جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاهم‌نامه همکاری سازمان برنامه و بودجه و گروه مپنا امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا، در راستای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به واردات و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل در سال رونق تولید امضاء و مبادله شد.

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا، در راستای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به واردات و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل در سال رونق تولید امضاء و مبادله شد. 
این تفاهم‌نامه همکاری، صبح روز سه‌شنبه اول مرداد در حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و نیز دکتر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، بین دکتر حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا به امضاء رسید. همچنین با حضور معاون اول رئیس جمهور، لوکوموتیو باری  MAP24به بهره‌برداری تجاری رسید.
بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، از ظرفیت‌های گروه مپنا در جهت رونق تولید و رشد اقتصادی و رفع نیازهای کشور در اجرای طرح‌ها، پروژه‌ها و تأمین قطعات و تجهیزات استفاده می‌شود. همچنین ایفای نقش موثر شرکت گروه مپنا در راه‌اندازی و اجرای پروژه‌های کلان در بخش‌های صنعت و معدن، برق و پروژه‌های نیروگاهی، آب و فاضلاب، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و برقی‌سازی خودروها و خطوط ریلی، ایستگاه‌های شارژ سریع و معمولی خودروها و ذخیره‌سازی انرژی در سطوح شبکه و خانگی از دیگر بندهای تفاهم‌نامه همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا است.
امتیاز بازدید از مپنا
معاون اول رییس جمهور، پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌‌های گروه مپنا، فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌هایی مانند مپنا را در داخل و خارج کشور موجب افتخار ایران دانست و اظهار داشت: در وضعیت کنونی لازم است با اطلاع رسانی از فعالیت شرکت‌هایی نظیر مپنا، امید مردم به فردا و عبور از شرایط سخت را ارتقاء دهیم.
“اسحاق جهانگیری”، گفت: امتیاز بازدید از مجموعه‌هایی مانند مپنا نسبت به جلساتی که در تهران برگزار می‌شود آن است که در این بازدیدها از فعالیت، تلاش و پیشرفت‌های کشور، انرژی مضاعف دریافت شده و امید به حل نیازهای صنعت و کشور افزایش می‌یابد.
وی افزود: در طول مسئولیت در ادوار مختلف، هر گاه از مپنا بازدید کرده‌ام شاهد تحولات چشمگیر بوده‌ام و از گزارش‌هایی که مسئولان این شرکت ارائه نموده‌اند انرژی مضاعف گرفته‌ام. مشاهده این فعالیت‌ها نمایش بسیار مطلوبی از حرکت بالنده تولید در کشور است و نشان می‌دهد با وجود مشکلات موجود، چرخ تولید فناوری در کشور حرکت خوبی دارد.
معاون اول رییس جمهور، مجموعه مپنا، مدیرعامل، مدیران و کارکنان این شرکت را سرمایه‌ای برای صنعت کشور توصیف کرد که کارشان را با عشق، علاقه و باور عمیق به توانستن و کمک به خوداتکایی کشور انجام می‌دهند و گفت: آنچه در مجموعه‌هایی مثل مپنا انجام می‌شود نتایجی ماندگار برای کشور دارد.
جهانگیری مپنا را الگوی خوبی برای نمایش توانمندی‌های فنی و صنعتی کشورمان در سطح جهانی دانست و گفت: مپنا امروز با شرکت‌های معتبری مانند جنرال الکتریک و زیمنس در جهان رقابت می‌کند و از کشورهای صنعتی بزرگ تقاضای همکاری و انتقال تکنولوژی دارد.
وی افزود: مپنا در کشورهای دیگر و با شرایط نابرابر سیاسی و اقتصادی بر سر اجرای پروژه‌های بزرگ نیروگاهی رقابت کرده و برنده نیز می‌شود که برای کشورمان افتخارآمیز است.
وی خاطرنشان کرد: همه افرادی که در عرصه اقتصادی و تولیدی کشور فعالیت دارند باید به مپنا به عنوان یک نماد در فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی افتخار کنند و بنده به عنوان یک مسئول از این مجموعه و مدیران و کارکنان آن تشکر و از آنها حمایت می‌کنم.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی فعالیت‌های شرکت مپنا از جمله ساخت خودروهای برقی و پروژه‌های آب شیرین کن، تصریح کرد: در مورد تولید خودروهای الکتریکی اگر امکان تولید اقتصادی آن وجود دارد باید هر چه سریعتر حداقل در تولید خودروهای عمومی از این تکنولوژی استفاده کنیم و در زمینه آب شیرین کن‌ها نیز با توجه به اقلیم خشک مناطق مرکزی و شرقی کشور باید ارتباط مپنا با استان‌های این بخش از کشور را برقرار کنیم تا پروژه‌‍های انتقال آب به مناطق مرکزی و شرقی از دریای خزر و خلیج فارس تسریع شود.
جهانگیری همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا که به امضاء رسید، اظهار امیدواری کرد: اجرای این تفاهم‌نامه کمکی به وصول مطالبات مالی مپنا از کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی باشد تا مپنا با قدرت و سرعت بیشتری خدمات خود به کشور و مردم ایران را توسعه دهد.
معرفی محصولات بومی جدید و آتی گروه مپنا
“عباس علی‌آبادی” نیز در این مراسم، با ارائه گزارش تفصیلی به شرح فعالیت‌ها و توانمندی‌های گروه مپنا پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌ها در مپنا به گونه‌ای طراحی می‌شود که از صفر تا صد در کارخانجات داخلی انجام شود و کمترین نیاز را به خارج از کشور داشته باشیم. با همین شرایط در موضوع فروش توربین‌های گازی نیروگاهی در حالی که در سال 2010 تنها دو درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار داشتیم در سال 2015 این سهم را به 17 درصد رساندیم.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا گفت: گروه مپنا تاکنون 304 واحد با ظرفیت بیش از 41 هزار مگاوات را سنکرون نموده و 78 واحد نیروگاهی با ظرفیت بیش از 12 هزار مگاوات را نیز در دست احداث دارد، ضمن آنکه در زمینه پروژه‌های سرمایه‌گذاری چندین هزار برق به اضافه 18 هزار متر مکعب در روز ظرفیت آب شیرین‌ کن اجرا کرده و بیش از سه هزار مگاوات و 35 هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن نیروگاه در دست احداث دارد که همه این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری خود شرکت مپنا اجرا خواهند شد.
وی با تشریح بخشی از پروژه‌های بین‌المللی گروه مپنا از جمله در کشورهای عمان، عراق، سوریه، اندونزی، پاکستان، بنین، ترکمنستان و …، خواستار همکاری نهادهای مرتبط در زمینه نظام مالی و بیمه‌ای شد.
علی‌آبادی همچنین برخی محصولات بومی جدید در گروه مپنا که برای رفع نیازهای کشور طراحی و ساخته شده‌اند از جمله توربین گازی MGT – 40 ، MGT – 30، MGT– 75، انواع لوکوموتیوهای مسافری، باری و تونلی مپنا، تجهیزات ثابت و دوار صنعت نفت و گاز، تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی و خدمات حفاری و برخی محصولات بومی آتی مپنا از جمله واگن‌های مترو، قطار برقی و قطار سریع السیر را معرفی کرد و افزود: توربین‌های بادی دو مگاواتی با طراحی و ساخت بومی در مپنا انجام شده و توربین‌های بادی 4 و 4.5 مگاواتی نیز در دست طراحی و ساخت هستند، ضمن آنکه گروه مپنا با ورود به حوزه‌های کسب و کار نوین، به عرصه ساخت تجهیزات پزشکی و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، برقی سازی خودروها و ذخیره‌سازی انرژی ورود کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است.   
علی‌آبادی در خصوص تبدیل انرژی اولیه به انرژی ثانویه اظهار داشت: ما امکان تولید محصول از برق را داریم و می‌توانیم از برق محصولات جدیدی از جمله آلومینیوم، مس، فولاد و دیگر محصولات که در  زنجیره ارزش پایین دستی قرار می‌گیرند استفاده کنیم. همچنین با پروژه‌های تولید همزمان برق و آب و پروژه‌های شیرین سازی آب دریا، علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان متخصص، می‌توانیم سالانه دو میلیارد متر مکعب آب شیرین ایجاد کنیم.
وی در پایان سخنان خود، با بیان برخی موانع تولید رقابت پذیر از جمله حجم مطالبات گروه مپنا از کارفرمایان دولتی، خواستار مساعدت دولت در این زمینه و نیز اصلاح قوانین و تعرفه واردات و ارائه تسهیلات لازم شد.
نگاه وزرای صنعت و راه به مپنا
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنانی با تشکر از فعالیت‌های گروه مپنا اظهار داشت: گروه مپنا یک مجموعه در کلاس بین‌المللی و جهانی بوده و شرکتی فناورانه و دانش بنیان محسوب می‌شود. 
رضا رحمانی از تثبیت رویکرد استفاده از توانمندی‌های داخلی و تأکید بر ممنوعیت استفاده از نمونه خارجی خدمات و کالاهایی که توان تولید و ارائه با کیفیت بالای آنها در داخل وجود دارد خبر داد و با تاکید بر نهضت ساخت داخل و افزایش تولید، تصریح کرد: یقینا با برنامه‌ریزی مناسب به مپنا کمک می‌کنیم تا اموری مانند ثبت سفارشات این مجموعه دانش بنیان تسهیل شود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز تلاش‌های گروه مپنا در زمینه کار مهندسی و کاهش وابستگی در صنایع انرژی و حمل و نقل را باعث افتخار دانست و افزود: نگاه ما در وزارت راه و شهرسازی آن است که با استفاده حداکثری از ساخت داخل، پروژه‌های مختلف از جمله تولید لوکوموتیو و واگن سرعت یابد و وزارت راه آماده همکاری با مجموعه‌هایی مانند مپنا در زمینه ارائه تسهیلات مالی مناسب است.    
در پایان این مراسم تفاهمنامه همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا، امضا شد.
 

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا