جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهره‌برداری از فاز اول خط شش مترو تهران با حضور رئیس جمهور

فاز اول خط شش مترو تهران به طول 9.5 کیلومتر در قطعه جنوبی، با حضور رئیس جمهور، تنی چند از مسئولان دولت، مدیران ارشد شهر تهران و نیز شرکت‌های مجری طرح از جمله گروه مپنا به بهره‌برداری رسید. در اثنای این مراسم، از دست‌‌اندرکاران احداث خط شش مترو تقدیر به عمل آمد و مدیرعامل گروه مپنا لوح تقدیر را از شهردار تهران دریافت کرد.

فاز اول خط شش مترو تهران به طول 9.5 کیلومتر در قطعه جنوبی، با حضور رئیس جمهور، تنی چند از مسئولان دولت، مدیران ارشد شهر تهران و نیز شرکت‌های مجری طرح از جمله گروه مپنا به بهره‌برداری رسید. در اثنای این مراسم، از دست‌‌اندرکاران احداث خط شش مترو تقدیر به عمل آمد و مدیرعامل گروه مپنا لوح تقدیر را از شهردار تهران دریافت کرد.
در بخش آغازین این مراسم، رئیس جمهور با همراهی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران، مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه، مدیرعامل گروه مپنا و سایر شرکت‌های عضو کنسرسیوم مجری خط شش و نیز تعدادی از مقامات کشوری و استانی، ضمن بازدید از ایستگاه‌های تکمیل شده و استماع گزارشی از مراحل اجرای طرح، فاز نخست خط شش مترو تهران را افتتاح کرد.
در ادامه مراسم که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مرتبط با پروژه در محل ایستگاه دولت‌آباد خط شش مترو برگزار شد، ابتدا “علی امام” مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو( با اشاره به سیاست‌های کلان کشور در حمایت از تولید داخل، اظهار داشت: مفتخریم که ظرف دو دهه گذشته، شاهد شکل‌گیری شرکت‌های پیمانکاری توانمند در بخش ساختمانی پروژه‌های مترو بوده‌ایم. همچنین در بخش تجهیزات نیز که بخش بسیار مهمی از سامانه مترو محسوب می‌شود، با حمایت از صنعتگران داخلی، موفق به تأمین تجهیزات با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور شده‌ایم، به گونه‌ای که دو سامانه مهم سیگنالینگ و تهویه خط شش به طور کامل توسط پیمانکاران داخلی تأمین شده‌ است.
وی همچنین با تأکید بر توجه دقیق به موضوع ایمنی در اجرای پروژه خط شش مترو تهران، به انجام ارزیابی و آنالیز ساختمان‌های مستقر در مسیر این خط به ویژه در بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: به منظور کاهش ارتعاشات هم در فاز اجرا و هم در فاز بهره‌برداری، از سیستم‌های کاهش و کنترل ارتعاش به ویژه در محل عبور از زیر ساختمان‌های حساس استفاده شده است.
“محسن هاشمی” رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ابتدای سخنان خود، مترو را از جمله شاخص‌های توسعه پایدار شهری و از ارکان مهم کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و با امکان خدمات‌دهی به همه اقشار جامعه توصیف کرد.
وی ضمن یادآوری زیرساخت‌های مترو احداث شده در سطح شهر تهران، علت عدم دستیابی به شاخص‌های مطلوب در جابجایی مسافر را عدم تأمین تجهیزات و ناوگان مورد نیاز در نتیجه عدم تأمین مالی دانست و از رئیس جمهور درخواست کرد تا با صدور دستور ویژه برای رسیدگی و رفع موانع، موجبات تسریع در توسعه مترو شهر تهران فراهم آید.
“پیروز حناچی” شهردار تهران به عنوان سومین سخنران این مراسم، ضمن یادآوری تأکید مردم شهر تهران بر رفع معضل آلودگی هوا و ترافیک به عنوان اولویت‌های اصلی برای شهرداری، به هدف مشترک تعریف شده در شورای شهر و شهرداری تهران برای افزایش استفاده از مترو از 2 میلیون به 7 میلیون سفر روزانه اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم تا سهم مترو در سفرهای شهری را از 15 درصد به 50 درصد برسانیم.
پس از سخنرانی حناچی، از دست‌‌اندرکاران احداث خط 6 مترو تقدیر به عمل آمد و بر همین اساس، مدیرعامل گروه مپنا لوح تقدیر را از شهردار تهران دریافت کرد.
سخنران پایانی این مراسم، دکتر “حسن روحانی بود. رئیس جمهور خط شش مترو تهران را از طولانی‌ترین خطوط مترو کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: مترو تحولی مثبت برای حمل و نقل، مصرف کم انرژی و حفظ محیط زیست تهران است.
رئیس جمهور با اشاره به برخی تردیدها برای ساخت مترو در سالیان گذشته، با تأکید بر اینکه امروز شاهد یک تحول مثبت برای محیط زیست و حمل و نقل سریع، ایمن، سلامت و با مصرف کم انرژی در تهران از طریق توسعه مترو هستیم، افزود: خط شش مترو تهران با توسعه به سمت جنوب، یک طرح توسعه مترو 38 کیلومتری می‌شود که از طولانی‌ترین خطوط مترو تهران خواهد شد.
رئیس جمهور کمک به توسعه کمی و کیفی مترو را مورد تأکید قرار داد و گفت: سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در مترو انجام شده است، با این حال این سرمایه‌گذاری بیشتر کمی بوده است و باید کیفی‌تر شود و کمک کنیم ناهمزمانی که در احداث تونل‌ها و تأمین تجهیزات مترو وجود دارد از بین برود.
“حسن روحانی” تصریح کرد: حتماً برای مترو تهران و توسعه کیفی آن راه‌حل داریم، چرا که توسعه مترو برای رفاه مردم و نیز جلوگیری از افزایش مصرف انرژی، ضروری است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌ها، هر فردی که از مترو استفاده می‌کند به طور متوسط حدود نیم لیتر در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل می‌آید و اگر این گزارش دقیق باشد، با توسعه مترو صرفه‌جویی بسیار خوبی در بخش انرژی (که تقریباً در کشور مجانی توزیع می‌شود و اصولی مصرف نمی‌شود) صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه مترو می‌تواند برای رفاه عمومی، راحتی مردم، جلوگیری از مصرف بی‌رویه و برای محیط زیست مفید باشد.
“حسن روحانی” اظهار داشت: امروز 7 خط مترو در تهران احداث شده است که می‌تواند کمبودهایی که در شهر بزرگی مانند تهران وجود داشت را جبران کند و به فضل الهی با کمک دولت این مسیر برای رفاه حال مردم ادامه پیدا خواهد کرد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا