جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سیستم های یکپارچه برق و کنترل توربین های گاز و بخار

سیستم حفاظت ژنراتور و ترانس و سیستم سنکرون

سیستم حفاظت ژنراتور و ترانس و سیستم سنکرون

در نیروگاه‌های تولید انرژی مسئله حفاظت و آماده به‌کار نگهداشتن دستگاه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، این مسئله علاوه بر صرفه جویی در سرمایه، سهم مهمی در تولید برق مطمئن را نیز دارد و در صورتی که دستگاهی فاقد مدارات و سیستم حفاظتی بوده و یا به‌ هردلیلی سیستم حفاظتی آن از کار افتاده باشد به احتمال زیاد در هنگام بهره‌برداری و در مواقع بروز اشکال آنچنان دچار آسیب دیدگی می‌شود که در مدار آوردن دوباره دستگاه امکان پذیر نبود و این امر هزینه سنگینی را از نقطه نظر خرید و تعمیرات و توقف طولانی مدت تولید الکتریسیته به‌همراه خواهد داشت. و چون ژنراتورها یکی از تجهیزات اساسی نیروگاه‌ها هستند، ایجاد اشکال در آنها قطع کلی واحدها از شبکه و عدم تولید را به‌مدت طولانی تحمیل سیستم خواهد نمود.

سیستم حفاظت:

سیستم حفاظت، بهره‌برداری ناصحیح و خطاهای الکتریکی در محدوده ژنراتور، باس بار ژنراتور، سیستم تحریک، ترانسفورماتور اصلی، ترانسفورماتور Unit و ترانسفورماتور Station را شناسایی و مدار معیوب را به سرعت از شبکه جدا می‎کند. سیستم هر رله حفاظتی طوری طراحی می‎شود که در صورت بروز خطا خارج از ناحیه حفاظتی تعریف شده برای آن رله، باعث صدور تریپ ناصحیح نشود.

سیستم سنکرون:

سیستم سنکرون نیروگاه به صورت اتوماتیک شرایط مورد نیاز برای انجام سنکرون را چک می‎کند و در زمان مناسب، فرمان بسته شدن را به کلید مورد نظر می‎دهد.

سیستم اندازه‌گیری:

ترانس‌ دیوسرهای نیروگاه امکان اندازه‎گیری همه مقادیر الکتریکال در هر واحد نیروگاهی را فراهم می‎کند. همچنین کنتورها میزان انرژی تولید شده در نیروگاه و میزان خالص انرژی فروخته شده به شبکه را اندازه‌گیری می‎کند.

پیمایش به بالا