جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق؛ کاهش ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی بدهی‌های وزارت نیرو

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان صنعت برق کشور با حضور نمایندگان ۶۴۵ شرکت داخلی و خارجی، صبح روز شنبه، پانزدهم آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به ‌کار کرد.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان صنعت برق کشور با حضور نمایندگان ۶۴۵ شرکت داخلی و خارجی، صبح روز شنبه، پانزدهم آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به ‌کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه که در فضایی به مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در ۱۲ سالن اصلی برپاست، آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعت برق به نمایش گذاشته می‌شود. تعداد نمایندگان شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۲۱ کشور جهان شامل نمایندگانی از آمریکا، اروپا، شرق آسیا، منطقه اسکاندیناوی، روسیه، چین و … رسیده است.

برپایی غرفه‌های جنرال الکتریک، زیمنس، کاوازکی، کپکو و … حضور پررنگ این شرکت‌ها در شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق را مشخص می‌ساخت. حضور چهار کشور آلمان، کره جنوبی، ترکیه و چین به صورت پاویون و حضور برجستۀ ۲۰ شرکت دانش‌بنیان از جمله گروه مپنا از ویژگی‌های نمایشگاه شانزدهم محسوب می‌شود. کشور چین با ۱۳۴ شرکت، ترکیه با ۱۸ شرکت، کره جنوبی با ۱۲ شرکت و آلمان با ۱۱ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

وزیران نیرو و صنعت در غرفۀ گروه مپنا

غرفۀ گروه مپنا در نخستین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در سالن خلیج فارس، میزبان بسیاری از مدیران عالی‌رتبۀ صنعت برق از جمله وزیر نیرو و معاونان و مدیران ارشد آن وزارتخانه بود. مدیر عامل گروه مپنا نیز از آخرین دستاوردهای مپنا در زمینۀ تولیدات صنعت نیروگاهی، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، مشارکت مپنا و زیمنس و … سخن گفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به همراه تعدادی از مدیران و معاونان آن وزارتخانه با حضور در مقابل غرفۀ مپنا با جدیدترین توانمندی‌ها و فعالیت‌های این گروه از جمله آخرین وضعیت احداث نیروگاه برق رومیله در جنوب عراق آشنا شدند.

در این روز، غرفۀ گروه مپنا شاهد حضور بسیاری از متخصصان داخلی و خارجی صنعت برق بود که در زمینۀ آخرین فن‌آوری‌ها در تولید تجهیزات نیروگا‌های بزرگ و کوچک، تولید پراکنده برق و آب، توربین‌های بادی و انرژی‌های پاک، بازارهای داخلی و منطقه‌ای و … گفت‌وگو کردند.

اعلام آمادگی مپنا برای تحویل توربین‌های کلاس F

دکتر “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل گروه مپنا در حاشیۀ روز نخست نمایشگاه، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران حوزه‌های مختلف انرژی بود و در زمینۀ “ورود توربین‌های کلاس F به صنعت برق ایران، اقتصاد برق و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در این صنعت، راندمان نیروگاه‌های بزرگ و کوچک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و …”توضیحاتی ارائه کرد. مدیرعامل گروه مپنا از آمادگی این گروه برای تحویل توربین‌های کلاس F به متقاضیان صنعت نیروگاهی خبر داد و نیاز صنعت برق کشور به توربین‌های کلاس H را رد کرد.

“حمید چیت‌چیان” وزیر نیرو نیز در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق اظهار کرد: “صنعت برق کشورمان با اتکای ۹۵ درصدی به تولیدات و محصولات داخلی، یکی از صنایع پیشرو در کشور است.”

چیت‌چیان تصریح کرد: “پس از برجام، بسیاری از شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکت‌های خارجی و در قالب شکل‌دهی به شرکت‌های مشترک توانسته‌اند بازار‌های خوبی را در سطح بین‌المللی برای خود فراهم کنند.”

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد “با توجه به شرایط جدید بین‌المللی به‌ویژه در پسابرجام، صنعت برق ایران بتواند سطح همکاری‌های خود در عرصۀ بین‌المللی را افزایش دهد و بازار صادراتی خود را توسعه و گسترش دهد.”

وی با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه تأکید کرد: “در چارچوب مقررات و قوانین موجود این شرکت‌ها از مزیت‌هایی برخوردارند. گرایش وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه نیز حمایت از این شرکت‌هاست تا بازار در اختیارشان قرار گیرد و امکان رشد و فعالیت داشته باشند.”

برقراری مکانیسم تهاتر برای کاهش بدهی‌های صنعت برق

چیت‌چیان با اشاره به مطالبات پیمانکاران و تولید‌کنندگان برق از وزارت نیرو گفت: “عمدۀ عقب‌ماندگی پرداخت‌ها سه یا چهار ماهه و حداکثر شش ماهه است که در شرایط فعلی مالی کشور، این شرایط دور از انتظار نیست.”

به گفتۀ وزیر نیرو “برخی کارخانجات تولید‌کنندۀ فولاد، آلومینیوم و … که صنعت برق به آنها انرژی فروخته است، به وزارت نیرو بدهکارند و شرکت‌های تولید‌کنندۀ برق نیز خواهان مواد اولیۀ این شرکت‌ها هستند. برقراری یک مکانیسم تهاتر بین آنها تا حد قابل‌توجهی بدهی‌های صنعت برق را کاهش داده است.”

چیت‌چیان تصریح کرد: “با همکاری دولت، وزارت نیرو با مکانیسم‌هایی چون انتشار و فروش اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به خلق منابع جدید مالی اقدام کرده و آنها را در اختیار نیروگاه‌ها و شرکت‌های سازندۀ طلبکار از وزارت نیرو قرار داده است.”

وی تصریح کرد: “در ابتدای سال جاری بدهی‌های صنعت برق ۳۲۰ هزار میلیارد ریال بود که با اقدامات صورت گرفته، این رقم به حدود ۲۲۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.”

وزیر نیرو با اشاره به ارایۀ‌ مجوز ساخت ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه به بخش خصوصی در ۱۰ سال گذشته گفت: “در این مدت، بخش خصوصی فقط ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه احداث کرده و علت عمدۀ این عقب‌ماندگی، میسر نبودن تامین سرمایه و محدودیت منابع مالی در کشور بوده است.”

وی گفت: “منتقدان دولت باید پاسخگو باشند که چرا قرار‌دادهای منعقده برای ساخت بخش بخار نیروگاه‌های گازی تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته که دلیل اصلی آن محدودیت‌های مالی بوده است.”

چیت‌چیان تصریح کرد: “کشورهای موفق در صنعت برق، کشورهایی بوده‌اند که منابع مالی خارجی را در کنار منابع داخلی وارد چرخۀ صنعتی خود کرده‌اند تا این دو مکمل یکدیگر باشند و گام‌های توسعه سریع‌تر برداشته شود.”

وزیر نیرو دربارۀ آخرین وضعیت هیات مدیره‌های شرکت‌های مپنا و مهاب قدس نیز گفت که “این موضوع در دادگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح در دست اقدام و بررسی است”.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا