جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرارداد احداث پروژه شش نیروگاه مقیاس متوسط با گروه مپنا امضا شد / احداث هفت واحد نیروگاه مقیاس متوسط در کشور

مپنا نیوز - قرارداد احداث بلوک شش نیروگاه گازي مقیاس متوسط بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا به امضا رسید.

مپنا نیوز – قرارداد احداث بلوک شش نیروگاه گازی مقیاس متوسط بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا به امضا رسید.
“عباس علی‌آبادی” و “محسن طرزطلب”، مدیران عامل گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، روز چهارشنبه 17 آذرماه ماه 1400، قرارداد احداث پروژه شش نیروگاه مقیاس متوسط را نهایی و امضا کردند. 
موضوع قرارداد، احداث بلوک نیروی شش نیروگاه گازی مقیاس متوسط شامل هفت واحد گازی به ظرفیت نامی هر واحد 41.6 مگاوات همراه با برخی سیستم‌ها و تجهیزات جانبی است.
محل اجرای واحدها، دو واحد در نیروگاه زاهدان استان سیستان و بلوچستان، یک واحد در هر کدام از ساختگاه‌های نیروگاه مروارید جزیره کیش، نیروگاه بنگلان (جاسک) استان هرمزگان، نیروگاه دورود استان لرستان، شوش استان خوزستان و خاتم استان یزد، خواهد بود.
مدت اجرای قرارداد، از تاریخ شروع تا تحویل موقت آخرین نیروگاه، 24 ماه است و دوره تضمین 12 ماهه نیز پس از تحویل موقت هر نیروگاه در آن نیروگاه آغاز خواهد شد. 
در نیروگاه‌های مقیاس متوسط، مجموعه‌ای از دستاوردهای بسیار مهم از پروژه‌های تحقیق و توسعه گروه مپنا از جمله توربین MGT40، ژنراتور، سامانه برق و کنترل و تجهیزات جانبی مربوط به تجهیزات مذکور عرضه می‌شود.
نیروگاه‌های مقیاس متوسط مپنا، از توان تولید جزیره‌ای و خارج از شبکه نیز برخوردارند و می‌توانند برای صنایع مختلف بسیار به صرفه و مناسب باشند.
از مزایای این واحدها می‌توان به سرعت مناسب ساخت، نصب و راه‌اندازی اشاره کرد. مزیت دیگر این واحدها، ابعاد محدود زمین مورد نیاز است.
واحد MGT40 گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملا بومی، جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب می‌شود.
مدیرعامل گروه مپنا در مراسم قرارداد احداث بلوک شش نیروگاه گازی مقیاس متوسط، اظهار داشت: امروز کشور ما سازنده تجهیزات دوار در همه مقیاس‌های کوچک، متوسط و بزرگ است. ما توانایی تولید این‌گونه تجهیزات پیشرفته را داریم و قادریم از مواد اولیه تا محصول نهایی را به دست تلاشگران و متخصصان داخلی تأمین کنیم.
“عباس علی‌آبادی” افزایش بهره‌وری در سمت تولید و تراز مثبت تولید نسبت به تقاضا را هدف و همت مسئولان برق کشور دانست و بر اهمیت تحقق بخشی این مهم تأکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: تنوع‌بخشی به تولید از طریق احداث نیروگاه‌های مقیاس‌ کوچک و متوسط، سطح تأمین برق پایدار در نقاط جغرافیایی مختلف را بهبود می‌دهد و با توجه به نزدیکی به محل مصرف، موجب کاهش تلفات و بهره‌وری بیشتر خواهد شد.
علی‌آبادی گفت: نیروگاه‌های قابل احداث در قرارداد احداث بلوک شش نیروگاه گازی مقیاس متوسط، چندمین نیروگاه‌ مقیاس کوچک و متوسط در کشور ما است که احداث می‌شود و درک مهندسی صنعت نیروگاهی را نشان می‌دهد
مدیرعامل گروه مپنا، نیروگاه‌های مقیاس کوچک و متوسط را دارای دو ویژگی مهم دانست و افزود: این نیروگاه‌ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم بوده و از سویی دیگر با تجهیزات اندک نیز از امکان تنوع سوخت برخوردارند.
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد:در این طرح، تمام سیستم‌ها و زیرسیستم‌های آن داخلی بوده و در کارخانه‌های گروه مپنا تولید و تامین شده است.
دکتر علی‌آبادی در پایان سخنان خود گفت: نخستین واحد این طرح پس از ۸ ماه به مدار می‌آید که دسترسی به این زمان کوتاه با نحوه مناسب تولید تجهیزات امکان‌پذیر شده است. با توجه به زمان‌بندی، این طرح از قراردادهای نادر است و ما در گروه مپنا حتماً به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.
در ادامه، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: با توجه به مزایا و امکان راه‌اندازی سریع این واحدها درصدد گسترش نیروگاه‌های مقیاس متوسط در سطح کشور هستیم.
“محسن طرزطلب” با تاکید بر اینکه طی ۶ ماه گذشته تلاش‌های زیادی برای اجرایی شدن این قرارداد در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این قرارداد شامل احداث هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط ۴۲ مگاواتی در نقاط مختلف کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تا پیک تابستان سال آینده سه نیروگاه از قرارداد یاد شده در استان سیستان‌وبلوچستان به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در این استان تراز تولید و مصرف برق منفی است و میزان مصرف انرژی در پیک تابستان بیشتر از برق تولیدی توسط نیروگاه‌های استان است. بدین منظور لازم است توجه ویژه‌ای به افزایش ظرفیت تولید برق در این استان شود.
مدیرعامل برق حرارتی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری این پروژه توسط دولت و مجموعه برق حرارتی انجام خواهد شد، ادامه داد: چهار واحد دیگر در منطقه جاسک هرمزگان، شهرستان خاتم یزد، منطقه شوش استان خوزستان و یک واحد نیز جایگزین یکی از واحدهای قدیمی نیروگاه دورود لرستان خواهد شد که در این مناطق با افت ولتاژ مواجه هستیم.
طرزطلب نیروگاه‌های مقیاس متوسط را برای شبکه برق کشور بسیار کارا برشمرد و افزود: با توجه به مزایا و امکان راه‌اندازی سریع این واحدها درصدد گسترش نیروگاه‌های مقیاس متوسط در سطح کشور هستیم که امیدواریم با برنامه‌ریزی گروه مپنا شاهد توسعه استفاده از این نیروگاه‌ها برای افزایش توان تولید برق در کشور باشیم.
همچنین معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: ظرف دو سال آینده هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط جمعا به ظرفیت ۲۹۴ مگاوات در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.
حمیدرضا عظیمی افزود: این قرارداد شامل احداث هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط جمعا به ظرفیت ۲۹۴ مگاوات در نقاط مختلف کشور خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه برق حرارتی برای تامین برق مطمئن و پایدار در کنار احداث نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، برنامه‌ریزی لازم جهت احداث نیروگاه‌های مقیاس متوسط را از سا‌ل‌های گذشته آغاز کرده است، گفت: در همین راستا طی آبان‌ماه ۹۷ اولین واحد مقیاس متوسط به ظرفیت ۴۲ مگاوات با همکاری گروه مپنا در زاهدان نصب و راه‌اندازی شده است.
عظیمی تاکید کرد: همچنین شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با هدف افزایش تولید، کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده با واحدهای جدید نیروگاهی به منظورافزایش توان و راندمان ضمن برگزاری مناقصه، گروه مپنا را به عنوان پیمانکار طرح و ساخت منتخب جهت احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، یزد و لرستان انتخاب کرده است.
معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی مدت زمان اجرای این قرارداد را ۲۴ ماه برشمرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سه واحد آن تا خردادماه ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری خواهد رسید و چهار واحد دیگر آن نیز تا نیمه سال ۱۴۰۲ به شبکه برق کشور متصل می‌شود.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا