جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگاهی به سهم گروه مپنا از تولید برق طی یک سال؛ تامین بیش از ۱۸۰۰ مگاوات از نیاز شبکه برق کشور

با تلاش گروه مپنا، از ابتدای مهر سال 1402 تا ابتدای مهر 1403 در داخل و خارج از کشور، مجموعا 2هزار و 395 مگاوات برق وارد مدار شده که از این میزان، هزار و 846 مگاوات داخل کشور تولید شده و مپنا سهم قابل توجهی از نیاز شبکه برق کشور را تامین کرده است.

به گزارش مدیریت رسانه گروه مپنا، این گروه صنعتی علاوه بر افزودن به توان شبکه برق کشور  موفق به توسعه عملیات و پروژه‌های حوزه انرژی‌‎های تجدیدپذیر، توجه بیشتر به کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین شده است.

همچنین واحدهای نیروگاهی چهار واحد بادی «درح» به ظرفیت 10 مگاوات و واحد گازی کلاس F نیروگاه «سهند» به ظرفیت 307 مگاوات و واحد 12 گازی نیروگاه رمیله عراق به ظرفیت 183 مگاوات طی شهریور و مهر امسال به بهره‌برداری رسیده است.

دستاوردهای مپنا در راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی

گروه مپنا تا کنون، 162 پروژه مشتمل بر 543 واحد نیروگاهی به ظرفیت کل 68هزار و 695 مگاوات قرارداد در داخل و خارج کشور منعقد کرده است. از این میزان 404 واحد به ظرفیت 52هزار و 284 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و 139 واحد به ظرفیت 16هزار و 411 مگاوات در حال احداث است.

مپنا در کشورهای منطقه نیز حضور فعالی داشته و از ابتدا تا کنون، بیش از 5هزار مگاوات برق خارج از کشور راه‌اندازی کرده و هزار و 900 مگاوات در دست اجرا دارد که در نیروگاه لاذقیه یک واحد بخار به ظرفیت 170 مگاوات و نیروگاه رمیله شامل سه واحد بخار به ظرفیت 480 مگاوات و همچنین پروژه شمال EP به ظرفیت 887 مگاوات باقی ‌مانده است.

دستاوردهای مپنا در حوزه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه مپنا از دهه 1380 و با توجه به روندهای جهانی، نیاز ورود به حوزه تجدیدپذیر را درک کرد. در همین راستا و با بومی‌سازی توربین‌های بادی 5/2 مگاواتی در گروه مپنا، سه مزرعه بادی مجموعا به ظرفیت 155 مگاوات احداث شد و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری و 100 مگاوات مزرعه بادی دیگر نیز در حال احداث است.

همچنین با هدف ایجاد یک مجموعه یکپارچه تجدیدپذیر، مزرعه خورشیدی دو مگاواتی نیز در کنار مزرعه بادی 55 مگاواتی کهک احداث شده است.

سه نیروگاه خورشیدی بهرمان، صفاییه و زرند هر یک به ظرفیت نامی 10 مگاوات و مجموعاً 30 مگاوات به تازگی به مجموعه نیروگاه‌های در حال بهره برداری این شرکت اضافه شده است و نیروگاه خورشیدی سیرجان نیز با ظرفیت نامی 10 مگاوات در حال احداث است.

در سال 1402 گروه مپنا در مناقصه مربوط به نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی فولاد مبارکه  برنده شد و به عنوان مجری بزرگترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور در حال فعالیت است. همچنین شرکت گروه مپنا موفق شد در مناقصه سال 1401 ساتبا به عنوان سرمایه گذار ، مجموعاً برنده 430 مگاوات نیروگاه خورشیدی و در مناقصه سال 1402 ساتبا مجموعاً برنده 100 مگاوات نیروگاه بادی از ظرفیت ماده 12 “قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور” شود.

علاوه بر این، با توجه به گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، بومی‌سازی اینورترهای استرینگ و سنترال و نیز سامانه‌های ذخیره‌سازی انرژی BESS توسط گروه مپنا در حال انجام است.

دستاوردهای مپنا در حوزه‌ آب

شرکت مپنا تا کنون بیش از دو دهه، اجرای چندین پروژه در حوزه تولید و فرآوری آب اعم از واحدهای نمک‌زدایی آب دریا به روش غشایی و حرارتی، تصفیه پساب فاضلاب شهری و صنعتی، تولید آب فوق خالص (دمین) برای صنایع و نیروگاه‌ها و بازچرخانی آب را جمعا با ظرفیت تولید 159هزار متر مکعب در شبانه روز بر عهده داشته است.

در این راستا  17هزار متر مکعب آب فوق خالص (دمین) در شبانه روز در پروژه آب نیروی مکران، 48هزار متر مکعب در شبانه روز شیرین‌سازی آب دریا با کیفیت قابل شرب و صنعتی در پروژه آب نیروی مکران،  35هزار متر مکعب در شبانه روز شیرین‌سازی آب دریا با کیفیت قابل شرب در لیان بوشهر، 8هزار متر مکعب آب در شبانه روز در پروژه شیرین‌سازی آب دریا با مصرف شرب در چارک استان هرمزگان، 3هزار و 750 مترمکعب آب در شبانه روز در پروژه شیرین‌سازی آب دریا با مصرف شرب در دیر استان بوشهر، دو پروژه شیرین‌سازی آب دریا به روش حرارتی به ظرفیت 26هزار متر مکعب در شبانه‌روز در جزیره قشم و بیش از 100 پروژه تامین آب فوق خالص از منابع چاه و دریا برای مصارف نیروگاه و صنعت و دو پروژه بازیافت پساب صنعتی و بهداشتی به ظرفیت 19هزار متر مکعب در شبانه روز از دیگر پروژه‌های حوزه آب در گروه مپناست.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا