جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه، در آستانۀ افتتاح

همزمان با سفر وزیر نیرو به استان بوشهر، واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و راندمان ۴۹ درصد به بهره­برداری می­رسد تا برق تولیدی از دو واحد گازی و یک واحد بخارِ این نیروگاه به طور کامل وارد مدار کشور شود.

همزمان با سفر وزیر نیرو به استان بوشهر، واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و راندمان ۴۹ درصد به بهره­برداری می­رسد تا برق تولیدی از دو واحد گازی و یک واحد بخارِ این نیروگاه به طور کامل وارد مدار کشور شود.

این خبر در نشست مشترک “مجری طرح­های نیروگاه خصوصی شرکت برق حرارتی” و “مدیر عامل شرکت تولید برق گناوه مپنا” اعلام شد که عصر روز سه‌شنبه، هفتم دی ۱۳۹۵ در ساختمان وزارت نیرو برگزار گردید.

به گفتۀ مهندس “مهدی خبازپیشه” مجری طرح­های نیروگاه خصوصی شرکت برق حرارتی، «نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه در قالب دو واحد گازی و یک واحد بخار با سرمایه‌گذاری شرکت مپنا و در قالب طرح‌های (BOO) به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در کیلومتر ۲۰ جاده گناوه – برازجان احداث شد. بخش گازی این نیروگاه شامل دو واحد گازی به ظرفیت کل ۳۲۴ مگاوات است که خرداد ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسیده بود.»

وی افزود: «با بهره‌برداری از بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه که پنج‌شنبه هفتۀ جاری، نهم دی در مراسمی با حضور وزیر نیرو انجام می‌شود، این نیروگاه به طور کامل وارد مدار برق می­شود. بر اساس قرارداد خرید برق بین وزارت نیرو با گروه مپنا به عنوان سرمایه‌گذار با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو صورت گرفته است.»

به گفتۀ خبازپیشه، ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه در راستای اجرای سیاست­های کلان صنعت برق و جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه­های نیروگاهی و با تکیه بر توان ساخت داخل و با هدف افزایش ظرفیت شبکه برق کشور و کمک به رشد صنایع منطقه جهت رفع محرومیت و اشتغال­زایی در منطقه صورت گرفته است.

وی درباره مشخصات این نیروگاه نیز اظهار داشت: «نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی گناوه دارای دو مخزن سوخت، هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب است که راندمان آن در شرایط ایزو ۴۹٫۵ درصد می‌باشد. این نیروگاه از طریق پست ۲۳۰ کیلوولتی، برق تولیدی خود را به شبکه سراسری منتقل می­نماید.»

طلب ۳۵۰ میلیارد تومانی مپنا

“مدیرعامل شرکت تولید برق گناوه مپنا” نیز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به اهمیت صنعت برق در توسعۀ زیرساخت‌های کشور و تلاش‌های گروه مپنا در تعمیق رفاه عمومی جامعه، اظهار داشت: «طراحی و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه که با همت و تلاش مهندسان این مرز و بوم و صرف ۷۴۰ هزار نفر- ماه ساخته شده است، نمادی از خودباوری کشور به شمار می‌رود.»

“شاهپور مظفری گودرزی” خاطرنشان کرد: «از آغاز تولید برق در نیروگاه گناوه تا کنون ۶۱ درصد مطالبات فروش برق سال ۱۳۹۳، ۷۵ درصد مطالبات سال ۱۳۹۴ و ۳۹ درصد مطالبات امسال دریافت شده که به طور متوسط، بیش از ۴۶ درصد مبالغ فروش برق است اما هنوز سیصد و پنجاه میلیارد تومان دیگر از وزارت نیرو طلبکاریم.»

به گفتۀ وی «منطقه گناوه به دلیل بروز خاموشی‌های پیاپی و برای دستیابی به پایداری در تولید برق خود به توسعۀ واحدهای نیروگاهی نیازمند بود. به همین منظور واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گناوه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات احداث شد و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از آن، راندمان بخش حرارتی این نیروگاه که ۳۳ درصد بود، به ۴۹٫۵ درصد افزایش ‌یابد.»

مهندس مظفری تصریح کرد: «این نیروگاه در شرایط سخت و پر فشار بین‌المللی و در حالی که سیستم‌های مالی با تنگناهای متعددی مواجه بود، ساخته شد. سال ۱۳۸۵ درخواست ساخت این نیروگاه مطرح و سال ۱۳۸۷ فعالیت‌های آن آغاز و در سال ۱۳۹۰ قرارداد خرید برق با شرکت توانیر امضا شد.»

مدیرعامل شرکت تولید برق گناوه مپنا اعلام کرد: «مقرر بود اعتبار مورد نیاز ۳۲۶ میلیون یورویی این پروژه از صندوق توسعه ملی تامین شود، اما در سال ۱۳۹۴ و با مصوبۀ شورای اقتصاد توانستیم ۸۰ میلیون یورو از حساب ذخیرۀ ارزی دریافت کنیم که متاسفانه باقی آن هنوز تعیین تکلیف نشده است. با این همه، گروه مپنا منتظر دریافت و پرداخت این تسهیلات نماند و با اتکای به منابع داخلی خود اجرای این پروژه را به صورت امانی پیش برد.».

مظفری یادآور شد: «قرارداد خرید برق این نیروگاه مطابق قانون پنج ساله، به صورت تضمینی است اما پس از آن، یا برق در بازار به فروش می‌رسد یا می توان برق تولیدی را به مصرف‌کنندگان عمده به فروش رساند.»

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا