جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تولید بیش از ۲۵۰۰ مگاوات برق دستاورد گروه مپنا در آستانه پایان سال

با تلاش گروه مپنا از ابتدای سال 1401 تاکنون مجموعا 2هزار و 523 مگاوات برق وارد مدار کشور شده و پیشبینی‌ها حاکی از تولید 744 مگاوات دیگر تا پایان سال است.

با تلاش گروه مپنا از ابتدای سال 1401 تاکنون مجموعا 2هزار و 523 مگاوات برق وارد مدار کشور شده و پیشبینی‌ها حاکی از تولید 744 مگاوات دیگر تا پایان سال است.

گروه مپنا در مجموع با تولید ظرفیت 44هزار و 551 مگاوات در داخل کشور، سهم قابل توجهی از نیاز شبکه برق کشور را تامین کرده است.

مپنا علاوه بر افزودن به توان شبکه برق کشور در سال 1401 موفق به توسعه عملیات و پروژه‌های حوزه انرژی‌‎های تجدیدپذیر و توجه بیشتر به کاهش مصرف سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های نو و کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین شده است.

دستاوردهای مپنا در راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی

گروه مپنا تاکنون بیش از143پروژه مشتمل بر 514 واحد نیروگاهی به ظرفیت کل 64هزار و 943مگاوات قراداد منعقد کرده است. از این میزان 370 واحد به ظرفیت 48هزار و 151 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و 70 واحد به ظرفیت 10هزار و 365 مگاوات در حال احداث است. همچنین 66 واحد به ظرفیت 4هزار و 884 مگاوات ابلاغ شده و در انتظار تحقق شرایط مناسب برای شروع پروژه است.

با تلاش گروه مپنا از ابتدای سال 1401 تاکنون جمعا 2هزار و 523 مگاوات وارد مدار کشور شده و پیشبینی‌ها حاکی از تولید 744 مگاوات دیگر تا پایان سال است. علاوه بر این 1075 مگاوات نیز سهم تولیدی مپنا طی سال جاری در خارج از کشور محسوب می‌شود.

مپنا در کشورهای همسایه نیز حضور فعالی داشته و از ابتدا تا کنون نزدیک به 3هزار و 600 مگاوات برق خارج از کشور راه‌اندازی کرده و 2هزار و 68 مگاوات نیز در دست اجرا دارد.

نگاهی به ساخت توربین در مپنا

تولید توربین در گروه مپنا عمری 20 ساله دارد. طی همین دوره بیست ساله تاکنون 200 توربین گاز بزرگ نیروگاهی، 85 توربین گاز کوچک، متوسط و توربوکمپرسور و 65 توربین بخار در کارخانه توربین مپنا ساخته شده است. 

علاوه بر تعداد بی‌شماری سرویس و پشتیبانی، اورهال، ارتقا و ساخت قطعات یدکی توربین‌ها و تنها در حوزه ساخت توربینِ جدید سالانه به‌طور میانگین نزدیک به 16 واحد در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) ساخته شده و حداکثر تولید در یک سال نیز دو برابر میانگین بوده است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که رکورد حداکثری زمانی به دست آمده که حجم کنونی از مشکل نقدینگی و مطالبات پرداخت نشده گروه مپنا وجود نداشته و تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز از زنجیره تامین ملی و جهانی با سهولت به مراتب بیشتری صورت می‌گرفته است.

طول زمان ساخت یک توربین از شروع سفارش توسط مشتری حدود دو سال است، حال آنکه از شروع بحران برق در سال 1400 تا بهمن 1401 کمتر از یک سال و نه ماه و از زمان عقد قراردادهای صنایع با گروه مپنا در حدود یک سال و از زمان تکمیل پیش پرداخت برخی از قراردادهای مربوط کمتر از چند ماه می‌گذرد! 

گروه مپنا با تمام توان در شرایط سخت کنونی و کمبود نقدینگی، واحدهایی مانند زنجان، تربت، سمنان، زاهدان، زرند، عسلویه، سبلان، ارومیه و چابهار، خرم آباد، فردوسی و دوکوهه… را راه‌اندازی کرده و در حال ساخت و تحویل توربین‌های نیروگاه‌های اردکان، المهدی، گل گهربلوک2، خرم آباد بلوک2، جنوب2، شوش، خاتم، جاسک، دماوند، نکا و… است.

دستاوردهای مپنا در تولید انرژی پاک

ورود مپنا به تولید برق پاک و نیروگاه‌های پراکنده بر اساس یکی از مسئولیت‌های اجتماعی تعریف شده این گروه صنعتی بوده است. به این ترتیب ضمن کاهش آسیب به محیط زیست، موجبات دسترسی پایدار به انرژی برق با حداقل خسارات را فراهم کرده است.

شرکت مپنا تا کنون اجرای چهار پروژه در بخش تولید آب (آب شیرین کن و تصفیه خانه) جمعا با توان تولید 79هزار و 360 متر مکعب در روز را به عهده داشته که از این میزان یک پروژه به اتمام رسیده و روزانه 18هزار متر مکعب آب تولید و به بهره برداری رسیده و از این دست پروژه‌ها می‌توان به پروژه تولید برق و آب قشم، پروژه لیان بوشهر، تصفیه اصفهان (ذوب آهن) اشاره کرد.

افزایش راندمان تولید نیروگاه‌ها (افزایش ظرفیت به میزان 780 مگاوات تا پایان تابستان 1401 از طریق اصلاح واحدهای موجود)، تغییر جهت عمده در کاهش مصرف سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نیز بخشی از ماموریت‌های مپنا در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود است.

بر همین اساس، ساخت توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی؛ طراحی و ساخت توربین‌های 4 و 4.5 مگاواتی نیز در دستور کار مپنا قرار گرفته است.

همچنین وجود خط تولیدی با ظرفیت نامی سالانه حدود 40 مگاوات با قابلیت ارتقا به چند برابر در حوزه پنل‌های خورشیدی و در دست اجرا داشتن 17 مگاوات خورشیدی در نیروگاه یزد، دو مگاوات ظرفیت نصب شده در کهک، پروژه نیروگاه خورشیدی اردکان به ظرفیت 10 مگاوات و انعقاد قراردادی برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی با توان تولید 430 مگاوات و احداث و بهره‌برداری از 57 واحد نیروگاه بادی به ظرفیت 142.5 مگاوات و ظرفیت 212.5 مگاواتِ در حال احداث نیز از دیگر پروژه‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گروه مپناست.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا