جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نخستین توربین‌های بادی ۲٫۵ مگاواتی ساخت داخل گروه مپنا با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در محل کارخانه شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا برای نصب و راه‌اندازی در مزرعه بادی کهک تحویل کارفرما شد

پیش از این هشت توربین بادی با توان ۲٫۵ مگاوات در مزرعه بادی کهک توسط گروه مپنا نصب و با شبکه سنکرون شده است.

پیش از این هشت توربین بادی با توان ۲٫۵ مگاوات در مزرعه بادی کهک توسط گروه مپنا نصب و با شبکه سنکرون شده است.

طول هر پره توربین بادی نصب شده گروه مپنا، ۵۰٫۳ متر، قطر روتور ۱۰۴ متر، ارتفاع تاور (برج) ۸۵ متر و وزن ناسل (ماشین خانه) ۹۶ تن است. هر دستگاه توربین بادی گروه مپنا در سرعت باد ۳٫۵ متر بر ثانیه تا ۲۵ متر بر ثانیه برق تولید می‌کند و در سرعت‌های باد کمتر و بیشتر از مقادیر یاد شده توربین از حرکت باز می‌ایستد.

دکتر علی‌آبادی در اثنای مراسم و طی سخنانی خبر داد که تا پایان سال جاری، نخستین توربین‌ ۲۵ مگاواتی موبایل در گروه مپنا تولید می‌شود که در مدت یک هفته به مقصد منتقل و توان تولید برق برای نقاط بحرانی و یا در هر شرایط خاص دیگر را خواهد داشت. وی افزود: تنها شرکت GE آمریکا این توربین‌ها را می‌سازد و مپنا دومین شرکت تولیدکننده توربین‌های ۲۵ مگاواتی موبایل در سطح جهان خواهد بود.

در ابتدای این رویداد، مدعوین از جمله معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، فرماندار شهرستان فردیس، اعضای هیات مدیره گروه و نمایندگان اصحاب رسانه با همراهی دکتر علی‌آبادی و جمعی از مدیران ارشد مپنا از بخش‌های مختلف مراحل ساخت توربین‌های بادی مستقر در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا بازدید کردند.

در ادامه در سالن اجتماعات شرکت پارس، مهندس حمید مهتدی مدیرعامل این شرکت با اشاره به محول شدن مسئولیت ساخت توربین‌های بادی ۲٫۵ مگاواتی به شرکت متبوع خود اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های گروه مپنا از جمله شرکت‌های پارس، تجهیزات سپاهان، توگا و مکو در زمینه “ساخت تجهیزات” و شرکت‌های توسعه یک و نصب نیرو در زمینه “نصب” در این پروژه مشارکت و همکاری می‌کنند و شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا به عنوان کارفرما و ارائه کننده برق نیروگاه به شبکه در این پروژه فعالیت دارد.

وی به موضوع ساخت داخل پروژه‌های نیروگاهی پرداخت و گفت: هر چند در پروژه توربین‌های بادی مپنا، درصد بالایی از تجهیزات در صورت صرفه اقتصادی تولید داخل خواهد شد.

مهندس مهتدی در پایان تاکید کرد: مپنا بر مبنای سند راهبردی خود اقدامات لازم را در زمینه داخلی سازی انجام خواهد داد.

در ادامه این مراسم و پس از پخش نماهنگی از مراحل ساخت توربین بادی ۲٫۵ مگاواتی، دکتر عباس علی‌آبادی در جمع مدعوین به ارائه سخن پرداخت و با اشاره به زمان نسبتا کوتاه کلنگ‌زنی زمین کارخانه تا تحویل نخستین توربین بادی ۲٫۵ مگاواتی در گروه مپنا خاطرنشان کرد: قطعا این اتفاق مهم جای تبریک به همه دست‌‌اندرکاران صنعت برق و کارکنان گروه مپنا دارد.

دکتر علی‌آبادی تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد تبلور قابلیت‌های مهندسی مپنا در کشور هستیم و مپنا امروز توان ساخت هرگونه تجهیز را در صورت تحقق دو امر مهم دارد؛ یا صرفه اقتصادی ساخت تجهیزات وجود داشته باشد و یا گلوگاهی برای کشور باشد که در این صورت فارغ از دغدغه صرفه اقتصادی، به منظور رفع گلوگاه، اقدام به ساخت داخل تجهیز مربوطه خواهد شد.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به توانمندی نیروهای متخصص و آموزش دیده شاغل در این گروه، در عین حال گفت: باید نگران تولید بود و لازم است دولت با خلق پول غیر تورمی، محرک لازم برای راه افتادن چرخه صنعت و تولید را فراهم کند.

وی افزود: هم‌اکنون یک توربین بخار می‌تواند سالانه برای کشور ۳۰۰ میلیون دلار منفعت داشته باشد، لذا از متولیان برق کشور خواهشمندیم که با حمایت مالی لازم، تحرک مناسبی در این چرخه ایجاد کنند.

دکتر علی‌آبادی از افزایش سبد محصولات مپنا در سال جاری با دو محصول جدید خبر داد و تصریح کرد: تا پایان امسال، توربین‌های ۲۵ مگاواتی موبایل تولید می‌شود و این توربین‌ها در مدت یک هفته توان انتقال به سمت مقصد و تولید برق برای نقاط بحرانی و یا در هر شرایط خاص دیگر را خواهند داشت.

وی افزود: در حال حاضر، تنها شرکت GE آمریکا این توربین‌ها را می‌سازد و مپنا دومین شرکت تولیدکننده توربین‌های ۲۵ مگاواتی موبایل در سطح جهان خواهد بود.

وی گفت: دومین تجهیز جدیدی که در سال جاری به تولید خواهد رسید، توربین‌های ۴۵ مگاواتی ساخت مپنا است که تحت لیسانس هیچ شرکت و مجموعه‌ای نیست و از آخرین فناوری‌ها بهره می‌برد.

دکتر علی‌آبادی تصریح کرد: یقینا این دو محصول بر تارک صنعت نیروگاهی کشور خواهند درخشید.

مهندس هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، سخنران پایانی این رویداد بود که با تقدیر از مدیرعامل و همه همکاران دست‌اندرکار ساخت داخل توربین‌های بادی ۲٫۵ مگاواتی در گروه مپنا، بر ضرورت افزایش کسب چنین دانش‌هایی تاکید کرد.

وی گفت: ما باید وضعیت را برای حمایت از ساخت داخل به گونه‌ای شفاف کنیم که در زمینه بهبود فضای کسب و کار تسهیلات لازم ارائه شود.

وی دانش لازم و ضروریات تولید توربین‌های ۲٫۵ مگاواتی را کمتر از توربین‌های ۱۶۰ مگاواتی ندانست و تاکید کرد: دست‌اندرکاران این صنعت می‌دانند که در ساخت داخلی توربین‌های بادی ۲٫۵ مگاوات، کار بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته و مپنا بدون آن که وجهی دریافت کند، این پروژه مهم را محقق نموده است.

مهندس فلاحتیان با اشاره به بازدید پیشین خود از کارخانجات زیمنس و مقایسه آن با کارخانجات گروه مپنا اظهار داشت: مجموعه متمرکز مپنا حدودا ۵ برابر زیمنس وسعت دارد و سرمایه‌های عظیم ملی در مپنا ایجاد شده و انسان‌های شریفی در ۲۰ سال گذشته در این مجموعه خلاقیت به خرج داده‌اند و مپنا را به برند معتبر و توربین‌ساز موفق در منطقه و دنیا تبدیل نموده‌اند.

وی گفت: ما همچنان باید از مپنا به عنوان سرمایه عظیم ملی حمایت کنیم تا زیرساخت‌های این مجموعه برای کشور حفظ شود.

مهندس فلاحتیان با اشاره به حمایت‌های وزارت نیرو از صنعت برق کشور تصریح کرد: وزارت نیرو با راه‌کارهای جدید و با تدوین آیین‌نامه لازم، قیمت خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده و به منظور ترغیب تولیدکنندگان برای ساخت داخل، این مبلغ را از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داده که آیین‌نامه پیشنهادی مزبور، طی روزهای اخیر به هیات دولت تقدیم شد.

وی گروه مپنا را یک بنگاه اقتصادی ملی دانست و افزود: مپنا نقش مهمی در پروژه‌های صنعت برق کشور ایفا نموده و وزارت نیرو نیز قراردادهای متعددی با مپنا منعقد کرده‌ است، به عنوان مثال قرارداد تبدیل ۹۰ درصد واحدهای گازی به سیکل ترکیبی در کشور با گروه مپنا منعقد شده تا از مپنا در این زمینه نیز حمایت شود.

وی با تاکید بر اهداف وزارت نیرو در حمایت از افزایش راندمان نیروگاه‌ها، با اشاره به ارتقاء توربین‌های ۱۶۰ مگاوات به ۱۸۵ مگاوات در مپنا گفت: در صورت تحقق این مهم، توربین‌های جدید حدود ۱۰ درصد توان تولیدی بیشتری خواهند داشت.

وی با استقبال از ساخت نیروگاه‌های ۲۵ مگاواتی موبایل و ۴۵ مگاواتی در مپنا، بر ضرورت سیکل ترکیبی شدن این توربین‌ها تاکید کرد و افزود: در صورت تولید زنجیره این توربین‌ها، وزارت نیرو در این بخش از مپنا حمایت می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با اشاره به توان علمی و اجرایی پرسنل مپنا در شرکت‌ها و کارخانجات این گروه و تاکید بر جایگاه رفیع مپنا در صنایع کشور، خاطرنشان کرد: مدیریت چنین مجموعه‌ای با ۱۴ هزار پرسنل مستقیم و بیش از یکصد هزار نفر نیروی غیر مستقیم، قطعا دانش و تجربیات فراوانی می‌طلبد و تامین نیازهای کشور نیز بسیار مهم و ارزشمند است و باقیات و صالحات محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: وزارت نیرو در حد توان از مپنا حمایت می‌کند، اما لازم است مپنا نیز توان جذب بخش خصوصی و مشتریان را افزایش دهد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا