جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همایش بین‌المللی انرژی؛ خرید برق تولیدی مردم به قیمت یک پنجم فوب بنزین، مشوق قیمتی برای سوخت پاک‌، لزوم پرداخت مطالبات پیمانکاران وزارت نیرو، مپنا و ساخت توربین‌های بادی و …

دهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیران نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، مدیران صنعت برق، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی و نیز مدیرعامل و برخی مدیران ارشد گروه مپنا در پژوهشگاه نیرو برگزار و از جایزه ملی مدیریت انرژی کشور رونمایی شد. جایزه ملی مدیریت انرژی به منظور تشویق بخش‌های مختلف پژوهشی و صنعتی و ایجاد انگیزه در آنها برای استفاده بهینه از انرژی برای نخستین بار در کشور طراحی شده و تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

دهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیران نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، مدیران صنعت برق، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی و نیز مدیرعامل و برخی مدیران ارشد گروه مپنا در پژوهشگاه نیرو برگزار و از جایزه ملی مدیریت انرژی کشور رونمایی شد. جایزه ملی مدیریت انرژی به منظور تشویق بخش‌های مختلف پژوهشی و صنعتی و ایجاد انگیزه در آنها برای استفاده بهینه از انرژی برای نخستین بار در کشور طراحی شده و تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.
دولت برق تولیدی مردم را به قیمت یک پنجم فوب بنزین می‌خرد وزیر نیرو در دهمین همایش بین‌المللی انرژی گفت: وزارت نیرو برق حاصل از منابع انرژی تجدیدپذیر که توسط مشترکان برق به‌صورت پراکنده تولید می‌شود را با قیمتی بیش از یک پنجم قیمت سوخت های مایع در فوب خلیج فارس به‌صورت تضمینی و بدون محدودیت زمانی خریداری می‌کند.
حمید چیت‌چیان اظهار داشت: با انجام این کار ضمن بهره‌مندی از منابع پاک انرژی از کاهش تلفات در تولید، انتقال و توزیع برق بهره‌مند می‌شویم که من از همین جا از مردم کشورمان دعوت می‌کنم در این اقدام ملی شرکت کرده و همه شرکت‌های برق را موظف می‌کنم همه توان و همکاری لازم را در پاسخ‌گویی شایسته به کار برند که واحد ویژه‌ای زیرنظر وزیر نیرو مسئول رفع و پاسخ‌گویی به هرگونه مشکل در این زمینه خواهد بود.
چیت چیان از ارتقای بهره‌وری در صنعت برق به‌منظور خدمت‌رسانی مطمئن‌تر و اقتصادی‌تر از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو یاد کرد و گفت: توسعه واحدهای تولید همزمان برق و حرارت با ارتقای بازدهی از ۳۷ درصد به بیش از ۷۰ درصد ضمن کمک به تامین حرارت و آب شیرین در کشور، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را به‌دنبال دارد.
چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو در حال تدوین بیش از ۳۰ نقشه راه فناوری در صنعت برق و آب کشور است، گفت: همه اهدافی که ذکر شد بدون استفاده از تخصص و دانش موجود در کشور میسر نخواهد بود و عزم وزارت نیرو در استفاده گسترده از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از این استعداد خدادادی در کشور است.
تشویق قیمتی برای سوخت پاک‌
مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در دهمین همایش بین‌المللی انرژی گفت: وی با بیان اینکه با توجه به وجود ۱۵ درصد ذخایر گاز جهان و ۱۱ درصد ذخایر نفت جهان در کشور به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گاز هستیم، افزود: در این مسیر به دنبال جذب همکاری و تعامل با دولت‌ها و شرکت‌های بین المللی نفتی و شرکت‌های خدمات مهندسی برای دستیابی به بازارهای مطمئن هستیم.وزیر نفت با اشاره به پیشرفت فناوری های نوین در بهره برداری از منابع غیرمتعارف گفت: این منابع با نگرانی‌هایی از امنیت انرژی در برخی از مناطق جهان، در میان مدت کم‌رنگ شده، از این رو ایران از آن استقبال نمی‌کند.
زنگنه تأکید کرد: در دوران جدید قمیت انواع حامل‌های انرژی در بازارها را می‌بایست به طور منطقی با تشویق قیمتی برای سوخت پاک‌ همراه باشد و سیاست مالی کشورها مشوق این روند باشد.
وی با اشاره با اینکه بکارگیری تحریم‌های نفتی با انگیزه‌های سیاسی در تولید نفت و گاز متناسب با نفت و گاز کشورها داشته افزود: این امر موجب عدم توازن و خطر ناپایداری در عرصه جهانی نفت و گاز شده است و همچنین ضمن برهم زدن تعادل باراز افزیش وابستگی مصرف‌کنندگان به یک یا تولید کننده عمده را به دنبال داشته است و یا مصرف‌کنندگان را به استفاده از سوخت‌های غیرپاک ناچار کرده است.
زنگنه در ادامه گفت: بودجه سال جاری را با نفت ۱۰۰ دلاری بستیم، اکنون قیمت نفت پایین آمده اما نگران کننده نیست. از قیمت فعلی نفت راضی هستیم و قیمت نفت خام در وضعیت هشدار دهنده قرار ندارد.
زنگنه در خصوص برنامه وزارت نفت برای افزایش قیمت حامل های انرژی نیز گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یک نمونه از تحریم‌های غیرعادلانه در بخش انرژی کشور تحریم‌هایی است که موجب تأخیر در اجرای پروژه‌های تولید گاز از میادین پارس جنوبی شده است، افزود: تأخیر در اجرای این پروژه‌ها تنها در یک مورد در سال ۲۰۱۳ موجب شد تا به ناچار در نیروگاه‌های کشور به جای سوخت پاک گاز طبیعی از سوخت‌های مایع آلاینده استفاده شود.
لزوم پرداخت مطالبات پیمانکاران وزارت نیرو
رییس قوه مقننه بر لزوم داشتن یک سند راهبردی در مورد انرژی تاکید کرد و گفت: ما در قانون برنامه پیش‌بینی کردیم که دولت سند راهبردی انرژی را ارائه کند تا از منابع به درستی استفاده شود، چرا که گاهی مصرف زیاد منابع ضرر درازمدتی را به دنبال دارد. ما همچنین برخی مخازن مشترک با کشورها داریم که باید به سرعت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و اکنون به دلیل نبودن این سند راهبردی گاهی این روند کند بوده است.
دکتر علی لاریجانی به وجود پتانسیل انرژی تجدید پذیر در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ما از نظر جغرافیایی می‌توانیم از انرژی‌های بادی و خورشیدی استفاده لازم را داشته باشیم و لازم است در این زمینه سرمایه‌گذاری ویژه صورت گیرد.لاریجانی به بازدید خود از مناطق پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: موجب افتخار بود که شرکت‌های ایرانی در تحریم برخی پروژه‌های مهم در پارس جنوبی را بر عهده گرفتند و جلو رفتند. البته برخی هم توفیق زیادی در این زمینه نداشتند، اما اگر بتوانیم برای نیروهای داخلی تسهیلات فراهم کنیم این استفاده بهینه از نیروهای داخلی خواهد بود.رییس قوه مقننه با تاکید بر لزوم خروج از رکود گفت: اگر دولت می‌خواهد کشور از رکود خارج شود باید سلطه شرکت‌های بزرگ نیمه دولتی را خاتمه دهد وگرنه بخش خصوصی جرات ورود به صحنه را پیدا نمی‌کند. آیا در اصل ۴۴ بنا بود شرکت‌های توانیر و نیروگاه‌ها را از وزارت نیرو بگیریم و به وزارت دفاع بدهیم؟ آیا این معنا دارد؟ آیا چون ما به وزارت دفاع بدهکاریم باید به او نیروگاه بدهیم؟ قطعا این با روح اصل ۴۴ سازگار نیست، نامش خصوصی‌سازی نیست و از درونش رقابت بیرون نمی‌آید.وی افزود: اگر دولت فعلی می‌خواهد باقیات صالحی به جا بگذارد فعال شدن بخش خصوصی و مردمی شدن اقتصاد را دنبال کند.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که دولت با توجه به مزایای خاص کشور تمهیدی بیندیشد که مردم به صحنه اقتصاد بیایند. البته در وزارت نیرو تشویق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی صورت گرفته اما اگر پول آن‌ها را به موقع ندهید چه انگیزه‌ای‌ برایشان می‌ماند. آن‌ها نمی‌توانند برق را مثلا به بقالی بفروشند بلکه باید به وزارت نیرو بفروشند. آن‌ها قدرت تحمل ریسک بزرگ را ندارند و بعد از مدتی به جای سرمایه‌گذاری به سراغ دلالی می‌روند و در این صورت بخش خصوصی رشد نمی‌کند بنابراین لازم است دولت این بیماری‌های اقتصادی را به درستی علاج کند.رییس قوه مقننه استفاده بهینه از انرژی و رفع تلفات آب و برق را از اولویت‌های کار در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد برق تولیدی کشور در شبکه تولید، توزیع و انتقال تلف می‌شود و ما باید تمهیدی برای استفاده بهینه از انرژی بیندیشیم.
مپنا ساخت توربین‌های بادی را آغاز کرده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که از سخنرانان مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی انرژی بود بر لزوم افزایش بهره‌وری انرژی پیش از پرداختن به بحث‌های افزایش قیمت تاکید کرد.مهندس محمدرضا نعمت زاده گفت: جایگاه کشور ما در زمینه انرژی به‌ویژه منابع هیدروکربوری به‌عنوان نخستین یا دومین کشور دارای منابع طبیعی روشن است و با توجه به اینکه مبحث اصلی این همایش بهره‌وری است، این موضوع جای کار زیادی دارد.وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید بهره وری را از خود آغاز کنیم، اظهار داشت: اگر این اتفاق رخ دهد، مردم راحت‌تر به حرف ما گوش می دهند و به آن عمل می‌کنند.وزیر صنعت افزود: وزارت نفت می‌گوید ۲۰ میلیون بخاری گازی در کشور وجود دارد که بهترین گرید موجود D است و اگر ما بتوانیم محصولی تولید کنیم که از گرید D به B برسیم، در مدت دو سال پول آن از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده حاصل می‌شود.وی با بیان اینکه من زمانی که نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی را راه‌اندازی کردم بابت این کار توبیخ شدم، گفت: اگرچه در آن زمان این کار توجیه اقتصادی نداشت، اما صرفه‌جویی و بهینه‌سازی را ما از خود آغاز کردیم و بازده را از ۳۷ درصد به حدود ۵۰ درصد رساندیم که خوشبختانه این موضوع اکنون به قانون تبدیل شده است.
نعمت زاده خطاب به وزیر نیرو گفت: اگر من جای شما بودم، هیچ نیروگاه سیکل ترکیبی را بدون تکمیل آن راه‌اندازی نمی کردم زیرا ممکن است فرآیند آن به طول بینجامد.وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیروگاه یک‌هزار مگاواتی برای چابهار طراحی شده است که افزون‌بر تولید برق قادر به تامین حرارت و آب شیرین‌کن است، اظهار داشت: احداث مسکن‌ مهر زمان مناسبی برای ایجاد واحدهای تولید برق و حرارت به‌صورت همزمان بود که این کار اتفاق نیفتاد و هم‌اکنون فرصت مناسبی است که در زمان احداث شهرک‌های جدید، در این مناطق واحدهای تولید برق و حرارت به‌صورت همزمان راه‌اندازی کنیم.وزیر صنعت با بیان اینکه کشور از نظر شدت مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، یادآور شد: تا زمانی که در کشور تولید در اولویت نباشد و برق صنایع به نفع واحدهای مسکونی گران شود، وضع بهره‌وری بهتر از این نمی‌شود.وی با درخواست اینکه برای یک زمان بلندمدت فرمولی برای قیمت حامل‌های انرژی تعیین شود تا سرمایه‌گذاران قادر به برنامه‌ریزی باشند، گفت: متاسفانه قیمت کنونی حامل‌های انرژی به‌صورت یک‌ساله است که سرمایه‌گذاران درباره آینده سرمایه خود و ایجاد بهره‌وری دچار ابهام می‌شوند.وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: ما علاقه‌مندیم که در این زمینه در خدمت وزارت نیرو باشیم و تعدادی از واحدهای صنعتی همچون مپنا ساخت توربین‌های بادی را آغاز کرده است.وی خاطرنشان کرد: ما ابتدا باید بهره‌وری را از خود آغاز کنیم و بدون افزایش بهره وری اقدام به افزایش نرخ نکنیم. برای ترسیم نقشه راه انرژی جهان نمی‌توان ایران را نادیده گرفتمعاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی در دهمین همایش بین المللی انرژی افزود: به رغم بروز برخی سوانح هسته ای مانند سانحه تیری مایل آیلند و فوکوشیما همچنان انرژی هسته ای یکی از گزینه های مهم برای تامین انرژی مورد نیاز دهه های آینده خواهد بود. وی با بیان اینکه تعداد راکتورهای هسته ای برای تولید برق آهسته ولی پیوسته در حال افزایش است خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۳۴ راکتور قدرت با ظرفیت ۳۸۰ هزار مگاوات در وضعیت بهره برداری و نزدیک به ۷۵ راکتور قدرت با ظرفیت ۷۸ هزار مگاوات در سطح جهان در حال ساخت است و افزون بر این برنامه ریزی جهت ساخت ۹۵ راکتور قدرت با ظرفیت ۱۱۰ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفته است. معاون رییس جمهوری گفت: براساس مطالعه موسسه تحقیقاتی استنفورد که در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده است سهم بهینه برق هسته ای تا میزان ۱۹ هزار مگاوات در یک چشم انداز ۲۰ ساله توصیه شده بود.
صالحی افزود: همچنین بر پایه مطالعه مشترک انجام شده توسط موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه دانشگاه صنعتی شریف، ضمن برآورد مصرف ۵۲ هزار مگاوات در شبکه سراسری سهم بهینه برق هسته ای حدود ۱۱ هزار مگاوات در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برمبنای مطالعه کارشناسی صورت گرفته از سوی سازمان انرژی اتمی ایران جهت ارائه به شورای عالی انرژی برای سال ۱۴۰۰ خورشیدی ظرفیت برق هسته ای معادل ۱۰ هزار مگاوات پیش بینی شده است.رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در آخرین بررسی انجام شده با مساعدت و همکاری شرکت توانیر جهت تدوین برنامه افق ایران ۱۴۱۰ خورشیدی با در نظر گرفتن میزان برق مورد نیاز کشور در حدود ۱۲۰ هزار مگاوات برق دستیابی به هشت هزار مگاوات برق هسته ای توصیه شده است.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا