جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیرعامل مپنا: آمادۀ تأمین تجهیزات برای توسعۀ میادین گازی هستیم

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در جریان بازدید از نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در جمعِ نمایندگانِ رسانه‌های حاضر در غرفۀ گروه مپنا گفت که مقرر است تجهیزات موردنیاز برای توسعۀ یک میدان گازی را این گروه تامین کند.

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در جریان بازدید از نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در جمعِ نمایندگانِ رسانه‌های حاضر در غرفۀ گروه مپنا گفت که مقرر است تجهیزات موردنیاز برای توسعۀ یک میدان گازی را این گروه تامین کند.

وی که از فعالیت‌های آتی این بنگاه دانش‌بنیان و صنعتی سخن می‌گفت و وعده‌­های قابل تحقق این گروه  برای توسعۀ بیش از پیش صنایع نیرو، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی را برمی‌شمرد، توضیح داد که “مقرر است یک میدان گازی توسعه داده شود و تولید آن به صادرات برسد. تجهیزات مورد نیاز برای توسعۀ این میدان هم از سوی مپنا تأمین می‌شود.”

مدیرعامل مپنا با اشاره به بازدید مهم حضرت آیت­الله خامنه‌ای از گروه مپنا و دستاوردهای آن که یک هفتۀ پیش از برگزاری این نمایشگاه انجام شد، از تعهداتی که در این بازدید به معظم له داده شد، گفت: «ما وعدۀ انجام چندین پروژۀ بزرگ را به مقام معظم رهبری داده‌ایم و تلاش می‌‌کنیم این پروژه‌ها را به بهترین شکل عملیاتی کنیم.»

دکتر علی‌آبادی “احداث بخش بخار در نیروگاه‌های گازی کشور و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی” را نخستین وعدۀ مپنا نام برد و توضیح داد: «با اجرایی شدن این پروژه، حدود ۸ میلیارد لیتر سوخت در کشور به صورت گازوئیل یا معادل گاز طبیعی آن صرفه­جویی خواهد شد و ۵ میلیارد دلار ثروت برای کشور ذخیره خواهد شد که تحول عظیمی در صنعت انرژی کشور محسوب می‌شود.»

مدیرعامل مپنا اجرایی شدن این برنامه را نیازمند حدود ۲ تا ۳ سال زمان خواند و خاطرنشان کرد: «تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجامِ این پروژۀ عظیم به صورت داخلی و بومی ساخته خواهد شد و با اجرایی شدن آن، ظرفیت تولید برق هم افزایش خواهد یافت.»

وی دومین تعهد مپنا را تولید همزمان برق و آب شیرین در مناطقِ جنوبی کشور عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر، کشور در تنش آبی شدیدی قرار دارد. از مجموع ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آوردۀ آبی کشور، تنها ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آن ذخیره می‌شود و مابقی هدر می‌رود. با این حال امیدواریم با اجرایی شدن پروژۀ تولید آب شیرین در نوار شمالی خلیج فارس، بتوانیم برای حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر آب شیرین تولید کنیم.»

وی افزود: «مپنا برای اجرایی شدن این برنامه به ۵ سال زمان نیاز دارد تا بتواند ۱ میلیارد متر مکعب آب شیرین تولید کند البته اگر مطالبات گروه مپنا زودتر پرداخت شود، تحقق این امر مهم شتاب بیشتری خواهد یافت، ضمن آنکه اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود و برای کشور نیز دستاوردهای مهمی را در بر خواهد داشت.»

علاقه‌مندی گروه مپنا به اجرای پروژه‌های تولید همزمانِ آب شیرین و برق در حالی است که عملیات اجرایی پروژۀ “تولید همزمان برق و آب شیرین در قشم” با سرمایه‌‌گذاری و به کارگیری تجهیزات تولیدی گروه مپنا به مراحل پایانی خود رسیده است. ظرفیتِ این تاسیسات، تولید همزمان ۵۰ مگاوات برق و ۱۸۰۰۰ متر مکعب آب شیرین در روز است که بخش عمده‌ای از نیاز ساکنان این جزیرۀ زیبای خلیج فارس به برق و آب را تأمین می‌کند.

مدیرعامل گروه مپنا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیتِ صادرات برق خاطرنشان کرد: «در حال حاضر کشورهای منطقه نیازی مبرم به برق دارند و اغلب آنها برای تولید برق حرارتی، از سوخت فسیلی و مایع استفاده می‌کنند که بسیار گرانقیمت است و اگر بخشی از نیاز آنها از طریق منابع گازی تأمین شود، مؤثرتر خواهد بود. اجرایی شدن پروژۀ صادرات برق منجر به تعاملات بهتر با کشورهای همسایه خواهد شد و درآمد قابل­توجهی را نیز نصیب کشور خواهد کرد.»

وی دربارۀ فعالیت‌های مپنا در زمینۀ انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید توربین‌های ۲،۵ مگاواتی بادی گفت: «این توربین‌ها با بالاترین کیفیتِ روز دنیا طراحی و ساخته شده و واحدهایی از آن در منطقۀ کهک در استان قزوین نصب شده و مابقی آن نیز در حال نصب است.» به گفتۀ دکتر علی‌آبادی، گروه مپنا تعهد کرده است تا پایان سال جاری حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر را به مرحلۀ اجرا درآورد.

وی همچنین دربارۀ حوزۀ حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از حوزه‌های کسب و کار گروه مپنا گفت: «هم‌اکنون در حال مذاکره برای برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد هستیم و بنا بر آن است که این پروژه با سرمایه‌گذاری مپنا و از طریق فاینانس اجرایی شود. یک همکار خارجی نیز برای تأمین سرمایه این پروژه حضور خواهد داشت.»

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا