جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیرعامل گروه مپنا در مراسم روز مهندسی: اهمیت مهندسی در گسترش صلح و توسعه پایدار

همزمان با بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندسی، مدیرعامل گروه مپنا، استفاده از دانش مهندسی برای گسترش صلح و توسعه پایدار در جهان را موثر و بااهمیت توصیف کرد.

همزمان با بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندسی، مدیرعامل گروه مپنا، استفاده از دانش مهندسی برای گسترش صلح و توسعه پایدار در جهان را موثر و بااهمیت توصیف کرد.

مراسم بزرگداشت روز مهندسی، روز ششم اسفند ماه ۱۴۰۱ در شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران با حضور جمعی از مدیران و مهندسان گروه مپنا برگزار شد.

در این رویداد، مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: معتقدیم که نخست مهندس عالم، پروردگاری است که می‌فرماید:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّهٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ.

“آسمان‌ها را بی هیچ ستونی که آن را ببینید خلق کرد و در زمین کوه‌های استوار بیفکند تا [مبادا زمین] شما را بجنباند و در آن از هر گونه جنبنده‌ای پراکنده گردانید و از آسمان آبی فرو فرستادیم و از هر نوع [گیاه] نیکو در آن رویانیدیم.

خلق جهان از پس دقیق‌ترین و منظم‌ترین مهندسی عالم بوجود آمد و ما که در ساختاری مهندسی شده از عالم وجود، نعمت زندگی یافته‌ایم خود نمونه‌ای از یک شاهکار مهندسی در آفرینشیم”.

عباس علی‌آبادی، اظهار داشت: آنچه امروز در گروه مپنا سرلوحه کار مهندسان این مجموعه است، اتکا به توان داخلی و مقابله با تهدیدات اقلیمی و پیرامونی است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه مهندسان، متخصصان، کارگران و تلاشگران گروه مپنا، دانش و تلاش گروه را موجب دستاوردهای بزرگ و افتخار دانست و گفت: مپنا نمادی از توانایی مهندسی کشور و ملت بزرگ ایران است.

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: اگر این تعریف درست باشد که مهندس به دنبال راهی برای حل مشکلات بشر است، پس باید پیوسته در تلاش برای دانستن مشکلات و چالش‌های پیش روی بشر باشیم.

وی با اشاره به برخی از چالش‌های بزرگ بشر از دیدگاه سازمان ملل متحد، گفت: اولین چالش، جمعیت زمین است که به صورت نامتوازن رشد می‌کند. همچنین تأمین امنیت غذایی، مشکلات ژنتیکی، پیری جمعیت، بحران آب، بالا آمدن سطح آب‌ها، تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند جنگ اکراین، آزمایش‌های اتمی، هوش مصنوعی، اثرات شبکه‌های اجتماعی، آلودگی‌‍های محیط زیستی و استفاده بیش از حد از منابع کره زمین نیز از مهمترین دغدغه‌های آینده انسان از دیدگاه سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. مدیرعامل گروه به عدم توازن اختصاص زمین‌های کشاورزی به مردم در سراسر دنیا و تغییرات نامتوازن اقلیم جهان اشاره و تاکید کرد: مهندسان باید به این چالش‌ها بپردازند و در جایگاه خلیفه خدا بر روی زمین از دانش و توانایی‌های خود در راه صلح و توسعه پایدار استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: شکاف بزرگی میان ثروت کشورهای مختلف وجود دارد و شکاف‌هایی این‌چنین تهدید بزرگی برای حیات بشر است. میزان سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری و نوآوری در دنیا کاهش یافته و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر علی‌رغم مزایای زیست محیطی همچنان مقرون به صرفه نیست. در تمام این‌ چالش‌ها، موثرترین موضوع، انرژی است.

علی‌آبادی با تاکید بر تلاش مهندسان در حل چالش‌های کشور و خلق ثروت گفت: یکی از چالش‌های مهم ما انرژی است. ما می‌توانیم با پروژه‌های توسعه‌ای از جمله نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، انرژی هدررفت را به ثروت تبدیل کنیم، یا با توسعه صنعت ریلی به صرفه‌جویی در زمان و سوخت کمک کنیم. بنابراین به این شکل آینده‌ای امیدوار کننده و مثبت برای کشور و مردم فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: مهندسان پرتلاش گروه مپنا اهتمام خود را بر هوشمندسازی زیرساخت‌ها، برقی‌سازی سامانه‌های حمل و نقل، ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، لوکوموتیوهاى مسافرى و بارى، مهندسی نفت، تجهیزات ببمارستانی، تولید همزمان برق و آب و …قرار داده‌اند

در ادامه این مراسم، بخشی از دستاوردها و نوآوری‌های مهندسی حوزه برق گروه مپنا طی دو سال اخیر، توسط معاون مهندسی بخش برق شرکت مپنا ارائه شد.

زهرا گمار، مواردی‌ از جمله طراحی و ساخت توربین MGT75  ، سیستم کنترل و سالن توربین آن، بزرگترین ژنراتور هواخنک مپنا، سیستم تحریک MAPEX  و طراحی و بهینه سازی سیکل دو فشاره و سه فشاره و سه فشاره ری هیت دار کلاس E، ماژولار سازی و تهیه نرم‌افزار سایزینگ خنک کن ACC  و طراحی اتصال انبساطی جدید برای داکت بخار پروژه غرب کارون و ثبت اختراع، بهینه سازی و استاندارد سازی تجهیزات خارج از بلوک نیرو، تهیه مدارک استاندارد بلوک نیرو، بهینه سازی تجهیزات مورد استفاده در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، ارائه بسترهای MAPNA MIND و OMID در خصوص نگهداشت و پایش اطلاعات و … را معرفی و تشریح کرد.

شایان ذکر است، در این مراسم، تعدادی از مهندسان حاضر نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا