جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عملیات اجرایی تبدیل نیروگاه گازی پرند به نیروگاه سیکل ترکیبی آغاز شد

عملیات اجرایی تبدیل نیروگاه گازی پرند به نیروگاه سیکل ترکیبی، همزمان با مراسم اختتامیه پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی برگزار شد و وزیر نیرو دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه را صادر کرد.

عملیات اجرایی تبدیل نیروگاه گازی پرند به نیروگاه سیکل ترکیبی، همزمان با مراسم اختتامیه پنجمین کنفرانس صنعت نیروگاه‌های حرارتی برگزار شد و وزیر نیرو دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه را صادر کرد.

عصر روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه و همزمان با مراسم اختتامیه پنچمین کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی، مهندس چیت‌چیتیان وزیر نیرو که در ماموریت کاری در بستان‌آباد تبریز به سر می‌برد، از طریق تلفن دستور آغاز عملیات اجرایی تبدیل نیروگاه گازی پرند به نیروگاه سیکل ترکیبی را صادر کرد.

در ابتدای این مراسم، مهندس بهبهانی مدیرعامل بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری گروه اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۰۸ واحد گازی در نیروگاه‌‎های کشور موجود است که با استفاده از ماده ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲ و جزء ۱ بند ه تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری می‌تواند به ۵۴ بلوک سیکل ترکیبی تبدیل شود و در صورت تحقق این مهم، بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده خواهد شد و در نیروگاه پرند بیش از یک میلیارد دلار معادل یک سال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، ضمن آنکه از لحاظ زیست محیطی نیز شرایط به مراتب بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: گروه مپنا در فاز نخست، ۳ نیروگاه گازی عسلویه، توس و پرند را به منظور تبدیل به سیکل ترکیبی در دستور کار خود قرارداده است.

بر اساس این گزارش، مهندس چیت‌چیان که برای عملیات اجرایی پروژه نیروگاه هریس در بستان‌آباد آذربایجان شرقی به سر می برد، در گفت و گوی تلفنی با دکتر علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد مسعود حضرت صاحب الزمان(ع)، تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی را رویدادی مبارک دانست و دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه را صادر کرد.

در این گفت و گوی تلفنی، دکتر علی‌آبادی نیز اظهار کرد: گروه مپنا در مرحله اول، تبدیل نیروگاه‌های گازی پرند، توس و عسلویه و در مرحله دوم نیروگاه‌های فارس و اصفهان را در دستور کار قرار داده است.

وزیر نیرو هم با اشاره به افزایش مصرف عمومی برق در کشور گفت: امروز پیک مصرف روزانه از ۴۵ هزار مگاوات فراتر رفته و ۵ هزار مگاوات بیش از سال گذشته در همین روز بوده است، بنابراین نیازمند تلاش بیش از پیش به خصوص در جهت تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی هستیم که می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت شود.

وی تصریح کرد: من از گروه مپنا می‌خواهم که این پروژه و دیگر پروژه‌های نیروگاهی محوله را به صورت جدی در دستور کار قراردهد تا ما به موقع نیازهای انرژی مردم را تامین کنم.

مهندس شریفی مدیر پروژه نیروگاه پرند نیز از طریق اسکایپ اعلام کرد: امروز ۲۱ خرداد ماه و ساعت ۱۷:۱۵ دقیقه عملیات اجرایی پروژه تبدیل نیروگاه گازی پرند به نیروگاه سیکل ترکیبی آغاز می‌شود و امیدواریم با تلاش همکاران گروه مپنا و حمایت‌های وزارت نیرو ظرف مدت ۳۶ ماه این پروژه نهایی و وارد مدار شود.

وی افزود: ظرفیت کنونی نیروگاه پرند ۹۵۴ مگاوات است که با احداث بخش بخار آن و تبدیل آن به سیکل ترکیبی، ۴۸۰ مگاوات به ظرفیت کنونی نیروگاه افزوده می‌شود و سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت گاز صرفه‌جویی می‌شود.این بخش از نیروگاه پرند با هزینه‌ای افزون‌بر ۴۲۰ میلیون یورو در مدت ۳۶ ماه ازجانب مپنا ساخته می‌شود.

شایان ذکر است، دکتر یزدی‌زاده، دبیر کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی نیز در جمع حاضران به ارائه گزارشی از ۲ روز برنامه‌های کنفرانس پرداخت و ضمن تقدیر و تشکر فراوان از کمیته‌های علمی و اجرایی و شرکت‌های گروه مپنا و اهالی دانشگاه و صنعت در حمایت‌های ویژه از کنفرانس اظهار داشت: اعتقاد دارم این مراسم اختتامیه کنفرانس پنجم نیست، بلکه مراسم افتتاحیه کنفرانس ششم است و از همین لحظه همکاران گروه مپنا و محققان دانشگاهی اقدامات لازم جهت برنامه‌ریزی کنفرانس ششم را آغاز می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی اظهار امیدواری کرد که کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی در پنج ساله دوم خود به بالندگی روزافزون برسد، همانگونه که آوازه این کنفرانس در حال بین‌المللی شدن است.

دکتر یزدی‌زاده مواردی همچون آب‌شیرین‌کن‌های حرارتی، سولار حرارتی و غیر حرارتی و انرژی‌های باد را از جمله مباحث مهم قابل توجه دانست و تصریح کرد: امیدوارم مقالات سال آینده بیش از پیش به این موضوعات به صورت عملیاتی بپردازند و کنفرانس نیز بین‌المللی شود.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا