جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جدیدترین دستاوردهای گروه مپنا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور رونمایی و افتتاح شد

با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیران نیرو و صنعت، معدن و تجارت، جدیدترین دستاوردهای گروه مپنا رونمایی و افتتاح شد.

با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیران نیرو و صنعت، معدن و تجارت، جدیدترین دستاوردهای گروه مپنا رونمایی و افتتاح شد.

در این مراسم که صبح روز سه‌شنبه دوازدهم اسفند ماه برگزار شد، “نخستین ژنراتور ۲۵ مگاوات، سیستم اتوماسیون صنعتی و کنترل فرآیند مپنا (MAPCS)، طراحی و بومی‌سازی تولید بوردهای الکترنیکی، احداث سالن و خط تولید پره‌توربین بادی ۲٫۵ مگاواتی، بهره‌برداری از کارگاه پرس صنعتی گرم (HIP) و تجهیزات نوین پوشش دهی (CVD)، تولید و تحویل یکصد و پنجمین لکوموتیو مسافری دیزل الکتریک ایران سفیر (ER24PC) و بهره‎‌برداری از لکوموتیو تونلی دیزل هیدرولیک MAPNATL 45” در شرکت‌های مکو، پارس ژنراتور، پرتو، توگا و مپنا لکوموتیو رونمایی شد.

در این مراسم، دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مهندس طهایی استاندار البرز، مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس چیت‌چیان وزیر نیرو، معاونان وزرا و مدیرعامل و برخی مدیران ارشد گروه مپنا حضور داشتند.

دکتر اسحاق جهانگیری و هیات همراه با حضور در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، خط تولید بوردهای الکترونیکی سیستم اتوماسیون صنعتی و کنترل فرآیند مپنا را افتتاح کرد.
معاون اول رییس‌جمهور همچنین به همراه وزیر نیرو و وزیر صنعت،معدن و تجارت از “اتاق تمیز” بازدید نمودند و در جریان ظرفیت‌های این مجموعه قرار گرفتند. اتاق تمیز شرکت مکو و خط تولید بردهای SMT قابلیت مونتاژ بردهای دقیق در کاربردهای حساس و کلاس صنعتی در حوزه نیروگاهی، ریلی و نفت و گاز را دارد.

این مجموعه توسط فیلترهای هپا از ورود هرگونه گردو غبار به محیط جلوگیری نموده و در فضای کنترل شده از نظر رطوبت و حرارت،  بوردهای الکترونیکی لازم را توسط خطوط تمام اتوماتیک تحت استانداردهای صنعتی تولید می‌کند. با ایجاد این مجموعه، شرکت مکو به تولیدکنندگان تجهیزات و بوردهای الکترونیکی نیروگاهی، ریلی و نفت و گاز تبدیل شده است.

معاون اول رییس جمهور سپس سامانه اتوماسیون صنعتی و کنترل فرایند مپنا در شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) را رونمایی و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. این سیستم کاملاً بومی و مبتنی بر استانداردهای جهانی است که قابلیت استفاده برای سیستم‌های مانیتورینگ را داشته و دارای محصول اختصاصی در تمامی سطوح سیستم‌های کنترل گسترده است. از سیستم کنترل MAPCSدر پروژه برون مرزی نیروگاه گازی نجف اشرف‌ (حیدریه) استفاده شده است.

دکتر جهانگیری، سالن توربو کمپرسور شرکت توربین مپنا (توگا) را نیز افتتاح و به همراه وزیران نیرو و صنعت، معدن و تجارت از بخش‌های مختلف این کارخانه و سالن‌های تولید آن بازدید کردند. کمپرسورهایی که برای فرایندهای مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شوند، پس از تولید، مطابق استانداردهای بین‌المللی و با درخواست مشتریان در این مرکز تحت آزمون‌های عملکردی و مکانیکی قرار می‌گیرند. طراحی بومی و تجهیزات استفاده شده در این مرکز تست، گروه مپنا را قادر می‌سازد که آزمایش‌های محدوده وسیعی از کمپرسورها را مطابق نیاز صنایع مختلف انجام دهد.

همچنین، کاربرد دیگر این تاسیسات چند منظوره، آزمایش تحقیقاتی کمپرسورهای جریان محوری است که بخشی از توربین های گازی را تشکیل می دهند.

مدعوین این رویداد در ادامه برنامه‌های افتتاح دستاوردهای گروه مپنا، با حضور در شرکت ژنراتور مپنا (پارس) از اولین ژنراتور ۲۵ مگاواتی ساخت ایران بازدید نموده و با توضیحات مدیران گروه مپنا در جریان ظرفیت‌های این ژنراتور قرار گرفتند. ژنراتور ۲۵ مگاوات از نوع هوا خنک با ولتاژ نامی ۱۱ کیلو ولت و فرکانس ۵۰ هرتز از نوع دو قطبی با وزنی معادل ۶۵ تن است.

معاون اول رییس جمهور سپس کارگاه تولید پره توربین بادی را در شرکت ژنراتور مپنا (پارس) افتتاح و از نخستین توربین بادی ۵/۲ مگاواتی کشور نیز بازدید کردند. توربین بادی گروه مپنا، بزرگترین توربین بادی مگاواتی کشور محسوب می‌شود.

طول هر پره توربین بادی نصب شده گروه مپنا، ۵۰٫۳ متر، قطر روتور ۱۰۴ متر، ارتفاع تاور (برج) ۸۵ متر و وزن ناسل (ماشین خانه) ۹۶ تن است. هر دستگاه توربین بادی گروه مپنا در محدوده سرعت باد از  ۳٫۵ تا ۲۵ متر بر ثانیه برق تولید می‌کند و در سرعت‌های باد کمتر و بیشتر از مقادیر یاد شده توربین از حرکت باز می‌ایستد.

دکتر جهانگیری پیش از افتتاح ژنراتور ۲۵ مگاواتی، خط تولید پوشش نفوذی قطعات داغ توربین و کارگاه پرس صنعتی قطعات داغ توربین‌های گازی HIP در شرکت پره‌توربین مپنا (پرتو) را نیز افتتاح کرد.

در ادامه نیز معاون اول رئیس‌جمهور اولین لکوموتیو تونلی را رونمایی کرد و با حضور وی یکصد و پنجمین لکوموتیو مسافری ایران سفیر که با بهره مندی از فناوری روز جهانی و استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل در شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا تولید شده است، آماده تحویل به راه‌آهن جمهوری اسلامی شد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا