جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مپنا عملیات اجرایی بزرگترین پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه در مخزن شوریجه D خانگیران را آغاز کرد

عملیات اجرایی بزرگترين پروژه ذخيره‌سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه در مخزن شوريجه D خانگيران با حضور رئيس جمهور آغاز شد. گروه مپنا به عنوان نخستین شرکت خصوصی که مدیریت ذخیره‌سازی به آن واگذار شده است، این طرح استراتژیک ملی را به اجرا در می‌آورد. با اجرای فاز دوم ذخیره‌سازی در میدان خانگیران به شیوه ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT)، ایران به بزرگترین کشور ذخیره کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تبدیل خواهد شد. تزریق 2.۲۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در هشت ماه گرم سال با نرخ ۱۰ میلیون متر مکعب در روز و تولید همان میزان در چهار ماه سرد سال با نرخ ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، از جمله ویژگی&zwnj...

عملیات اجرایی بزرگترین پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران و خاورمیانه در مخزن شوریجه D خانگیران با حضور رئیس جمهور آغاز شد. گروه مپنا به عنوان نخستین شرکت خصوصی که مدیریت ذخیره‌سازی به آن واگذار شده است، این طرح استراتژیک ملی را به اجرا در می‌آورد.
با اجرای فاز دوم ذخیره‌سازی در میدان خانگیران به شیوه ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT)، ایران به بزرگترین کشور ذخیره کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تبدیل خواهد شد.
تزریق 2.۲۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در هشت ماه گرم سال با نرخ ۱۰ میلیون متر مکعب در روز و تولید همان میزان در چهار ماه سرد سال با نرخ ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، از جمله ویژگی‌های ظرفیت فاز اجرایی پروژه و حفر 28 حلقه چاه و احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط جریانی مربوطه، احداث تأسیسات تزریق به ظرفیت ۱۰ میلیون متر مکعب در روز و تأسیسات برداشت و تولید به ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب در روز  جمله از ویژگی‌های شرح کار در دوره ساخت است.
کارفرمای پروژه، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی گاز ایران و سرمایه‌گذار پروژه شرکت گروه مپنا است. دوره اجرای پروژه نیز سه سال و دوره بهره‌برداری بیست سال خواهد بود.
شایان ذکر است، فاز نخست پروژه ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران، با ظرفیت و تأسیسات مشابه پروژه حاضر، در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ اجرا شده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است. بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه نیز در زمان آغاز بهره‌برداری از فاز دوم به سرمایه‌گذار فاز دوم موفق خواهد شد و بهره‌برداری از این دو فاز به صورت یکپارچه با ظرفیت سالانه چهار و نیم میلیارد متر مکعب انجام خواهد شد.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا