جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اولین نشست صنفی فعالان اتوبوس برقی در شرکت مکو / امضای تفاهم‌نامه برای توسعه زیرساخت شارژ اتوبوس‌های برقی

اولین نشست صنفی شرکت‌های فعال در زمینه تولید اتوبوس برقی به میزبانی شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در تاریخ 21 اسفندماه 1401 برگزار شد.

اولین نشست صنفی شرکت‌های فعال در زمینه تولید اتوبوس برقی به میزبانی شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در تاریخ 21 اسفندماه 1401 برگزار شد.

در این نشست که مدیران شرکت‌های ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، زرین خودرو، زامیاد، شتاب و مکو حضور داشتند، ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین فعالان صنعت اتوبوس برقی کشور برای وحدت رویه در راستای توسعه زیرساخت شارژ اتوبوس‌های برقی، مسائل مهمی از جمله، استقرار زیرساخت‌های شارژ به بحث و گفتگو گذاشته شد و تصمیم‌گیران این صنعت، به تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این نشست به ضرورت استفاده از اتوبوس‌های برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و آمارهای منتشر شده در خصوص آسیب های آلودگی هوا در ابعاد مختلف پرداخته شد.

ضرورت حضور شرکت های فعال در حوزه تولید اتوبوس، در این عرصه، گامهای دولت در خصوص بکارگیری اتوبوس های برقی تولید شده در کشور، تدوین قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی ساخت داخل از سوی وزارت کشور از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

شرکت مکو با ارائه پیشنهاد برگزاری نشست‌های شرکت‌های فعال در حوزه اتوبوس برقی، زمینه را جهت ایجاد هماهنگی و همفکری صاحب نظران این حوزه هموار ساخته است. یکی از چالش‌های اصلی جهت استقرار ناوگان حمل و نقل برقی در کشور، تامین زیرساخت شارژ مورد نیاز آن است و اتوبوس‌های برقی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

استفاده از شارژرهای تولید شده توسط شرکت های گوناگون خارجی، مشکلات فراوانی در زمینه های تامین شارژر، فرآیند شارژ اتوبوس‌ها، خدمات پس از فروش، مانیتورینگ، سرویس‌های از راه دور، مدیریت بار وارد شده به شبکه برق، ملزومات پدافند غیر عامل و … را به دنبال خواهد داشت. از این رو و به پشتوانه توان مهندسان در داخل کشور، شرکت مکو به نمایندگی از گروه مپنا، محصولات متنوع خود را جهت شارژ اتوبوس‌های برقی تولید شده توسط اتوبوس سازان داخلی، ارائه نموده است.

در این راستا، خارج شدن تامین شارژر از قراردادهای شرکت‌های اتوبوس‌ساز با اتحادیه اتوبوس‌رانی و واگذاری آن به شرکت مکو، یکی از محورهای اصلی این جلسه بود. همچنین ایجاد وحدت رویه در قرارداد فروش اتوبوس برقی به وزارت کشور، از دیگر موضوعات مهم این نشست بود که مدیران عامل شرکت‌های تولید کننده اتوبوس، به بحث و تبادل نظر در خصوص آن پرداختند.

در انتهای این نشست، مدیران شرکت‌های مذکور، به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند. در ابتدای این گفتگو، رفان، مدیرعامل شرکت مکو، در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش مپنا در صنعت اتوبوس برقی و زیرساخت شارژ، ضمن تاکید بر اینکه ساختار شارژ وسایل برقی به یک شبکه گسترده‌ی انرژی متصل است که در نهایت به توزیع و شارژ وسایل نقلیه برقی می‌انجامد، خاطر نشان کرد: هدف از امضای تفاهمنامه میان شرکت‌ها درک این موضوع است که سامانه یکپارچه شارژ وسایل نقلیه برقی منحصر به یک سخت‌افزار نیست و نیاز به پیش‌بینی و مدیریت وسیع در حوزه انرژی دارد.

در ادامه، مرادی، مدیرعامل شرکت شتاب ضمن اشاره به لزوم وحدت رویه در جهت توسعه زیرساخت موردنیاز برای ناوگان اتوبوس برقی، برگزاری جلسه میان سازندگان اتوبوس برقی را بسیار مهم دانسته و تاکید کرد وجود این وحدت رویه می‌تواند روال توسعه زیرساخت تا تولید انبوه اتوبوس را سرعت بخشد.

فرنیا، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد در پاسخ به خبرنگاران در مورد فعالیت های شرکت زامیاد در حوزه اتوبوس برقی، ضمن تاکید بر لزوم برقی سازی در کشور و سرعت بالای توسعه این تکنولوژی در سایر کشورها، توضیحاتی را درباره روند طراحی و تست اتوبوس برقی شرکت زامیاد ارائه کرد و با اشاره به این امر مهم که اولویت توسعه زیرساخت شارژ پیش از تولید انبوه اتوبوس حائز اهمیت است امضای تفا‌هم‌نامه در این خصوص را بسیار موثر دانست.

همچنین مصدق، مشاور مدیرعامل شرکت سایپا دیزل ضمن توضیح تلاش‌های شرکت سایپا دیزل در تولید و طراحی اتوبوس و مینی‌بوس برقی و تاکید بر این موضوع که تا به امروز شرکت‌ها در راستای برقی‌سازی هزینه بسیاری را متحمل شده اند و فاقد حمایت مالی از سوی دولت بوده‌اند، تفاهم میان شرکت‌ها به ویژه مپنا را در جهت توجیه‌پذیر نمودن توسعه سریع زیرساخت شارژ برای دولت مهم دانسته و اشاره کرد: با جمع بندی بحث‌های قراردادی و زیرساختی در وزارت کشور می‌توان به آینده حمل و نقل برقی عمومی امیدوار بود.

بالو، نایب‌رئیس هیات مدیره و مسئول مهندسی و تحقیق و توسعه شرکت ایران خودرو دیزل نیز ضمن تاکید بر تصمیم شرکت ایران خودرو دیزل به تولید تمام خودروهای خود با پیشرانه برقی در سال‌های آینده، ابراز امیدواری کرد که در صورت به اجماع رسیدن بحث زیرساخت شارژ توسط وزارت کشور، می‌توان از ابتدای سال آینده اتوبوس‌های برقی را در ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف مشاهده کرد.

در پایان این رویداد، خبرنگاران و اصحاب رسانه از بخش های مختلف شرکت مکو از قبیل آزمایشگاه زیرساخت شارژ، مرکز مانیتورینگ و سالن تولید شارژرها بازدید به عمل آوردند.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا