جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیام مدیرعامل گروه مپنا به مناسبت روز مهندسی

“عباس علی‌آبادی”، مدیرعامل گروه مپنا به مناسبت پنجم اسفند، روز مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی پیامی صادر کرد و در آن از گروه مپنا به عنوان “یکی از مجموعه‌های پیشرو در فرآیند توسعه کشور” یاد کرد که “وجود پتانسیل تأثیرگذاری از دانش‌آموختگان مهندسی در آن، یکی از نقاط قوت کشور و مزیت رقابتی مهمی به شمار می‌آید.”

دانش‌آموختگان مهندسی، مزیتی رقابتی برای کشور

“عباس علی‌آبادی”، مدیرعامل گروه مپنا به مناسبت پنجم اسفند، روز مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی پیامی صادر کرد و در آن از گروه مپنا به عنوان “یکی از مجموعه‌های پیشرو در فرآیند توسعه کشور” یاد کرد که “وجود پتانسیل تأثیرگذاری از دانش‌آموختگان مهندسی در آن، یکی از نقاط قوت کشور و مزیت رقابتی مهمی به شمار می‌آید.”
مشروح پیام مدیرعامل گروه مپنا به قرار زیر است:

به نام یگانه خالق دانا،
پنجم اسفندماه، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، روز مهندسی نام‌گذاری شده است. بزرگداشت جایگاه مهندسی با نگاه به زندگی و شخصیت متفکری که از یک سو با تألیف “اخلاق ناصری” از بزرگان علوم معرفتی ایران زمین شناخته می‌شود و از دیگر سو تلاش‌های فکری مهمی در عرصۀ ریاضیات و مهندسی دارد، وجهۀ‌ چند بعدی قابل‌توجهی در تجلیل از مقام مهندسی داشته و شایسته تعمق است.

در گستره هستی، آفرینش تنها از آن خداوند سبحان است و مخلوقات را در این وادی راهی نیست: هو الله الخالق الباریء المصوّر. تنها اوست که می‌آفریند و صفت آفریننده، به تمامی معنا تنها شایسته اوست.

در این میان، اگر چه انسان به عنوان موجودی هوشمند، با به کار گیری تمام توان خود، از آفرینش حتی یک سلول زنده و واجد حیات، ناتوان است اما به حکم آنکه روح خدا در جسم و جانش دمیده شده، با بهره‌مندی از چنین عطیه‌ای، بر بخشی از هستی مسلط است. به همین دلیل، تفکر و تفقه در گسترۀ خلقت و کشف و به کارگیری قوانین پیچیدۀ حاکم بر آن، که یگانه مهندس و خالق نظام هستی وضع نموده؛ به موضوع یکی از عرصه‌های علم بشری یعنی “مهندسی” و تخصص‌های وابسته به آن بدل شده است.
دانش مهندسی از ابتدای شکل‌گیری خود در تاریک و روشن تاریخ تا کنون، فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشته تا در عصر حاضر به شکل مدوّن امروزین به دست ما رسیده، به گونه‌ای که امروزه بخش مهمی از بار توسعۀ تمدن بشری بر دوش این علم قرار دارد.
در گروه مپنا به عنوان یک مجموعۀ دانش‌بنیان، یکی از مفاهیمی که از ابتدا تا کنون به عنوان وجه متمایزکننده آن شناخته شده، همین دانش مهندسی است که بخش عمدۀ فعالیت‌های گروه را به خود اختصاص می‌دهد. رهبر معظم انقلاب، طی بازدیدشان از دستاوردهای گروه مپنا در اردیبهشت سال ۱۳۹۳، با ژرف‌نگری، “علم، عزم و هنر” را سه عنصر موثر در بنا و ابقای مپنا بر شمردند. رکن اول این تعبیر، یعنی واژۀ “علم”، در کنار همۀ علوم دیگری که در کسب و کار مپنا به کار بسته می‌شود، اشارۀ مستقیمی به مهندسی دارد که از ارکان اصلی یک مجموعۀ دانش‌بنیان به شمار می‌رود.
امروز کشور ما به یمن حضور دانشمندانی توانا در همۀ شاخه‌های علوم از جمله در علوم مهندسی در مسیر رشد خود قرار دارد که نویدبخش آینده‌ای ثمربخش و پر امید است. مپنا نیز به عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در فرآیند توسعۀ کشور از این قاعده مستثنی نیست. وجود این پتانسیل تأثیرگذار از دانش‌آموختگان مهندسی یکی از نقاط قوت کشور ما در میان کشورهای منطقه محسوب می‌شود که مزیت رقابتی مهمی به شمار می‌آید و در صورتی که به شکل مؤثر به کار گرفته شود، می‌تواند کمک شایانی به اجرای برنامه‌های توسعۀ کشور بنماید.
شکی نیست که به فعلیت درآمدن همۀ ظرفیت‌های نهفته در کشور ما، تنها از طریق به کارگیری اندیشه خلاق و کار اثربخش این جامعۀ فرهیخته و توانمند امکان‌پذیر خواهد شد و دستیابی به اهداف متعالی پیش‌رو، نیازمند عزم و اراده‌ای پولادین، تفکر هوشمند و کار جمعی همۀ کسانی است که سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم را شکل می‌دهند.
این اهمیت در دوران جدیدی که پیش‌روی دولت و ملت بزرگ ایران قرار دارد و فصل تازه‌ای از مناسبات بین‌المللی و مراودات خارجی را می‌گشاید، دوچندان هم می‌شود. دانش مهندسی که در دوران تحریم، سازندۀ ظرفیت‌های متنوعی برای پاسخگویی به نیازهای کشور بوده است، در فضای پساتحریم نیز می‌تواند و می‌باید پیشتاز توسعۀ ملی باشد. صنعت و تولیدِ داخل، عرصۀ ممتاز و مناسبی برای بهره‌مندی از دانش روز و در تراز جهانی مهندسی و فرصت ممتازی برای شکل‌دهی به سطوح مختلف همکاری‌های بین‌المللی با شرکای معتبر خارجی است. مهندسی ارتباطات متقابل و طراحی شراکت‌های منطقی و موثر یکی از رویکردهای اصلی برای توسعۀ فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و مهندسی‌محوری مانند مپنا در این دوران جدید است.
با این دیدگاه، امید آن دارم که در سال‌های آتی، شاهد به بار نشستن بیش از پیش شعار “خودباوری” در عمل باشیم و بتوانیم در گروه مپنا و دوشادوش همۀ فعالان عرصه‌های آبادانی و اعتلای میهن اسلامی، در عین مشارکت در فرآیند رشد علمی و مهندسی کشور، گام‌های بزرگ‌تر و محکم‌تری در توسعۀ صنعت و اقتصاد ملی برداریم.
فرارسیدن روز گرامیداشت مهندسی را به همه مهندسان ارجمند کشور به ویژه همکاران سختکوش خود در گروه مپنا، به پاس تلاش‌های بی‌شائبۀ آنان تبریک گفته، برای همه این عزیزان که در جای جای کشور و در تخصص‌ها و مشاغل گوناگون مهندسی، به پیشبرد اهداف عالیه کشور می‌اندیشند، آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.
عباس علی‌آبادی

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا