جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی رسما افتتاح شد / نگاهی به نقش گروه مپنا در ایرانی ترین فاز پارس جنوبی

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، پنج‌شنبه ۱۱ اسفندماه، با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مقام‌های کشوری، بهره‌برداری شد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، پنج‌شنبه ۱۱ اسفندماه، با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مقام‌های کشوری، بهره‌برداری شد.

فاز 14 که ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی نیز لقب گرفته است با استفاده ۷۰درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست. از جمله شرکت‌هایی که در این فاز پارس جنوبی مشارکت فعالانه و موثری داشته گروه مپنا بوده است.

فعالیت‌های گروه مپنا در فاز 14 پارس جنوبی

قرارداد توسعۀ فاز ۱۴ پارس جنوبی، میان شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و کنسرسیومی متشکل از گروه مپنا، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، شرکت ملی حفاری، شرکت پایندان، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، ایزوایکو، ماشین‌سازی اراک و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان لیدر کنسرسیوم منعقد شده است. مسئولیت کاری شرکت مپنا در این پروژه، احداث واحدهای یوتیلیتی و پروسسی و در بر گیرندۀ 21 واحد شامل پکیج فشرده‌سازی گاز، بازیافت گوگرد و گرانول‌سازی، تصفیۀ آب‌های اسیدی، سیستم تولید و توزیع برق اضطراری، تولید و توزیع بخار، سیستم سوخت‌رسانی، تأمین و توزیع هوای سرویس و ابزار دقیق، تولید و ذخیره‌سازی نیتروژن، تجهیزات انتقال آب دریا، شیرین‌سازی آب دریا، تولید آب دمین، تأمین آب آشامیدنی، تصفیۀ آب و پساب، تأمین آب آتش‌نشانی، سیستم دیزل، آب خنک‌کننده، جامدسازی و ذخیره‌سازی گوگرد، مواد شیمیایی و پروپان، سختمان آتش‌نشانی، جایگاه بازدیدکنندگان و ساختمان پست های برق است.

باتوجه به رشد فزآینده مصرف گاز در کشور و نیز مخاطره قطع گاز در فصل زمستان، به منظور جلوگیری از این ریسک، تحقق تولید از پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی دارای اهمیت بالا و از اولویت های مهم بوده است. بر این اساس، شرکت نیرپارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه مپنا با توجه به محدوده کاری قرارداد، راه‌اندازی سرویس‌های جانبی و فرایندی پالایشگاه را در دستور کار خود قرار داد و با اولویت‌بندی تأمین متریال باقی‌مانده، واحدهای جانبی و فرایندی مسیر First Train Production را در زمان‌‎های تعریف شده راه‌اندازی و تحویل تیم بهره‌بردار پالایشگاه نمود.

پالایشگاه طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی، سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.

سکوهای فاز 14 پارس جنوبی پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ عملیاتی شدند.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل چهار سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

گفتنی است در این مراسم پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی که وظیفه پالایش گاز ترش برداشت‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده دارد، به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این فاز، روزانه ۵۰میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا