جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و گروه مپنا امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت گروه مپنا، روز سه‌شنبه 16 مهر 98، امضاء و مبادله شد.

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت گروه مپنا، روز سه‌شنبه 16 مهر 98، امضاء و مبادله شد.

این تفاهم‌نامه با هدف “همکاری‌های فناورانه، پژوهشی و آموزشی” در توسعه میادین نفت و گاز (بالادستی و پایین دستی)، طراحی و مهندسی تأسیسات سطح‌الارضی (نگهداشت تولید)، خدمات آزمایشگاهی و مطالعاتی در حوزه محیط زیست و انرژی، توسط “جعفر توفیقی” رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل گروه مپنا به امضاء رسید. 

در ادامه، مدعوین از سالن‌ مونتاژ توربین‌های صنعتی، سالن تست توربین، سالن بخار و سالن تحقیق و توسعه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) و دستاوردهای این مجموعه از جمله توربین MGT – 70 (3) بازدید نمودند. به گفته مدیرعامل گروه مپنا، این مدل توربین در نیروگاه رمیله عراق نیز نصب شده است و نسبت به نمونه مشابه خارجی در همان محدوده جغرافیایی، راندمان و کیفیت بالاتری نشان داده است، ضمن آنکه با تحقیق و توسعه، در آینده نزدیک، توربین گازی 220 مگاواتی با راندمان 58.5 درصد در حالت سیکل ترکیبی عرضه خواهد شد.

بازدید از سالن تولید کارخانه شرکت پره‌توربین مپنا (پرتو) و آشنایی با روند تبدیل پروژه‌های تحقیق و توسعه به محصول نهایی و فناوری‌های پیشرفته به‌کارگرفته‌شده در تجهیزات نفت و گاز و نیرو،  بازدید از سالن‌های کارخانه شرکت‌ ژنراتور مپنا (پارس) از جمله مراحل مختلف طراحی پایه، توسعه محصول، طراحی تفصیلی، کارگاه‌های ماشین‌کاری سنگین و مراحل ساخت توربین‌های بادی 2، 2.5، 4 و 4.5 مگاواتی و نیز بازدید از مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌‎ها و آزمایشگاه تخصصی زیرساخت‌های شارژ محرکه‌های الکتریک MAPCS در شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) از دیگر برنامه‌های مدعوین بود.

در مراسم امضاء تفاهم‌نامه نیز رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به سابقه آشنایی با مدیریت ارشد و مجموعه گروه مپنا اظهار داشت: امروز فرصتی فراهم شد تا از کارخانجات گروه دانش‌بنیان مپنا بازدید کنیم و این موضوع مایه خرسندی است، چرا که مپنا به راستی نمادی از خودباوری و اعتماد به توانمندی‌های متخصصان و جوانان تحصیل کرده و خلاق است و در بازدید از کارخانجات مپنا مشاهده شد که این مجموعه از صفر تا صد محصولات و پروژه‌های در اختیار را تولید می‌کند و توان رقابت با رقبای بزرگ بین‌المللی را دارد.

“جعفر توفیقی” گفت: ما از گذشته با مپنا آشنا بودیم، با این حال امروز به باور دقیق‌تر رسیدیم و این بازدید دستاوردهای عظیمی از این مجموعه را برای ما نمایان کرد.

دکتر توفیقی تصریح کرد: ما در پژوهشگاه صنعت نفت تلاش می‌کنیم که توان ساخت داخل را افزایش دهیم و اطمینان دارم این بازدید به همکاران‌مان در پژوهشگاه صنعت نفت انرژی مضاعف و دید شفاف‌تری می‌دهد که می‌توان به مجموعه‌های دانش بنیانی مانند مپنا اعتماد کرد و همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی با اشاره به بازدید اخیر وزیر نفت از کارخانجات گروه مپنا و توصیه‌های وی برای تمرکز بیشتر مپنا به برخی حوزه‌های دانشی و های‌تک صنعت نفت، از تمایل پژوهشگاه صنعت نفت جهت همکاری با مبنا در زمینه‌های LNG ، CHP، جمع‌آوری گازهای فلر و … خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به ظرفیت‌های تخصصی مپنا، یک بسته کاری مشترک آماده و اجرا شود.

همچنین “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل مپنا، استراتژی راهبردی این گروه را حداکثرسازی تولید داخل با ملاحظه حداکثر سود و جلوگیری از زیان عنوان کرد.

دکتر علی‌آبادی با اشاره به برخی توانمندی‌های گروه مپنا از جمله صادرات برق به جای گاز و برقی ‌سازی خودروها، اظهار داشت: امروز زیرساخت‌های برقی‌ سازی خودروها در گروه مپنا فراهم است و می‌توان از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده و حدود 20 هزار مگاوات نیروگاه در حال نصب، برای برقی‌ سازی خودروها استفاده کرد. 

مدیرعامل گروه مپنا، با اشاره به مشکلات زیست محیطی شهرهای بزرگ مانند تهران، برقی‌ سازی در حمل‌ و نقل را از جمله راهکارهای کاهش اثرات مصرف سوخت‌های فسیلی عنوان و خاطرنشان کرد: برقی‌ سازی نیازمند زیرساخت‌های مناسب است تا امکان استفاده از خودروهای برقی فراهم شود و امروز این زیرساخت‌ها در گروه مپنا فراهم است.  

وی با یادآوری مزایای زیست محیطی، افزایش راندمان، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در بنزین در صورت برقی‌ شدن خودروها، خاطرنشان کرد: جایگاه شارژ برقی ساخت گروه مپنا که اولین نمونه آن در برج میلاد تهران نصب شده است، دارای دو خط شارژر سریع و شارژر کند برای خودروها و موتورسیکلت‌ها است. همچنین شارژرها بر اساس استانداردهای بین‌المللی بومی‌سازی و ساخت داخل شده و کنترل و مانیتورینگ برای ارتباطات بالادستی بر اساس پروتکل بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی ساخت داخل بودن را از ویژگی‌های مهم جایگاه تأمین توان برقی گروه مپنا دانست و تصریح کرد: افتتاح نخستین جایگاه در برج میلاد، حاکی از آن است که این فرآیند برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب آغاز شده و از نظر تکنیکی کاملا امکان‌پذیر است.

دکتر علی‌آبادی، با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور گفت: می‌توانیم گاز طبیعی را در نیروگاه‌ها با سیکل ترکیبی با راندمان بالا به برق تبدیل کنیم و همین برق تولیدی در خودروها برای حمل‌ و نقل مورد استفاده قرار گیرد، در این صورت مصرف سوخت به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل گروه مپنا همچنین با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، در زمینه تولید گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی (Liquefied natural gas) اعلام آمادگی کرد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا