جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش گروه مپنا در راه‌اندازی نیروگاه بیوگاز واحدهای پنج و شش تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران

نیروگاه بیوگاز واحدهای پنج و شش تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، افتتاح شد. این نیروگاه با دو مولد تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با مجموع ظرفیت اسمی 2.4 مگاوات ساعت، امکان تولید 15 میلیون کیلووات ساعت در سال را داراست.
بهره برداری از این پروژه که با مشارکت گروه مپنا انجام شده است، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ایی در حدود 75 هزار تن دی‌اکسید کربن به طور سالیانه را در پی دارد. به این معنا که با سوزاندن گاز حاصل تصفیه فاضلاب از ورود متان به اتمسفر جلوگیری می شود.

قرارداد پروژه نیروگاه بیوگاز در سال 1393 با گروه مپنا با موضوع خرید و مهندسی، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های CHP بیوگاز فاز پنج و شش تصفیه خانه جنوب تهران مابین شرکت توسعه یک مپنا و شرکت ژرف کار جم (پیمانکار مجری اصلی شرکت فاضلاب تهران) مشتمل بر دو دستگاه CHP کانتینری به ظرفیت 1.2*2 MW به صورت EPC در سال1393 منعقد و ابلاغ شد.
همچنین خدمات مهندسی، تامین و نصب تجهیزات در اواسط سال 1395 انجام شد و سپس در شهریور ماه 1401 با توجه به تکمیل پروژه تولید بیوگاز واحدهای مذکور توسط شرکت فاضلاب تهران، بعد از شش سال امکان اتصال گاز به واحدهای سامانه های CHP تامین و نصب شده توسط شرکت توسعه یک مپنا فراهم شد.
در این پروژه کار به صورت EPC به انجام رسید و در قالب دو قرارد جداگانه خرید تجهیزات (P) و خدمات مهندسی، احداث و راه اندازی (EC) بین طرفین منعقد شد.
در این نیروگاه از موتورهای احتراق داخلی گازسوز که قابلیت سوزاندن سوخت بیوگاز را دارد استفاده شده است. ظرفیت کل نیروگاه 2.4 مگاوات که از دو واحد 1.2 مگاواتی استفاده شد. تجهیزات هر واحد بصورت کامل در یک کانتینر دو طبقه نصب شدند. (دو عدد کانتینر مدولار برای کل نیروگاه) هر واحد مجهیز به سیستم CHP برای بازیافت حرارت موتور است.
گفتنی است نیروگاه‌‎های بیوگازسوز از جمله نیروگاه‌های مقیاس کوچک محسوب می‌شوند که از سال‌ها قبل در زمره حوزه‌های کسب و کاری شرکت توسعه یک گروه مپنا به عنوان پیمانکار EPC قرار گرفته است. برای نمونه می‌توان به احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک بیوگازسوز در تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری (شرکت‌های آب و فاضلاب) و سایت‌های مدیریت پسماند شهری (شهرداری‌ها) اشاره کرد. گلوگاه اصلی این حوزه از بازار، موتورهای گازسوز هستند که واردات آنها با مشکلاتی مواجه است و هزینه‌های سرمایه‌گذاری را نیز افزایش می‌دهد.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا