جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراجعۀ وسیع مخاطبان به غرفۀ مپنا در نمایشگاه صنعت برق؛ اعتماد گستردۀ رقبای داخلی و خارجی به مپنا

هر ساله در نیمۀ پاییز، صنعت برق کشور بزرگ‌ترین رویداد خود را در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌کند؛ نمایشگاهی به رهبری وزارت نیرو و با مشارکتِ جدی شرکت‌های توانمند و مطرح صنعت برق که در آن، از یک سو فرصتی برای ارائۀ فعالیت‌های خود می‌یابند و از سوی دیگر مشتاقند با جزئیات فعالیت‌های رقبایشان از نزدیک آشنا شوند. زیرا اگر در طول یک سال تغییر خاصی در حوزۀ فعالیت‌های یک شرکت رخ دهد، بی‌شک نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق مکان خوبی برای عرضۀ آن تمایز و تغییر است.

هر ساله در نیمۀ پاییز، صنعت برق کشور بزرگ‌ترین رویداد خود را در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌کند؛ نمایشگاهی به رهبری وزارت نیرو و با مشارکتِ جدی شرکت‌های توانمند و مطرح صنعت برق که در آن، از یک سو فرصتی برای ارائۀ فعالیت‌های خود می‌یابند و از سوی دیگر مشتاقند با جزئیات فعالیت‌های رقبایشان از نزدیک آشنا شوند. زیرا اگر در طول یک سال تغییر خاصی در حوزۀ فعالیت‌های یک شرکت رخ دهد، بی‌شک نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق مکان خوبی برای عرضۀ آن تمایز و تغییر است.
امسال در دورۀ شانزدهم نمایشگاه صنعت برق با توجه به از سر گذراندن ماه‌های سخت و پر تب و تاب پس از به ثمر نشستنِ برجام، مخاطبان و فعالان صنعت برق انتظار داشتند شاهد ورود چشمگیر شرکت‌های صاحب‌نام خارجی باشند؛ اتفاقی که تا حدودی مطابق انتظارات پیش رفت و شرکت‌های صاحب‌نامی همچون زیمنس و جنرال الکتریک در غرفه‌های سادۀ خود با تلاش گسترده در صدد جذب مخاطبان مختلف برای ارائه اهداف و چشم‌اندازهای خود از ورود به بازار ایران بودند. این تفاوت در سطح برگزاری نمایشگاه، قطعا نوع خاصی از حضور در این رویداد مهم را برای گروه مپنا می‌طلبید که در این زمینه با دکتر مهدی ابهری، مدیر امور بازاریابی و ارتباط با مشتری بخش برق گروه مپنا به گفت و گو نشستیم.

بهبود پکیج نیروگاهی

دکتر ابهری تائید می‌کند که گروه مپنا در دورۀ شانزدهم نمایشگاه صنعت برق با اشراف به حضور رقبای خارجی و با رویکردی متفاوت در این رویداد شرکت کرده است و تاکید دارد که “با حضور رقبایی از اروپا، ژاپن، کره جنوبی و چین، بحث‌های مربوط به تامین سرمایه، فاینانس و سرمایه‌گذاری به پکیج‌های مپنا افزوده شد چون می‌دانستیم که رقبایمان در حوزۀ نیروگاهی، پکیج‌های کاملی عرضه خواهند داشت. ما نیز علاوه بر تامین تجهیزات، موضوعات مربوط به تامین مالی را در نظر گرفتیم تا مزیت‌های خود را به کارفرمایان مطرح کنیم.”
وی ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از رویکردهای نمایشگاه شانزدهم، توجه اکید بر توسعۀ بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است زیرا با توجه به توافق سران کشورهای جهان در پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای موضوع تولید برق از سوخت‌های غیرفسیلی همچون انرژی‌های بادی و خورشیدی اهمیت مضاعف یافته است. ما در گروه مپنا بر توسعۀ بهره‌برداری از نیروهای بادی و ساخت نیروگاه‌های بادی اولویت‌گذاری کرده‌ایم و در نمایشگاه امسال با جدیت به دنبال ارائۀ توانمندی‌های خود در این زمینه هستیم و نتایجی خوبی را هم به دست آورده‌ایم.»

همکاری با ارمنستان

به گفته مدیر امور بازاریابی و ارتباط با مشتری بخش برق در روز سوم برگزاری نمایشگاه، مسئولان ارشد وزارت انرژی ارمنستان (HYVEN) با حضور در غرفۀ گروه مپنا پیگیر طرح احداث یک مزرعه بادی ۵۰ مگاواتی در خاک ارمنستان شده‌اند.
دکتر ابهری توضیح می‌دهد: «جرقۀ این درخواست برای همکاری که از مدتی قبل زده شده بود، در بخش سرمایه گذاری در حال پیگیری است ولی حضور موفق گروه مپنا در نمایشگاه صنعت برق باعث شد که معاون شرکت برق ارمنستان از نزدیک، مراحل پیگیری این طرح را دنبال کند.»
او دربارۀ فعالیت‌های گستردۀ گروه مپنا در حوزۀ انرژی‌های تجدیدپذیر می‌افزاید: «در نمایشگاه امسال به دنبال این بوده‌ایم که بومی‌سازی توربین‌های بادی کلاس یک را به منظور نصب در پروژۀ نشتیفان (در خراسان جنوبی) برای فعالان صنعت برق تشریح کنیم زیرا اکنون ما توربین‌های بادی کلاس ۲ و ۳ را با دانش تخصصی مهندسان مپنا در داخل کشور تولید می‌کنیم. در محدودۀ خواف که محل اجرای پروژۀ نشتیفان هم هست، با توجه به سرعت وزش باد و بستر بسیار مناسب برای نصب توربین‌های کلاس یک این تجهیزات نیاز بیشتری داریم.»
وی ادامه می‌‍‌‌دهد: «علاوه بر این، با توجه به رویکرد دولت برای تولید ۷۰۰۰ مگاوات برق پاک، گروه مپنا در نظر دارد در بازار بین‌المللی تامین تجهیزات و اعتبارات مربوط به این موضوع، بیشترین سهم را از آن خود کند. بر همین منوال، منطقی است که فعالیت‌های گسترده‌ای برای بومی‌سازی دانش ساخت توربین‌های بادی داشته باشیم.»

مپنا از دریچۀ نگاه رقبا

از دکتر ابهری دربارۀ سطح‌بندی و اولویت‌سنجی شرکت‌های فعال در صنعت برق ایران از دیدِ شرکت‌های خارجی می‌پرسیم که توضیح می‌دهد: « شرکت‌های خارجی به محضِ ورود به ایران برای فعالیت در حوزۀ برق، سراغ گروه مپنا را می‌گیرند و از آن کسب تکلیف می‌کنند چون اطمینان دارند که گروه مپنا شرکت تراز اول صنعت برق ایران و یک شرکت بین المللی خوشنام است و به دلیل اعتبار و سابقۀ دیرینی که مپنا در عقد قراردادهای خارجی دارد، اگر با آن وارد مذاکره شوند، در طرح‌هایشان موفق می‌شوند. باید گفت که گروه مپنا نامی صاحب اعتبار و دارای منزلت نزد تمامی شرکت‌های خارجی صنعت برق است و همگی به هنگام بستن قرارداد، به دلیل سطح قابل قبول استانداردهای این گروه، خیالشان راحت است.»
او ادامه می‌دهد: «در حین برگزاری نمایشگاه‌ها در سال‌های مختلف مراجعات داخلی هم به غرفۀ مپنا همیشه بسیار چشمگیر و قابل توجه است. به عنوان مثال در روز سومِ همین دوره، در ۳۰ دقیقه‌ای که در کانتر پاسخگویی به مراجعان عمومی حاضر بودم، دست‌کم پاسخگوی ۱۰ پرسش در حوزۀ تخصصی نیروگاهی بودم که از فعالان بخش نیروگاهی در سطح مدیران میانی بدنه شرکت‌ها بودند و از شهرهای مختلف کشورمان برای یافتن راه‌حل و راهکار مناسب به گروه مپنا مراجعه می کردند. این موضوع نشانۀ اعتماد گسترده به مپناست.»
دکتر ابهری در پایان این گفت و گو به اهمیت حضور در نمایشگاه‌های تخصصی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما در گروه مپنا بر این باوریم که به عنوان فعال اصلی و شماره یک در حوزه برق کشور، باید در نمایشگاه تخصصی این صنعت، حضوری موثر داشته باشیم. دیگران هم البته همین انتظار را از ما دارند. نکته دیگر این است که بدنه صنعت نیروگاهی، شامل نیروگاه‌های فعال، شرکت‌های برق خصوصی و دولتی در همین نمایشگاه‌ها به پیشرفت‌های جدید این صنعت و تولیدات شرکت مپنا پی خواهند برد و حضور فعال کارشناسان مپنا در نمایشگاه برای روشنگری و پاسخ به سوالات ایشان بسیار مهم است. به هر حال ما مجموعه‌ای از فعالیت‌های تخصصی از سطوح عالی تا سطوح پایین‌تر را در درون خود داریم که باید در مکان و زمانی خاص به تشریح آنها برای مخاطبان تخصصی و مخاطبان عمومی بپردازیم و نمایشگاه بین‌المللی گزینۀ بسیار مناسبی در این زمینه به شمار می‌رود.»

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا