جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۸ سال از تأسیس شرکت نیروگاه فارس گذشت

گروه مپنا – ۸ سال از تأسیس شرکت نیروگاه فارس مجری احداث نیروگاه گازی فارس به ظرفیت ۹۷۲ مگاوات در شرایط ایزو گذشت. هم اکنون هر ۶ واحد این نیروگاه در مدار است و برق تولدی خود را از طریق پست ۴۰۰Kv نیروگاه به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهد.

گروه مپنا – ۸ سال از تأسیس شرکت نیروگاه فارس مجری احداث نیروگاه گازی فارس به ظرفیت ۹۷۲ مگاوات در شرایط ایزو گذشت. هم اکنون هر ۶ واحد این نیروگاه در مدار است و برق تولدی خود را از طریق پست ۴۰۰Kv نیروگاه به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهد.

این نیروگاه با روش ساخت، بهره‌برداری، واگذاری (BOT) در آذرماه ۱۳۸۳ به  گروه مپنا ابلاغ شد. احداث نیروگاه گازی فارس در راستای سیاست‌های کلان کشور و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر به کارگیری مشارکت بخش خصوصی در احداث و بهره ‌برداری از نیروگاه‌های برق کشور، به اجرا گذاشته و به گروه مپنا واگذار شد.

۶ ماه پس از این واگذاری، قرارداد تبدیل انرژی نیروگاه گازی فارس (ECA) نیز در تاریخ ۱۳/۴/۸۴ بین شرکت توانیر به عنوان خریدار برق و یا سرمایه ‌پذیر (OFF-TAKER) و شرکت پروژه نیروگاه گازی فارس، به عنوان شرکت سرمایه‌گذار برای فروش برق به مدت ۲۰ سال به امضا رسید و مبادله شد.

نیروگاه گازی فارس شامل ۶ واحد گازی هریک به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات در شرایط ایزو ( در مجموع ۹۷۲ مگاوات) از نوع V94.2 ساخت شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا است. از ویژگی های بارز نیروگاه گازی فارس در زمان طراحی، پیش‌بینی‌های لازم برای قابلیت تبدیل این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی در آینده است.

بر اساس مفاد قرار داد تبدیل انرژی ECA، شرکت سرمایه‌گذار اقدام به تاسیس شرکت پروژه نیروگاه گازی فارس در آذر ماه ۱۳۸۴ در منطقه آزاد جبل علی دبی در کشور امارات کرد و عملیات احداث ساخت نیروگاه (کلنگ‌زنی) در آبان ماه سال ۱۳۸۵ طی مراسمی با حضور مسئولین وزارت نیرو و برق منطقه‌ای استان فارس و گروه مپنا آغاز شد. اما با توجه به فرآیند تأمین مالی، احداث نیروگاه عملاً از تاریخ ۲۵/۵ ۱۳۸۸ آغاز شد. نیروگاه گازی فارس در ۲۵ کیلومتری جاده شیراز – فسا واقع شده است.

همزمان با شروع عملیات اجرایی احداث نیروگاه شرکت نیروگاه فارس در سال ۱۳۸۸ اقدام به تاسیس شعبه ایران شرکت در تهران کرد که این شعبه مسئولیت پیگیری کلیه امور مربوط به احداث، بهره برداری و موارد مالی را در طول قرار داد به نمایندگی از شرکت نیروگاه گازی فارس را برعهده گرفته است.

در پروژه نیروگاه فارس شرکت خریدار برق و یا سرمایه پذیر شرکت توانیر است، شرکت سرمایه گذار در پروژه شرکت نیروگاه گازی فارسFZE است و مشاوره پروژه را نیز شرکت قدس نیرو برعهده داشته است. همچنین شرکت احداث و توسعه نیروگاه مپنا ( توسعه ۱) پیمان کار عملیات احداث نیروگاه بوده و شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا مسئول ۲۰ سال بهره برداری از نیروگاه است. از سوی دیگر شرکت نیروگاه گازی فارس به عنوان شرکت پروژه در این قرار داد تبدیل انرژی با شرکت توانیر، مسئولیت کلیه امور مربوط به تامین مالی، ساخت و بهره برداری را برعهده دارد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا