جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرارداد توسعه میدان‌های پارسی و پرنج با مپنا امضا شد

قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد.

قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد.

قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، صبح روز شنبه، ۱۹ بهمن‌ ماه 98، با حضور “بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت، بین “احمد محمدی”، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و “عباس علی‌آبادی”، مدیرعامل گروه مپنا به امضاء رسید.

مدت این قرارداد که در قالب مدل قراردادی نفت‌خیز جنوب تهیه شده است، ۱۰ سال، ارزش قرارداد حدود یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و هدف از اجرای قرارداد، افزایش تولید روزانه میدان‌های پارسی و پرنج از ۵۲ هزار بشکه کنونی به ۸۵ هزار بشکه‌ و دستیابی به حدود ۱۲۱ میلیون بشکه تولید تجمعی اضافی است.

بر اساس این گزارش، افزایش ۳۳ هزار بشکه‌ای تولید نفت این میدان‌ها (با احتساب هر بشکه ۵۰ دلار) مطابق هدف‌گذاری قرارداد، در حکم یک میلیون و ۶۵۰ هزار دلار درآمدزایی روزانه برای کشور است و اجرای این قرارداد ضمن ایجاد ثروت، فرصت مناسبی را برای نقش‌آفرینی گروه مپنا و شرکت‌های داخلی دیگر و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه انسانی ایرانی و بومی در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز ایجاد خواهد کرد.

حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید، تعمیر هشت حلقه چاه موجود، اجرای عملیات فرازآوری مصنوعی با استفاده از گاز، نصب پمپ‌های درون‌چاهی در ۴۵ حلقه چاه و اجرای عملیات لایه شکافی و نصب لوله‌مغزی، از جمله فعالیت‌هایی است که در شرح کار تحت‌الارضی این قرارداد آمده و در بخش سطح‌الارضی نیز انجام فعالیت‌هایی از جمله بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تأسیسات موجود، احداث واحدهای جمع‌آوری و تقویت فشار گاز، احداث واحد نمک‌زدایی مستقل، احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و تزریق گاز هدف گذاری شده است.

شایان ذکر  است، پیش از این، توافق‌نامه توسعه میدان‌های پارسی و پرنج در مردادماه سال 1397، بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و گروه مپنا امضا شده بود.

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی و در ۱۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. این میدان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی کشف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۴۵ با تولید روزانه ۷ هزار و ۴۰۰ بشکه آغاز شد و تاکنون ۸۹ حلقه چاه در آن حفاری شده است. میدان پرنج نیز در میان میدان‌های کرنج و پارسی، در امتداد جنوب شرق-شمال غرب در ۷۵ کیلومتری شهر بهبهان و ۴۰ کیلومتری رامهرمز قرار گرفته است. بهره‌برداری از این میدان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون ۱۱ حلقه چاه در آن حفاری شده است.

پروژه پارسی و پرنج توسط شرکت صد در صد ایرانی انجام می‌شود

در مراسم امضای قرارداد، وزیر نفت با اشاره به افزایش برداشت ۱۲۱ میلیون بشکه‌ای نفت در طول اجرای قرارداد توسعه میادین پارسی و پرنچ، گفت: با احتساب نفت ۵۰ دلاری، به شکل ناخالص، ۶ میلیارد دلار به درآمدهای نفتی ایران افزوده می‌شود.

“بیژن نامدار زنگنه”  اظهار داشت:  این قرارداد از نوع IPC بوده و پنجمین قرارداد از نوع قراردادهای نفتی جدید است. در این قرارداد، مباحث مربوط به مهندسی، تأمین مالی و حقوقی به خوبی و کامل طی شده و حالا در آستانه به نتیجه رسیدن است.

وی فناوری را مهم‌‎ترین رکن فعالیت‌های نفتی دانست و بر ضرورت تأمین مالی در قراردادهای نفتی تأکید کرد.

وزیر نفت گفت: کار مهمی انجام شده و این مدل قراردادی و نظام اجرایی حرف جدیدی است‌ و قرارداد توسعه میادین پارسی و پرنچ نخستین مورد است که اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن این پروژه توسط گروه مپنا، خاطرنشان کرد: مپنا پروژه خوبی را انتخاب کرده است، چرا که بخش مهمی از کار در طرح توسعه میادین پارسی و پرنج، فشارافزایی است و مپنا می‌تواند در این زمینه فعالیت کند، زیرا یکی از معیارهای پایداری فعالیت‌های نفتی،‌ حرکت ماشین‌های دوار است و مپنا نیز از این امکانات برخوردار است.

زنگنه تصریح کرد: خوشبختانه این پروژه توسط شرکت صد در صد ایرانی انجام می‌شود.

وزیر نفت با یادآوری ایجاد شرکت مپنا در سال 1372 و شکل‌گیری شرکت‌های E&P (اکتشاف و تولید) در سال 1395 و انتقادات مطروحه از سوی برخی در این زمینه، ‌تأکید کرد: با موفقیت این شرکت‌ها، منتقدان وزارت نفت را سرزنش می‌کنند که چرا با این شرکت‌ها بیشتر از قبل کار نمی‌کنید و یا آنکه این مجموعه‌ها را بخشی از افتخارات و ابتکارات خود می‌دانند.

وی هدف از شکل‌گیری شرکت‌های E&P (اکتشاف و تولید) را همکاری شرکت‌های ایرانی در کنار خارجی‌ها به منظور کسب تجربه دانست و افزود: حالا که خارجی‌ها نمی‌آیند،‌ خود شرکت‌های توانمند داخلی این کار را شروع کرده‌اند.

زنگنه با اشاره به شرایط پیرامونی کشورمان، تصریح کرد: در وضعیت کنونی باید شرکت‌های داخلی را از طریق IPC، EPC و EPD حمایت کنیم و باید بتوانیم شرکت‌های ایرانی را در قراردادهای بالادستی نفت در قالب قرادادهای مختلف نفتی فعال کنیم.

وزیر نفت در پایان از مپنا ‌خواست معطل تنفیذ قرارداد نباشد و اقدامات خود را در بالادستی و پایین دستی آغاز کند، چرا که وزارت نفت مسئولیت هرگونه ریسک را پذیرا خواهد بود.

تلاش‌های گروه مپنا در ساخت تجهیزات صنعت نفت و گاز

مدیرعامل گروه مپنا نیز در مراسم امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، با یادآوری بازدید اخیر وزیر نفت از کارخانجات مپنا و رهنمودهای ارائه شده، تصریح کرد: در این زمینه ‌برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است، به ویژه در زمینه حفاری‌های پیشرفته، توربوکمپرسور و ماشین‌های دوار برنامه‌ریزی کامل شده است. در میدان دانان نیز کارها شروع شده و حفاری را در اولین چاه آغاز کرده‌ایم و امیدواریم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.

عباس علی‌آبادی با اشاره به تلاش‌های گروه مپنا در ساخت تجهیزات صنعت نفت و گاز خاطرنشان کرد: امروز در خصوص توربوکمپرسورها در وضعیتی به مراتب متفاوت از گذشته قرار داریم و پیشرفت‌های ارزنده‌ای از طریق تحقیق و توسعه به دست آمده است که در نوع خود بی نظیر خواهد بود.

وی افزود: مپنا در زمینه سیستم کنترل نیز تجربیات خوبی به دست آورده است، به گونه‌ای که MAPCS یک دستاورد بزرگ در این حوزه به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد که تجهیزات تولیدی مپنا در اسرع وقت در پروژه‌های مرتبط بهره برداری شود.    

تبریک به مپنا و کسانی که در مسیر ایجاد شرکت‌های IPC قدم برداشته‌اند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به امضای قرارداد یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری توسعه میدان‌های پارسی و پرنج با گروه مپنا، اظهار کرد: شرکت مپنا سال ۷۲ با چند اتاق در خیابان زرتشت از سوی بیژن زنگنه بنیان گذاشته شد، اما آیا فکر می‌کردیم مجموعه‌هایی مثل مپنا روزی به بهترین شرکت‌ها در حوزه‌های کاری خودشان بدل شوند؟

وی گفت: به گروه مپنا و به تمام کسانی که در مسیر ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی قدم برداشته‌اند باید تبریک گفت. امیدوارم در آینده، شاهد مپناهای دیگری برای توسعه کشور باشیم.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود، به طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح، تاکنون ۱۰ قرارداد امضا شده و ۹ قرارداد دیگر نیز تا پایان سال امضا خواهد شد که در مسیر اجرای قراردادهای امضاشده، ۱۵ دکل حفاری فعال و حتی برخی چاه‌ها عملیاتی شده‌اند.

به گفته وی، بیش از ۸۰ درصد کالاهای سفارش‌گذاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، کالاهای ساخت داخل هستند که این موضوع نشان‌دهنده رویکرد حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از توان داخلی است.

امضای قرارداد میادین پارسی و پرنج، یک روز تاریخی در قالب IPC

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این مراسم گفت: قرارداد توسعه میادین پارسی و پرنج به منظور اجرای عملیات توسعه و بهره‌برداری یکپارچه این دو میدان نفتی برای دوره ۱۰ ساله با گروه مپنا به عنوان یک شرکت IPC نهایی شده است.

احمد محمدی، اظهار داشت: این یک روز تاریخی است که این قرارداد در قالب IPC به امضاء می‌رسد و این مهم جز با حمایت‌های وزیر نفت از روند کنونی و مجموعه مپنا ممکن نبود.

وی هدف از این قرارداد را دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۸۵ هزار بشکه و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای دانست و درباره عملیات اجرایی این قرارداد گفت: شرح کار این قرارداد در حوزه سطح الارض شامل بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تاسیسات موجود، احداث واحدهای جمع آوری و تقویت فشار گاز به ظرفیت ۱۴۰ میلیون فوت مکعب در روز، احداث واحد نمک‌زدایی مستقل به ظرفیت ۱۶۵ هزار بشکه در روز، احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز تزریق روزانه ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز در میدان پارسی و ۲۴ میلیون فوت مکعب در میدان پرنج جهت نگهداشت فشار ستون نفت است.

وی افزود: عملیات تحت‌الارضی شامل حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید (۲۶ حلقه چاه تولیدی نفت و 3 حلقه چاه تزریق پساب)، تعمیر ۸ حلقه چاه موجود، اجرای  عملیات لایه شکافی، فرازآوری مصنوعی با گاز و اجرای پمپ درون چاهی در 45 حلقه چاه است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، انجام مطالعات مخزنی و ازدیاد برداشت، اجرای پایلوت طرح ازدیاد برداشت، آموزش نیروی انسانی، انتقال تکنولوژی و پژوهش و توسعه را از دیگر مفاد این قرارداد دانست و گفت: با اجرای کامل ان قرارداد ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا