جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دکتر علی‌آبادی تبیین کرد؛ راهبردهای مدیریت چالش‌های ده گانه مجمع جهانی اقتصاد

بیست و هفتمین همایش بین‌المللی مهندسی مکانیک و هفتمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی (گازی، سیکل ترکیبی، بخاری)، مشترکاً توسط انجمن مهندسان مکانیک ایران و گروه مپنا به صورت همزمان، صبح روز دهم اردیبهشت در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.

بیست و هفتمین همایش بین‌المللی مهندسی مکانیک و هفتمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی (گازی، سیکل ترکیبی، بخاری)، مشترکاً توسط انجمن مهندسان مکانیک ایران و گروه مپنا به صورت همزمان، صبح روز دهم اردیبهشت در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد.
در این همایش سه روزه، تحقیقات و دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی در زمینه ساخت و احداث نیروگاه‌های حرارتی، و آخرین پیشرفت‌ها در حوزه مکانیک جامدات و سیالات، ساخت و تولید، انرژی و محیط زیست و … مورد بررسی قرار دارد. در بخش‌های مختلف این رویداد نیز مقالات متعددی توسط فعالان جامعه صنعتی و دانشگاهی کشور از جمله همکاران گروه مپنا ارائه شده است.
مراسم آغازین این رویداد، صبح روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت با حضور مدعوین از جمله اعضای انجمن مهندسین مکانیک ایران و جمعی از اهالی صنعت نیروگاه‌های حرارتی و اساتید و دانشجویان مرتبط در تالار شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار و مستندهای تصویری از دستاوردهای گروه مپنا در عرصه‌های کسب و کار و نیز یادبود اساتید مکانیک دانشگاه‌های کشور برای حاضران پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.
در ادامه دکتر عباس علی‌آبادی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به دستاوردهای اخیر این گروه از جمله سنکرون نخستین توربین ۴۲ مگاواتی سایت نیروگاه زاهدان، تاکید کرد: این پروژه تمام ایرانی بوده و با شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف کشور ما سازگار است.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، اظهار داشت: این مجمع جهانی، ۱۰ چالش اساسی را پیش‌بینی نموده و تاکید کرده است که اگر راه حلی برای این چالش‌ها نباشد انسان‌ها در هر سرزمینی که باشند دچار آسیب خواهند شد. وی چالش‌های مورد نظر مجمع جهانی اقتصاد را “تأمین غذا و جلوگیری از دور ریز شدید آن، رشد اقتصادی نامتوازن، اشتغال و بیکاری، تولید گازهای گلخانه‌ای، مشکلات تأمین مالی، دسترسی جهانی به اینترنت، برابری جنسیتی، کاهش تجارت جهانی در اثر کاهش مبادلات تجاری ایالات متحده با شرکای آن کشور، کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و مشکلات حوزه سلامت” عنوان و به تفصیل این چالش‌ها را تشریح کرد.
دکتر علی‌آبادی در عین حال به تبیین راهبردهای سه‌گانه در جهت کمک به کاهش این چالش‌ها پرداخت و گفت: راهبرد نخست در این زمینه آن است که متناسب با رشد اقتصادی، وضعیت اقتصادی عموم جامعه بهبود یابد؛ راهبرد دوم مراقبت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب محیط زیست در عین توسعه جوامع است و مهمترین راهبرد نیز آن است که برای ایجاد تحرک در اقتصاد و ایجاد اقتصاد مولد از همه پتانسیل‌های موجود در جامعه بهره‌برداری شود.
وی با اشاره به انتشار گزارش‌هایی مستند از گرم شدن کره زمین تصریح کرد: حباب‌‍های حبس شده در یخ‌های قطبی و اندازه‌گیری‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که میزان CO2 موجود در هوا به حداکثر خود در طول ۸۰۰ هزار سال اخیر رسیده است، به ویژه در ۵۰ سال اخیر میزان CO2 در هوا از همیشه بیشتر است و این میزان، ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های فسیلی دارد.
دکتر علی‌آبادی، مباحثی از جمله درخت کاری و جنگل کاری را دارای اثرات مثبت و در عین حال ناکافی در این عرصه دانست و افزود: بهترین عملکرد، کنترل و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است.
وی تولید برق، حمل و نقل، ساختمان و صنایع را از عوامل رشد CO2 عنوان و خاطرنشان کرد: برای بهبود این وضعیت لازم است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید نیروگاه‌های برق، برقی‌سازی و دیجیتالی شدن سیستم‌ها مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: اگر ما به ازای تولید برق از طریق تجدیدپذیرها و برقی‌سازی توجه لازم را داشته باشیم و سهم نیروگاه‌های “زیست توده” مدرن نیز افزایش یابد، در این صورت از طریق تکنیک‌های موثری مانند گازهای سنتزی در چرخه تولید به کار می‌رود. وی در عین حال بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف و بهبود راندمان به عنوان دو راهکار مهم و اثرگذار بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تاکید کرد.
دکتر علی‌آبادی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در گروه مپنا در زمینه برقی‌سازی خودروها اظهار داشت: علاوه بر برقی‌سازی خودرو، موضوع باتری نیز در خودروهای برقی مسئله مهمی است و گروه مپنا تاکنون مطالعات و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این حوزه انجام داده است.
رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران در پایان تأکید کرد: مهندسان مکانیک لازم است با راهکارهای نوآورانه به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی کشور کمک نموده و با طراحی و بهبود روش، محصولات و خدمات نوین و ارزان‌تری را ارائه نمایند.
دکتر “جامی حسین” معاون و رئیس بخش مهندسی انجمن جهانی انرژی بادی، به عنوان سخنران مدعو این رویداد، با موضوع “تبدیل انرژی” سخن گفت و با طرح سوالاتی از حاضران در زمینه انرژی، اظهار داشت: انرژی یک عامل مهم در همه انسانها است و علت وجودی و بودن همه ما انرژی است. 
سخنران مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی مکانیک و هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی، گفت: ما همیشه در حال افزایش مصرف انرژی هستیم، در حالی که اگر بتوانیم انرژی را تبدیل و کنترل نماییم پیشرفت خواهیم کرد.
وی با اشاره به تاریخچه تبدیل انرژی در یک قرن اخیر، انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد نظر قرار داد و افزود: همواره تبدیل انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های بادی و خورشیدی امری ارزشمند محسوب می‌شود و البته انرژی هسته‌ای نیز به خاطر اتفاقات هیروشیما چندان مورد توجه قرار ندارد.
دکتر جامی حسین، با اشاره به تلاش‌ها در زمینه ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای مستند، تا سال ۲۰۲۵ میزان بهره‌مندی کشورها از انرژی‌های تجدید پذیر به شدت افزایش خواهد یافت. وی در عین حال چالش‌های بهره‌مندی از انرژی تجدیدپذیر را “سیستم ذخیره، تجارت انرژی (هزینه انتقال به دیگر مناطق جغرافیایی)، پیش‌بینی وضعیت جوی و …” دانست.
وی با اشاره به سناریوی مرسوم تولید بیشتر نفت و گاز در بسیاری از کشورهای نفتی از جمله ایران تصریح کرد: با توجه به تغییرات و عواملی مانند پیشرفت تکنولوژی‌‎های جدید و تاثیرپذیری بازار انرژی و نیز تغییرات جوی و دسترسی آسان به انرژی‌های دیگر در سطح جهانی، پیشنهاد می‌شود ایران و کشورهای مشابه به فکر تبدیل انرژی فسیلی به بادی و خورشیدی باشند.
دکتر جامی حسین، از بهره‌مندی بسیاری از کشورها از انرژی بادی از جمله چین، آلمان، ایتالیا، هلند و …از انرژی بادی افزود: کشور هندوستان نیز تا سال ۲۰۱۹ میلادی، میزان ۳۰ هزار مگاوات انرژی بادی را استفاده نموده است و در نظر دارد این میزان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
استاد هندی مهندسی مکانیک، با اشاره به اثرات مخرب استفاده از انرژی‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای، بر ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد و گفت: ایران با توجه به نقاط بادخیز این کشور از جمله در مرز مشترک با افغانستان، برخی استان‌های داخل این کشور و نیز ظرفیت خلیج فارس می‌تواند تا ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی بادی را تولید کند، در این صورت ایران امکان تبدیل شدن به منبع تولید و صادرات انرژی‌های بادی در منطقه را دارا خواهد بود.
شایان ذکر است، بیست و هفتمین همایش بین‌المللی مهندسی مکانیک و هفتمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی، روز پنجشنبه 12 اردیبهشت به کار خود پایان می‌دهد.
 

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا