جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وزیر نیرو: نیروگاه بادی و خورشیدی کهک دستاورد بزرگ علاقه‌مندان به محیط ‌زیست و آینده کشور است

پست و نیروگاه بادی کهک مپنا با ظرفیت ۵۵ مگاوات، روز یکشنبه ۲۲ اسفند با حضور وزیر نیرو، استاندار قزوین، نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران وزارت نیرو افتتاح شد؛ همزمان عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی کهک با ظرفیت دو مگاوات آغاز به کار کرد.

پست و نیروگاه بادی کهک مپنا با ظرفیت ۵۵ مگاوات، روز یکشنبه ۲۲ اسفند با حضور وزیر نیرو، استاندار قزوین، نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از معاونان و مدیران وزارت نیرو افتتاح شد؛ همزمان عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی کهک با ظرفیت دو مگاوات آغاز به کار کرد.
مزرعه بادی ۱۰۰ مگاواتی کهک، با ضریب ظرفیت ۴۰ درصد و با وسعت منطقۀ مطالعاتی چهار هزار و ۲۲۳ هکتار، به عنوان نخستین مزرعه بادی در مقیاس مگاوات در کشور، توسط گروه مپنا در حال احداث است.
نیروگاه خورشیدی کهک به ظرفیت دو مگاوات نیز نخستین نیروگاه خورشیدی فوتو ولتائیک گروه مپنا محسوب می‌شود که قرارداد خرید تضمینی برق آن با سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) مبادله شده است.

ویژگی ممتاز نیروگاه بادی کهک

وزیر نیرو پس از افتتاح نیروگاه بادی کهک، از تضمین دولت جهت خرید ۲۰ سالۀ برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد و اظهار داشت: پروژه بادی کهک، از جمله نیروگاه‌هایی است که دارای تجهیزات بومی است و توسط صنایع داخلی تولید شده است و این ویژگی ممتاز نیروگاه کهک محسوب می‌شود.
وی پتانسیل و ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده در کشور را بسیار مناسب و مطلوب دانست و افزود: در حالی که سال گذشته، تنها ۱۶ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به ثمر رسید، در سال جاری این میزان از صد مگاوات نیز گذشته و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۶، هفتصد مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور افزوده شود و در سال‌های آتی این رقم به ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.
وزیر نیرو ضمن تقدیر و تشکر از گروه مپنا جهت اجرای پروژه نیروگاه بادی کهک، تصریح کرد: شرکت مپنا در زمینه طراحی، ساخت، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های بادی در کشور فعال شده است.
وی خاطرنشان کرد: نیروگاه بادی کهک و نیروگاه خورشیدی کهک، از جمله دستاوردهای بزرگی است که توسط علاقه‌مندان به آینده کشور و علاقه‌مندان به محیط ‌زیست در داخل کشور اجرایی شده و دولت از این تلاش‌ها حمایت می‌کند و بزرگ‌ترین حمایت دولت، تضمین خرید ۲۰ سالۀ برق تولیدی این نیروگاه‌ها است.
چیت‌چیان، قیمت فروش متوسط برق را ۶۶ تومان و بهای قابل خرید برق تولیدی این نیروگاه‌ها را ۳۷۰ تومان اعلام کرد و بر حمایت جدی دولت از گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.

نیروگاه بادی کهک، پتانسیل اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل گروه مپنا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، نیروگاه بادی کهک را پتانسیل اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: این پروژه می‌خواهد بیان کند که ما توانستیم خودمان را اداره کنیم.
دکتر عباس علی‌آبادی، با اشاره به توانمندی‌های گروه مپنا در عرصه نیروگاهی، تصریح کرد: مپنا علاوه بر ساخت تجهیزات و تولید برق برای کشور، به موضوع صادرات نیز توجه دارد و هم‌اکنون سه هزار مگاوات پروژه در خارج از کشور در دست احداث داریم.

میزان انرژی تولیدی سالانۀ مزرعه بادی کهک

شایان ذکر است، تاکنون ۵۵ مگاوات از مجموعۀ توربین‌های نیروگاه بادی کهک نصب شده که ۳۵ مگاوات آن با شبکه سنکرون شده است. با توجه به تکمیل پست مزرعه بادی کهک، پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه نخست سال آینده، مابقی توربین‌های این مزرعه بادی به بهره‌برداری برسد. میزان انرژی تولیدی سالانۀ مزرعه بادی کهک، ۳۵۰ هزار مگاوات ساعت برآورد شده است.
در پروژه نیروگاه بادی کهک، برای نخستین بار در کشور، از توربین‌های ۲٫۵ مگاواتی استفاده شده و همزمان با اجرای پروژه، مراحل انتقال تکنولوژی و ساخت تجهیزات در داخل کشور نیز در حال انجام است. هم‌اکنون عمدۀ قطعات اصلی توربین‌های بادی کهک از جمله پره و برج ناسل در کارخانجات گروه مپنا ساخته می‌شود و تا پایان سال ۹۶، مراحل انتقال تکنولوژی به صورت کامل تکمیل و صددرصد تجهیزات در داخل کشور تولید خواهد شد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا