جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون

نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون، روز دوشنبه سوم شهریور، با دستور رییس‌جمهور، از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون، روز دوشنبه سوم شهریور، با دستور رییس‌جمهور، از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
ظرفیت اسمی نیروگاه غرب کارون 520 مگاوات، شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین گازی از نوع MAP2A ساخت گروه مپنا و یک توربین بخار با تمامی تجهیزات جانبی و پست با سطح ولتاژی 230 کیلوولت است که با تکمیل عملیات نصب و راه‌اندازی و تست‌های فاز اول پروژه، شامل بخش گاز نیروگاه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
با توجه به امکان افزایش نیاز به انرژی الکتریکی در منطقه، در طراحی و جانمایی نیروگاه غرب کارون، تمهیدات لازم جهت احداث دو بلوک سیکل ترکیبی دیگر در محل کنونی این نیروگاه نیز در نظر گرفته شده است. همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی گروه مپنا و با رعایت برنامه زمان‌بندی پروژه،  پیش‌بینی‌های لازم جهت تبدیل توربین‌های گازی این نیروگاه به نسخه MAP2B در نخستین تعمیرات اساسی صورت گرفته است که باعث افزایش قابل توجه راندمان و توان تولیدی هر واحد خواهد شد. 
در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون، گروه مپنا از محل آورده نقدی خود و نیز منابع بین‌المللی، اقدام به تأمین مالی این پروژه نموده است.
این پروژه، نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی  E-Type در داخل کشور با راندمان نزدیک 53 درصد (در انتهای احداث) است. سیکل بخار این نیروگاه نیز جهت رسیدن به حداکثر راندمان قابل استحصال از دود خروجی واحدهای گازی، شامل یک توربین پیشرفته سه فشاره (که در نوع خود در کشور بی نظیر است)، به همراه دو مجموعه بویلر بازیاب HRSG، سیستم خنک کننده اصلی از نوع ACC و … است.
“تأمین سوخت اصلی نیروگاه از گاز کارخانه LNG3200 به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبدیل آن به برق مورد نیاز مناطق عملیاتی و شبکه برق کشور، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان حدود 185.000 تن در سال به دلیل افزایش راندمان سیکل ترکیبی از 49 درصد به 53 درصد و نیز  استفاده از سیستم DLN جهت کاهش آلاینده‌های محیطی، طراحی و اجرای سیستم هوای ورودی (Air intake) و برخی دیگر از سیستم‌های نیروگاه با توجه به شرایط خاص منطقه از لحاظ گرد و غبار و رطوبت به شکل ویژه، استفاده از سیستم کنترل بومی به نام MAPCS و توربین‌های گازی MAP2A و MAP2B، کاهش مصرف 11 متر بر ساعت به حدود 4.3 متر مکعب بر ساعت با استفاده از طراحی ویژه در کاهش مصرف آب در بخش فرآیندی”، از جمله ویژگی‌های فنی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون است.
قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی کارون در قالب تبدیل انرژی و خرید تضمینی برق به مدت 20 سال، بین شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان سرمایه‌پذیر و گروه مپنا مبادله شد. طرح احداث نیروگاه غرب کارون در قالب پروژه سرمایه‌گذاری به روش BOO و به منظور تأمین برق میادین و تأسیسات نفتی غرب کارون و NGL 3200، در سال 1392 برنامه‌ریزی شده بود. 
پیش از این، با تلاش و همت نیروهای متخصص گروه مپنا و همکاری و پشتیبانی شرکت مهندسی و توسعه نفت، واحدهای اول و دوم گازی این پروژه، تابستان سال 1398 با شبکه سراسری برق سنکرون شده و پس از انجام آزمایش‌های لازم به بهره‌برداری تجاری رسیدند.
طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، امروز بخشی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، در گرو تأمین برق مطمئن و پایدار است که نیروگاه غرب کارون در برآورده ساختن این هدف، احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا