جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرارداد برقی سازی نخستین اتوبوس ناوگان حمل و نقل مشهد با شرکت مکو امضاء شد

قرارداد برقی‌ سازي یک دستگاه اتوبوس دیزلی و مطالعات برقی‌سازی خط یکBRT مشهد و نیز طراحی و ساخت سه واحد ایستگاه شارژ خودروهای برقی بین شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شهرداری مشهد به امضاء رسید.

قرارداد برقی‌ سازی یک دستگاه اتوبوس دیزلی و مطالعات برقی‌سازی خط یکBRT مشهد و نیز طراحی و ساخت سه واحد ایستگاه شارژ خودروهای برقی بین شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شهرداری مشهد به امضاء رسید.
در حاشیه امضاء قرارداد، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، گفت: برای نخستین بار در کشور قرار است اتوبوس برقی تبدیلی با قابلیت تبدیل اتوبوس دیزلی به اتوبوس برقی ساخته شود و شهرداری مشهد این مهم را با توانمندی‌های گروه مپنا پیش خواهد برد.
“خلیل ا… کاظمی” با بیان اینکه هزینه اجرای این پروژه را شهرداری مشهد پرداخت می‌کند، افزود: بر اساس تفاهمی دیگر، ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در پایانه مسافری امام  رضا (ع) احداث می‌شود که سامانه‌های ساخت گروه مپنا در این جایگاه مستقر خواهد شد.
معاون برنامه‌یزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز با اشاره به توانمندی‌های گروه مپنا به عنوان یک شرکت بزرگ نیروگاه‌ساز گفت: مپنا با ورود به حوزه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، تحول چشم‌گیری را به وجود آورده است. وی موضوع برقی شدن اتوبوس‌های شهری را گامی مهم در مسیر استفاده از انرژی‌های پاک و حفاظت از محیط زیست برشمرد.
“شهریار آل شیخ”، حرکت در مسیر تولید انرژی‌های پاک برای استان خراسان و شهر مشهد با وجود شرایط آلایندگی این کلان شهر را دارای اهمیت فراوان دانست و افزود: سطح هموار و دارای شیب مناسب شهر مشهد امکان استفاده از اتوبوس‌های برقی را فراهم کرده است و بررسی‌های انجام شده، مسیرها را برای اجرایی شدن این قرارداد باز می‌کند. همزمان بحث توسعه ناوگان برقی شهری و ایستگاه‌های شارژ با قرارداد دیگری که با گروه مپنا امضا می‌شود، محقق خواهد شد.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا نیز با ابراز خرسندی از نوآوری، خلاقیت و گام‌های مهم در هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های بومی در جهت استفاده از منابع پاک و حفظ محیط زیست مشهد، گفت: ورود گروه مپنا به حوزه برقی سازی عمری دو ساله دارد. برقی سازی موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد و یکی از این موضوعات، خودروهای برقی اعم از تاکسی، خودروهای شخصی و اتوبوس هستند. البته ما برای آینده، کامیون‌های برقی را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
“محمدحسین رفان” نکته اساسی را زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از خودروهای برقی دانست و خاطرنشان کرد: در گروه مپنا برای زیرساخت‌های برقی سازی نیز برنامه‌ریزی شده است و در این راستا، در ماه‌های نخست سال 98، با هدف فرهنگ سازی، نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در محل برج میلاد تهران افتتاح شد و امید داریم اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در شهر مشهد نیز احداث و آماده بهره‌برداری شود. این ایستگاه شارژ، هم اتوبوس نمونه سازی شده قرارداد اول و هم خودروهای برقی دیگر را شارژ خواهد کرد.     
وی ادامه داد: با هدف برقی سازی شهر مشهد، یک طرح مطالعاتی جامع نیز داریم که در قالب قرارداد دیگری، تهیه و در اختیار شهرداری مشهد قرار خواهد گرفت.
شایان ذکر است، سازمان اتوبوسرانی مشهد تعداد 1697 اتوبوس دارد که در 136 خط که 57 خط آن به بخش خصوصی واگذار شده است، فعال هستند. همچنین خط یک بی آر تی 99 دستگاه اتوبوس دارد که ماهانه به طور متوسط بیش از 2 میلیون و پانصد هزار نفر را در طول 13 و نیم کیلومتر این خط جابجا می‌کنند. ناوگان تاکسیرانی این شهر نیز با 12492 دستگاه تاکسی در 163 خط به صورت مبادی ورودی، بیسیم، خطوط و گردشی موقعیت مناسبی برای برنامه‌ریزی در طرح‌های برقی سازی دارد. 

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا