جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیرعامل گروه مپنا تبیین کرد؛ تحولات حوزه انرژی در گذار از برقی‌سازی

مپنا نیوز – بیست و نهمین همایش بین‌المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاه‌های حرارتی، روز سه‌شنبه چهارم خرداد در سالن همایش دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به مدت ۳ روز آغاز به کار کرد.

مپنا نیوز – بیست و نهمین همایش بین‌المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاه‌های حرارتی، روز سه‌شنبه چهارم خرداد در سالن همایش دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به مدت ۳ روز آغاز به کار کرد.
در این مراسم، مدیرعامل گروه مپنا به عنوان سخنران کلیدی به موضوع “تحولات حوزه انرژی در گذار از برقی‌سازی” پرداخت و با تبیین سبد مصرف انرژی در جهان و پیش‌بینی سهم منابع تجدیدپذیر در تأمین انواع انرژی مورد نیاز بشر اظهار داشت: حقیقت آن است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به طور چشم‌گیری در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش نرخ رشد تولید تجدیدپذیر بودیم. البته تولید دی اکسید کربن هم در حال کاهش است که دلیل آن نیز معاهدات جهانی مانند معاهده پاریس و یا تعهدات دولت‌ها نیست، بلکه به کاهش شدید قیمت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بازمی‌گردد، به گونه‌ای که قیمت انرژی خورشیدی طی ۱۰ سال گذشته حدود ۸۲ درصد کاهش یافته است.
دکتر عباس علی‌آبادی با تشریح نمودار پیش‌بینی روند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: افزایش سهم مصرف برق در سبد انرژی طی سال‌های اخیر همواره زیاد بوده است؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود که این رشد در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل اثرات بیماری کرونا کمتر باشد، ولی مجدداً به شرایط عادی باز خواهیم گشت.
وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که در آینده، انرژی الکتریکی نوع انرژی غالب مورد استفاده بشر خواهد بود، ضمن آنکه در آینده، عمده روند برقی‌سازی در بخش حمل و نقل به وقوع می‌پیوندد.
وی هیدروژن را رقیب برقی‌سازی دانست و تأکید کرد: برقی‌سازی نیازمند شبکه هوشمند است و به دلیل محدودیت‌های حوزه برقی‌سازی، در آینده بشر با استفاده از هیدروژن می‌تواند به اهداف خود در حوزه انرژی برق نزدیکتر شود.
 مدیرعامل گروه مپنا افزود: به واسطه رشد فناوری بسیاری از مشکلات فنی و اقتصادی هیدروژن حل شده یا در حال حل شدن است، از جانب دیگر، استفاده از هیدروژن از سوی بیشتر دولت‌های جهان حمایت خواهد شد و آینده خوبی دارد، بنابراین مناسب است ما نیز به این نوع از ذخیره‌سازی انرژی بپردازیم.
وی در عین حال تصریح کرد: اگر چه جایگزینی ذخیره‌سازی الکتریکی در مقایسه با هیدروژن در برخی کاربردها به سادگی میسر نیست، ولی با توسعه فناوری و کاهش قیمت تولید هیدروژن، ممکن است که این جایگزینی صورت گیرد.
دکتر علی‌آبادی خاطرنشان کرد: تولید هیدروژن به سه شکل هیدروژن خاکستری آبی و سبز در آینده با توسعه فناوری به سمت ارزان شدن محصول حرکت می‌کند و با توسعه فناوری‌های الکترولایزرها به دلیل هزینه بالای انتقال هیدروژن به ویژه در مقادیر زیاد استفاده از الکترولایزر‌های پراکنده برای تولید پراکنده هیدروژن از برق تجدیدپذیر توسعه خواهد یافت.
 

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا