جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهندسی و نقش آن در آینده کسب و کار مپنا

مراسم بزرگداشت "روز مهندسی"، در پنجمین روز از ماه اسفند، با حضور مدیرعامل، جمعی از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان مهندس گروه مپنا در سالن خواجه‌نصیر ساختمان میرداماد یک برگزار شد.

مراسم بزرگداشت “روز مهندسی”، در پنجمین روز از ماه اسفند، با حضور مدیرعامل، جمعی از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان مهندس گروه مپنا در سالن خواجه‌نصیر ساختمان میرداماد یک برگزار شد.  
در مراسم امسال، برای نخستین بار “پخش زنده” در قالب تلویزیون اینترنتی گروه در سطح شبکه داخلی راه‌اندازی ‌و برای کلیه همکاران مستقر در ساختمان‌‌های ستادی و تعدادی از ساختمان‌های گروه در سطح شهرهای تهران و کرج پخش شد.
“عباس علی‌آبادی” رئیس‌هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه در سخنانی، فرا رسیدن روز مهندسی را به همه مهندسان ارجمند و سختکوش مپنا، به پاس تلاش‌های بی‌شائبه آنها تبریک گفت و برای همه این عزیزان که در تخصص‌ها و مشاغل گوناگون مهندسی، به پیشبرد اهداف عالیه گروه می‌اندیشند، آرزوی سلامتی کرد.
وی اظهار کرد: فناوری‌های جدید، تغییر در شرایط بازار، تغییر در وضع قوانین، شرایط پیرامونی و بین‌المللی و ارزش‌های اجتماعی جدید که بعضا به ارزش‌های سنتی جامعه آسیب زده یا آنها را تخریب می‌کنند، باعث می‌شوند ما بکوشیم و تلاش کنیم تا بین خود و جهان پیرامون‌مان تعادل ایجاد کنیم و برای این مهم می‌توانیم از پیش‌بینی‌های علمی و البته مستند استفاده کنیم تا خودمان و مجموعه‌مان را در جایگاه بهتری قرار دهیم، به این ترتیب باید بین نوآوری‌های محیط اطراف تناسب لازم را ایجاد و یا احیا نماییم. 
وی پیش‌‍گویی و تفاوت آن با پیش‌بینی و آینده‌نگاری در مباحث مهندسی را مورد نظر قرار داد و اظهار داشت: پیش‌بینی از پیش‌گویی متفاوت است، چرا که پیش‌بینی بر مدار اعتدال و منطق صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در موضوعات انرژی اگر بنا بود به شکل سابق عمل کنیم با توجه به روند رشد جمعیت و مصرف انرژی در جامعه جهانی، زیست بشر در چهل سال آینده غیرقابل تحمل می‌شد، اما با آینده‌نگاری و برنامه‌ریزی دقیق، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یافته و میزان CO2 مدیریت می‌شود.
وی گفت: روندهای مختلف نشان می‌‎دهند که تولید انرژی‌های فسیلی در آینده تغییر خواهد کرد و انرژی‌های تجدیدپذیر سهم بیشتری را از مجموعه انرژی تولیدی به خود اختصاص خواهند داد.
وی با طرح این سوال که چرا افراد به پیش‌گویی توجه می‌کنند در حالی که مبنای علمی ندارد، به این مبحث در علوم مهندسی پرداخت و خاطرنشان کرد: برای حضور در عرصه رقابت باید پیش‌بینی‌ها را مطالعه کرد، به آنها گوش داد و در برنامه‌های خود آنها را لحاظ کرد، پس باید به دنبال دسترسی به اطلاعات صحیح باشیم، اما نباید گزارش‌های منتشره را به صورت مطلق “علمی” تصور نماییم، چرا که همه گزارش‌های منتشره جنبه مستند و علمی ندارند و دقیق نیستند، بنابراین باید توجه کنیم که برخی از این گزارش‌ها، سناریوهایی هستند که مجموعه‌های مهم صنعتی و دانشی را نیز به انتخاب اشتباه وا می‌دارند.
دکتر علی‌آبادی با اشاره به روند سرعت و پیشرفت تکنولوژی و ایجاد عنصر رقابت، تاکید کرد: در این شرایط اگر مجموعه‌هایی مانند مپنا، پیش‌بینی دقیق و علمی از آینده کسب و کار نداشته باشند دچار هزینه‌های مادی و خسارت خواهند شد، لذا برنامه‌ریزی برای آینده می‌تواند از هدررفت منابع و سرمایه‌های سازمان جلوگیری نماید.
مدیرعامل گروه مپنا، مسائل محیط زیست را مهم و مبحثی انسانی و مرتبط با انسان الهی دانست و “صادرات برق به جای صادرات نفت، تولید همزمان برق و آب، سامانه‌های تولید آب شیرین، کاهش تلفات در انتقال و توزیع برق، گرمایش و سرمایش برقی منازل، خودروهای برقی، افزایش بهره‌وری، تولید آلومینیوم و مس از برق، حوزه‌های پتروشیمی، فناوری‌های جدید در تجهیزات پزشکی، روش‌های بایولوژیک، تکنولوژی هیدروژن، نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی و  …” را از جمله مباحثی دانست که لازم است بیش از پیش درباره آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و افزود: الببته مپنا در بسیاری از این حوزه‌ها به درستی ورود و اهداف خود را محقق نموده و باید این روند ادامه یابد.
دکتر عباس علی‌آبادی در پایان با ابراز امیدواری در جهت ارتقاء جایگاه شایسته و والای گروه مپنا در زمینه دستیابی به اهداف عالیه خود، ابیاتی از سعدی شاعر پرآوازه را قرائت کرد؛
روز وصال دوستان دل نرود به بوستان
یا به گلی نگه کند یا به جمال نرگسی
گر بکشی کجا روم تن به قضا نهاده‌ام
سنگ جفای دوستان درد نمی‌کند بسی
قصه به هر که می‌برم فایده‌ای نمی‌دهد
مشکل درد عشق را حل نکند مهندسی
این همه خار می‌خورد سعدی و بار می‌برد
جای دگر نمی‌رود هر که گرفت مونسی

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا