جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آغاز بهره‌برداری از مرکز پایش و سیمولاتور نیروگاهی گروه مپنا

بهره‌برداری از مرکز پایش و سیمولاتور نیروگاهی گروه مپنا، در نهمین روز از فروردین ماه 1401 در محل ساختمان مرکز آموزش‌های تخصصی مپنا در کرج آغاز شد. با توسعه بهره‌برداری از این مرکز، ارتباط آنلاین با نیروگاه‌های مختلف و پایش لحظه‌ای و ارتباط مستمر با مشتریان فراهم می‌شود.

بهره‌برداری از مرکز پایش و سیمولاتور نیروگاهی گروه مپنا، در نهمین روز از فروردین ماه 1401 در محل ساختمان مرکز آموزش‌های تخصصی مپنا در کرج آغاز شد. با توسعه بهره‌برداری از این مرکز، ارتباط آنلاین با نیروگاه‌های مختلف و پایش لحظه‌ای و ارتباط مستمر با مشتریان فراهم می‌شود.  
مرکز پایش نیروگاهی مپنا که با تلاش همکاران گروه مپنا آغاز به‌کار کرده است، از توان ارائه خدمات به مشتریان نیروگاهی در حوزه تجهیزات اصلی نیروگاه از قبیل توربین، ژنراتور و ترانس برخوردار است و با بهره‌گیری از پلتفرم پیشرفته MAPNA MIND که طراحی و توسعه آن در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) انجام شده است، قادر به دریافت، ذخیره‌سازی و پردازش آنلاین اطلاعات تجهیزات نیروگاه بوده و با بهره‌گیری از اپلیکیشن‌های پایش وضعیت توسعه یافته در این گروه می‌تواند با تکیه بر دانش متخصصان گروه مپنا به پیش‌بینی عیوب و تشخیص سلامت و وضعیت تجهیزات بپردازد.
“آنالیز عملکرد توربین‌های گازی، آنالیز عملکرد توربین‌‎های بخار، آنالیز عملکرد حلقه‌های کنترل بسته و بهبود ضرایب کنترلی، آنالیز ارتعاشات، اپلیکیشن‌های RAM و رژیم کاری، پایش وضعیت تخلیه جزئی عایقی ژنراتورها و ترانس‌ها، آنالیز آنلاین گازهای محلول در روغن ترانس‌ها، آنالیز شارژ فاصله هوایی روتور ژنراتور، آنالیز ولتاژ و جریان شفت ژنراتور، آنالیز ارتعاشات انتهای کلاف ژنراتور و آنالیز پارامترهای عایقی بوشینگ ترانس” از جمله اپلیکیشن‌های توسعه یافته در گروه مپنا در این حوزه محسوب می‌شود.
همچنین در بازدید از سالن سیمولاتور نیروگاهی سیکل ترکیبی MGT-70، ضمن اجرایی شدن مانور بهره‌‍برداری به صورت شبیه‌سازی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آموزشی این مرکز ارائه شد.
با استفاده از این سیمولاتور که توسط گروه مپنا طراحی و پیاده‌سازی شده است، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی برای فراگیران نیروگاهی در سطوح عمومی و پیشرفته فراهم آمده و کلیه مانورهای عملیاتی و بهره‌برداری بر روی تجهیزات موجود در نیروگاه سیکل ترکیبی به صورت شبیه‌سازی شده میسر است.
 
در این مراسم، مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: موضوع احداث و بهره‌برداری از مرکز پایش نیروگاهی، از جمله دستاوردهای گروه مپنا در سال جدید است که با جذب نیروهای خبره و متخصص صورت می‌گیرد.
«عباس علی‌آبادی» ضمن ابراز خرسندی از تلاش کارکنان گروه مپنا در ایجاد و راه‌اندازی این مرکز و اتصال نیروگاه فارس به‌صورت آنلاین و تعدادی از پروژه‌های دیگر به‌صورت آفلاین به این مرکز، بر ضرورت توسعه و گسترش مرکز پایش نیروگاهی گروه مپنا تأکید کرد و افزود: لازم است این مرکز فراتر از شرکت‌های خارجی و نمونه‌های مشابه، قابلیت ارایه خدمات و ارزش‌آفرینی برای نیروگاه‌ها را داشته باشد.
وی به انقلاب‌های صنعتی اول تا پنجم پرداخت و گفت: طراحی و توسعه پلتفرم MAPNA MIND به عنوان پلتفرم IoT و IioT گروه مپنا و استفاده از آن برای ارائه خدمات پایش وضعیت، حرکت مپنا به سمت دیجیتال‌سازی و انقلاب صنعتی چهارم را شتاب بیشتری خواهد بخشید.
علی‌آبادی تصریح کرد: مپنا محل حضور و جایگاه جوانان دانشمند و متخصص ایرانی است که می‌توانند با تکیه بر دانش بومی و عزم ملی، اقتصاد دانش‌بنیان را تبلور ببخشند.
مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: از این پس، تمام نیروگاه‌هایی که توسط مپنا ساخته خواهد شد، مجهز به سیستم پایش وضعیت بومی این گروه بوده و ضرورت دارد که با اتصال تمامی واحدهای نیروگاهی این گروه به این مرکز، مرکز پایش مپنا به بزرگترین مرکز پایش وضعیت و سرویس نیروگاهی تبدیل شود.
همچنین «مرتضی نظام‌آبادی» معاون مهندسی بخش سرویس گروه مپنا ضمن تشریح سابقه تشکیل این مرکز و بیان نسل‌ها و رویکردهای نوین تعمیر و نگهداشتِ تجهیزات، در خصوص مأموریت، کارکردها و چشم‌انداز مرکز پایش نیروگاهی مپنا تا سال 1403 و برنامه‌ها و اقدامات آتی آن برای تحت پوشش قرار دادن واحدهای نیروگاهی داخل و خارج کشور در این مرکز، توضیحاتی ارائه نمود. «ساره بهمن‌پور» مدیر کسب‌وکار دیجیتال سازی شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا نیز نحوه فعالیت و قابلیت‌های نمایش و تحلیل داده‌های بهره‌برداری نیروگاهی به صورت آنلاین و آفلاین و نیز ارائه مشاوره‌های فنی بهره‌برداری و تعمیرات به نیروگاه‌ها را تبیین کرد.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا