جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

افزایش ۴۸۰ مگاواتی ظرفیت شبکه برق کشور با احداث بخش بخار نیروگاه ارومیه

مپنا نیوز - با احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، ظرفیت شبکه برق کشور ۴۸۰ مگاوات افزایش می‌یابد؛ دومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی این پروژه، تا پایان آذرماه 1400 سنکرون و وارد مدار می‌شود.

مپنا نیوز – با احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، ظرفیت شبکه برق کشور ۴۸۰ مگاوات افزایش می‌یابد؛ دومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی این پروژه، تا پایان آذرماه 1400 سنکرون و وارد مدار می‌شود.
پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، بزرگترین و پیشرفته‌ترین نیروگاه شمال‌ غرب کشور در تأمین توان برق مورد نیاز کشور است. افزایش تولید برق کشور، کاهش میزان مصرف سوخت و رشد راندمان از مزیت‌های راه‌اندازی واحدهای سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه محسوب می‌شود.

با اتمام احداث واحدهای بخار سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه، شاهد کاهش مصرف سوخت به میزان یک میلیارد متر مکعب در سال خواهیم بود که این میزان صرفه‌جویی معادل ۱۰ درصد کل سوخت مصرفی استان آذربایجان غربی است.

پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در محل کنونی نیروگاه گازی در جاده ارومیه – مهاباد در استان آذربایجان غربی در حال احداث است.

با احداث و راه‌اندازی بخش گاز این نیروگاه شامل ۶ توربین گازی V94.2 توسط گروه مپنا، به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان، پروژه تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه نیز به ظرفیت ۳ واحد ۱۶۰ مگاواتی و در مجموع ۴۸۰ مگاوات در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار در قالب قراردادهای تأمین تجهیزات و طراحی و خدمات مهندسی، عملیات ساختمانی، نصب و راه‌اندازی از سوی کارفرمای طرح به شرکت مپنا ابلاغ شد. با اضافه شدن واحدهای بخار، راندمان نیروگاه از ۳۲ درصد به حدود ۴۹ درصد افزایش یافته و ضریب دسترسی کل نیروگاه نیز به ۹۵ درصد خواهد رسید.  

مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا، ضمن اشاره به مشکلات محیطی و جغرافیایی موثر بر پیشبرد پروژه گفت: با وجود شرایط جوی از جمله دمای منفی 18 درجه در تعداد زیادی از روزهای فصول سرد و رطوبت ۹۲ درصد، با راه‌کارهای مناسب، اثرات تعطیلی جبهه‌های کاری این پروژه به حداقل ممکن رسیده است. همچنین با وجود همه‌گیری کرونا، با توزیع ملزومات پیشگیری از بیماری از جمله پخش وسیع ماسک و مواد ضد عفونی به صورت روزانه بین کلیه پرسنل کارگاه، شاهد کمترین اثرات منفی در فعالیت‌های اجرایی پروژه بوده‌ایم، به گونه‌ای که واحد اول بخار بیستم مرداد ماه ۱۳۹۹ و با کمترین تأخیر نسبت به برنامه‌های توافق شده سنکرون و به فاصله سه ماه در سیزدهمین روز از آبان ماه ۹۹ تحویل موقت شد.

“امیر محمدی” از برنامه‌ریزی جهت سنکرون واحد دوم بخار ارومیه تا پایان آذر ماه جاری با شبکه سراسری برق خبر داد و افزود: با تلاش کارکنان گروه مپنا و بر اساس برنامه، واحد سوم بخار تا پایان سال ۱۴۰۱ وارد مدار خواهد شد.

مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا، خاطرنشان کرد: از موارد مهم انجام شده این پروژه و در راستای حفظ منافع کارفرما، نصب دایورتر دمپرهای واحدهای گازی بوده تا زمان‌های خروج واحد برای این منظور به حداقل ممکن کاهش بابد. فعالیت نصب آن نیز با تخصیص اکیپ‌های لازم و تسریع و شب‌کاری و اجرای فعالیت‌ها به صورت 24 ساعته و با گروه‌های کاری بیشتر انجام و فعالیتی که 45 روز زمان اجرای برنامه‌ای آن بوده در مدت 22 روزه اجرایی شد.

همچنین علی‌رغم برخی کمبودها از جمله مشکلات پرداخت‌های بانکی در چرخه مالی پروژه، با توجه به نیاز شبکه برق کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه ۷۶۸ هزار مگاوات ساعت و از ابتدای سنکرون واحد اول یک میلیون و ۲۵۰ هزار مگاوات ساعت برق بدون مصرف سوخت اضافی در بخش سیکل ترکیبی نیروگاه تولید شده و وارد مدار شده است.

تجهیزات اصلی پروژه نیروگاه ارومیه ساخت کارخانجات گروه مپنا بوده است؛ از جمله توربین‌های بخار هر یک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات از نوع E Type و سیستم خنک کن اصلی ACC با پایه بتنی.

از دیگر ویژگی‌های این پروژه می‌توان به سازگاری چشم‌گیر با محیط زیست و حفظ منابع آبی اشاره کرد؛ به گونه‌ای که با سیکل ترکیبی شدن نیروگاه، گازهای داغ خروجی اگزوز توربین گاز به جای ورود مستقیم به اتمسفر و اتلاف، بار دیگر وارد چرخه تولید برق می‌شود، ضمن آنکه سیستم بازیاب آب نیز طراحی شده که اتلاف مصرف آب تقریباً به صفر می‌رسد

در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه ۷۰۰ نفر فعال بوده و بیش از نیمی از پرسنل نیروگاه نیز از داخل همین استان به کار گرفته شده‌اند.

مدیر کارگاه کارفرما (شرکت تدبیرسازان سرآمد) نیز با ابراز خرسندی از عملکرد گروه مپنا در نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، اظهار داشت: گروه مپنا در پروژه نیروگاه ارومیه موفق عمل نموده است، به گونه‌ای که تجهیزات و نیروی انسانی متخصص را فراهم کرده و براساس برنامه اقدامات مهندسی و اجرایی را پیش برده است.

“محمدحسین پروازی‌نیا” هرگونه نگرانی از بابت توان فنی و مهندسی در پروژه نیروگاه ارومیه را رد و تصریح کرد: در مسائل مطرح، نه کارفرما و نه گروه مپنا به عنوان پیمانکار کوتاهی نداشته‌اند، بلکه دغدغه اصلی، وصول مطالبات بانکی و تأمین نقدیندگی است، با این حال کارفرما تلاش نموده در حد مقدورات نقدینگی را تأمین کند و پیمانکار نیز به موقع برنامه‌های فنی و مهندسی پروژه را اجرایی نموده است.

وی افزود: ما شاهدیم که خوشبختانه، تأمین تجهیزات و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل شاغل در نیروگاه  براساس برنامه پیش رفته است.

مدیر کارگاه کارفرما (شرکت تدبیرسازان سرآمد) در پایان گفت: گروه مپنا به عنوان یک مجموعه مهندسی، کاملا مطرح و شاخص بوده و نسبت به عمر 28 ساله آن، دارای عملکرد چشمگیر است.  

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا