جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استقبال وزیر نفت از ورود مپنا به بخش‌های های‌تک بخش بالادست نفت و گاز

در چهاردهمین روز از مهر ماه 98، گروه مپنا میزبان "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت و هیئت همراه او بود.

در چهاردهمین روز از مهر ماه 98، گروه مپنا میزبان “بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت و هیئت همراه او بود.

در ابتدای بازدید که با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا همراه بود، “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل گروه مپنا، اظهار داشت: امروز، گروه مپنا یک بنگاه حل مسأله از تأمین مالی تا خدمات پس از فروش است و ما آمادگی داریم همه تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز را تولید کنیم و با شبکه گسترده‌ای از تأمین‌کنندگان بین‌المللی و داخلی نیز همکاری داریم.

“علیرضا یزدی‌زاده”، معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی مپنا نیز در این مراسم در سخنانی گفت: مپنا همان مجموعه‌ای است که با همت و درایت مهندس زنگنه تأسیس شد و امروز به این مرحله از رشد و بلوغ رسیده است.

وی به تبیین سیر تحول مپنا در دهه‌های 70، 80 و 90 خورشیدی، استراتژی‌ها، مأموریت‌ها و اهداف و چشم‌انداز این گروه پرداخت و افزود: در اثر این تحولات، مپنا از حوزه صرف پیمانکاری و تولیدکننده تجهیزات تحت لیسانس، هم‌اکنون به مجموعه‌ای صاحب فناوری تبدیل شده و در رتبه سوم در میان صاحبان فناوری توربین گازی در عرصه جهانی قرار گرفته است.

وی همچنین به تبیین ویژگی‌های کارخانجات دانش محور گروه مپنا و بخشی از ظرفیت‌های فناورانه مپنا از جمله تکنولوژی ساخت تجهیزات دوار، تکنولوژی مربوط به ساخت انواع پره داغ توربین، تکنولوژی‌های مختلف تست تجهیزات، تکنولوژی جوش، ساخت موتورهای الکتریکی، کنترل، ابزار دقیق، برقی‌سازی و …، پرداخت و توانمندی‌های نهادینه شده با استفاده از دانش مهندسی و فناوری بومی شده در گروه مپنا را تشریح کرد.

در ادامه، مدعوین از سالن مونتاژ توربین‌های صنعتی، سالن تست توربین و سالن بخار شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) و سالن تولید کارخانه شرکت مهندسی و ساخت پره‌توربین مپنا (پرتو) بازدید نموده و با فناوری‌های پیشرفته به‌کارگرفته‌شده در تجهیزات نفت و گاز ساخت این گروه آشنا شدند. بازدید از برخی محصولات و دستاوردهای جدید شرکت‌های مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و مهندسی موادکاران نیز از دیگر برنامه‌های وزیر نفت و مدعوین بود.

همچنین در نشست مشترک وزیر نفت و معاونان و مدیران وزارت نفت و نیز مدیرعامل و برخی از مدیران ارشد گروه مپنا، موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله مباحث مربوط به راندمان تولیدات صنعتی، بهای تمام شده انرژی، مقایسه خودروهای بنزینی و برقی و …، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در این نشست، «مجتبی غروی»، مدیرعامل بخش نفت و گاز گروه مپنا، با معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه شرکت‌های نیرپارس، توسعه نفت و گاز مپنا، حفاری مپنا و شرکت مشاوران انرژی تهران، بخشی از دستاوردهای گروه مپنا در این عرصه از جمله واحدهای ایستگاه تقویت گاز، قرارداد تأمین یکصد واحد توربوکمپرسور برای خطوط انتقال گاز سراسری، قراردادهای واحدهای پارس جنوبی، قراردادهای مناطق نفت‌خیز جنوب، قرارداد پروژه‌های حفاری و قراردادهای پروژه‌های پتروشیمی و …را برای حاضران تشریح کرد.

مهندس “بیژن نامدار زنگنه”، نیز در این نشست، با اشاره به سابقه مفید همکاری وزارت نفت با گروه مپنا در حوزه‌های مختلف از جمله فازهای پارس جنوبی و پروژه‌های یوتیلیتی و …، توصیه کرد: گروه مپنا به دلیل وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مهندسی و دانشی مورد نیاز، مانند تعدادی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی، بخشی از فعالیت خود را در حوزه‌های متکی بر فناوری پیشرفته (های‌تک) در صنعت بالادستی نفت و گاز متمرکز نماید.

وی تصریح کرد: گروه مپنا، به عنوان مجموعه‌ای پویا و با داشتن کارکنان متخصص و فعال، همچنان خدمات خوبی برای آیندگان این کشور به همراه خواهد داشت.

مپنا از نمادهای شاخص فناوری ملی ایران است

وزیر نفت، در حاشیه بازدید از کارخانجات گروه مپنا، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز فرصتی بود تا از کارخانجات و تأسیسات مپنا بازدید نموده و از بخش‌های پروژه‌ای و طراحی‌های این مجموعه شناخت بیشتری پیدا کنیم.

“بیژن نامدار زنگنه” اظهار داشت: خوشبختانه پیشرفت‌های بزرگی در مپنا رخ داده و در این شرایط همه سالن‌های تولید آن فعال است و با ظرفیت مناسبی کار می‌کند؛ موضوع مهم‌تر در مجموعه مپنا، علاوه بر مقدار تولید، آن است که یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی کشورمان محسوب می‌شود و ما اگر بخواهیم یکی از دستاورهای ملی خود را بیان کنیم قطعا نمی‌توانیم از مجموعه مپنا صرف‌ نظر کنیم. مپنا از اوایل دهه هفتاد، فعالیت خود را با مفهوم کاربردی دانش بنیان آغاز کرد و تا به امروز به فعالیت خود در راستای پیشرفت کشور ادامه می‌دهد.

زنگنه گفت: فرآیندهای مجموعه مپنا برای تأمین نیازهای داخلی مفید و فراهم است؛ البته مپنا امروز و در این مرحله به حوزه فعالیت‌های نفتی نیز وارد شده است و ما از این حضور استقبال می کنیم.

وزیر نفت با اشاره به نشست مشترک با مدیران ارشد گروه مپنا در حاشیه بازدید از کارخانجات مپنا خاطرنشان کرد: در این نشست، انتظارات وزارت نفت از مپنا و انتظارات طرف مقابل بیان شد که در برخی از این موضوعات تفاهم داشتیم و در برخی دیگر نیاز به مذاکره بیشتر داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: نیاز داریم مپنا در بخش‌های های‌تک خدمات نفتی وارد شود که امروز در انحصار چند شرکت بین‌المللی است.

زنگنه، آینده گروه مپنا را روشن دانست و اظهار امیدواری کرد که با تلاش مپنا، قله‌های جدیدی در بخش توسعه فناوری ملی حاصل شود و این موفقیت باعث افتخارات بیشتری برای ایران و مهندسان، متخصصان و کارگران ما باشد.

وی افزود: ما در نظر داریم مپنا و شرکت نفت و گاز پارس، مذاکره کنند و در بخش کمپرسورها و توربین‌ها همکاری لازم صورت گیرد تا شاهد این باشیم که تمامی 27 فاز پارس جنوبی به زودی به بهربرداری کامل برسد.

وی یادآور شد: مپنا تحت عنوان “شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران” به وجود آمد و در اولین پروژه با صرفه‌جویی جدی همراه شد و مقدار زیادی هم ساخت داخل اتفاق افتاد. مپنا نهالی بود که به دشواری غرس شد و هم‌اکنون انبوهی از درختان تنومند است. مدیریت و نیروی انسانی مپنا افرادی هستند که می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند و این حرفه‌ای بودن موجب شده تا در برهه‌های زمانی مختلف و در شرایط اقتصادی خاص نیز موفق شوند.

بدون تردید مپنا در حوزه‌های‌تک موفق عمل خواهد کرد

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به بازدید وزیر نفت از کارخانجات این گروه، خاطرنشان کرد: در این بازدید و در نشست مشترک، مقرر شد که مجموعه مپنا با توجه به نیازهای صنعت نفت و گاز کشور در چند زمینه مطالعات جدی انجام دهد.

“عباس علی‌آبادی”، تصریح کرد: وزیر نفت در حوزه‌های متکی بر فناوری پیشرفته (های‌تک) که تنها در اختیار چند کشور است به مپنا مأموریت داد و این اقدام در اولویت کاری ما قرار خواهد گرفت؛ بدون تردید مپنا در حوزه های‌تک موفق عمل خواهد کرد، چرا که زیرساخت‌های کافی در مپنا موجود است.

دکتر علی‌آبادی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزیر نفت در زمینه امکان صادرات برق به جای گاز گفت: ما چنین پیشنهادی ارائه کردیم که قرار شد به صورت دقیق‌تر مورد بررسی  قرار گیرد. ما فکر می‌کنیم تبدیل گاز به برق و صادرات آن، از جمله ظرفیت‌‎های کشور برای تأمین ارز مورد نیاز و برای درآمدزایی و ایجاد شغل است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مسائل زیست محیطی و مصرف بالای خودروهای بنزینی، گفت: لازم است مصرف بنزین کنترل شود، از این رو، تولید خودروهای برقی، پیشنهاد مپنا برای مقابله با این مشکل است که البته ما در این حوزه آماده کار و همکاری هستیم. زیرساخت‌های کافی برای تولید خودروهای برقی در مپنا وجود دارد، همچنین می‌توانیم ارز مورد نیاز تبدیل گاز به برق را نیز فراهم کنیم.

وی در زمینه فعالیت‌های گروه مپنا در صنایع ریلی نیز گفت: ما در مجموعه مپنا علاوه بر تأمین تجهیزات ناوگان ریلی و ساخت لوکوموتیو، می‌توانیم ظرفیت تولید لوکوموتیو را افزایش دهیم، ضمن آنکه آماده همکاری در جهت برقی‌سازی خطوط ریلی نیز هستیم.

دکتر علی‌آبادی، در پایان ضمن تاکید بر توان برقی‌سازی خودروها، اظهار داشت: کارخانه‌های خودروسازی از ظرفیت‌های ملی کشور هستند و ما در نظر داریم در زمینه برقی‌سازی خودروها با آنها همکاری کنیم، اما اگر این استقبال یک طرفه باشد، مپنا داوطلب است که به تنهایی وارد این عرصه شود.

شایان ذکر است، بخش نفت و گاز گروه مپنا که از سال 1386 فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کرده است در حوزه‌های مختلفی از جمله توسعۀ میادین، حفاری در خشکی و دریا، احداث واحدهای فرآیندی پایین‌دستی، تأسیسات جانبی، یوتیلیتی و ساخت مخازن مشارکت داشته است. در تیرماه 1395 نیز گروه مپنا در میان هشت شرکت اولیه‌ای بود که صلاحیت آنها برای حضور در پروژه‌های اکتشاف و توسعه (E&P) و همکاری با شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای توسعه میادین انرژی ایران مورد تأیید قرار گرفت.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا