جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
گروه مپنا

مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR (Corporate Social Responsibility یکی از محورهای توسعه سازمان‌های سرآمد در ساختار کسب و کارها شناخته شده است. سازمان‌های سرآمد به عنوان سازمان‌هایی پاسخگو، برای شفاف‌سازی عملکردشان در برابر ذی‌نفعان خود و ایفای تعهدات‌شان در حوزۀ مسئولیت اجتماعی، ارزش‌های خویش را ابراز می‌دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که این تعهدات در سراسر سازمان جاری شود. به این ترتیب، مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای آنان مزایای دوجانبه‌ای خواهد داشت؛ به طوری که هم سازمان از رویکرد اخلاقی‌تر و منسجم‌تری نفع می‌برد و هم جامعه و طرف‌های ذینفع، نظر و برداشت بهتری از عملکرد و نقاط قوت سازمان خواهند داشت.
فعالیت هر کسب‌‌ وکاری دارای آثار مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است. در مدیریت نوین سازمان، لازم است که این آثار به‌‌ صورت یکپارچه به رسمیت شناخته شوند و در اهداف، برنامه-ها و کلیه فعالیت‌‌ های سازمان به‌‌ گونه‌‌ ای لحاظ شوند که در نهایت خلق ارزش مشترک برای سازمان و ذی‌‌ نفعان کلیدی آن محقق شود. هدف نهایی شرکت‌‌ ها و سازمان‌‌ ها از اجرای برنامه‌‌ ها و اقدامات مرتبط با مدیریت پایداری، سهیم بودن در توسعه پایدار است.

مسئولیت اجتماعی در گروه مپنا

شرکت مپنا و شرکت‌های تابعه گروه، با هدفِ ارتقاء عملکرد سازمانی خود در حوزۀ حفظ محیط زیست و دستیابی به استانداردهای موجود در این زمینه، اقدام به اخذ گواهینامه‌های زیست محیطی مختلف نموده‌اند. تلاش‌های متعددی نیز در جهت افزایشِ راندمان محصولات تولیدی از طریق همکاری با دارندگانِ جدیدترین فناوری‌های مرتبط در سطح جهان و دستیابی به دانش روز انجام شده است. در سال‌های اخیر، حرکت به سوی تولید محصولات جدید برای پاسخ به نیازهای متنوعِ مشتریان با بهره‌گیری از روش‌های پایدار و حافظ محیط زیست صورت پذیرفته است.

به باور ما، مسئولیت­‌پذیری اجتماعی یک تعهد است:

  • تعهد در قبال حفظ محیط زیست
  • تعهد در قبال عدم تبعیض در امور استخدامی
  • تعهد در قبال توجه به تأمین نیازهای کارکنان
  • تعهد در قبال عدم ارائۀ محصولات زیان­‌آور
  • تعهد در قبال اختصاص منابع مالی در مسیر تامین رفاه عمومی مورد قبول اکثریت جامعه
  • تعهد در قبال نپرداختن به فعالیت­‌های غیراخلاقی
  • تعهد در قبال اصول بنیادین انسانیت و پاسخگویی در قبال آن‌ها

 

پایداری (Sustainability)

پایداری مفهوم گسترده‌تری نسبت به CSR دارد که به ظرفیت تحمل یا حفظ چیزی در طول زمان اشاره دارد. در زمینه محیط زیست، به معنای برآوردن نیازهای نسل حاضر بدون به خطر انداختن توانایی نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهای خود است.

پایداری سه رکن اصلی را در بر می گیرد که اغلب از آنها به عنوان “بنیان‌های سه گانه” یاد می شود:

پایداری محیطی: شامل کاهش اثرات منفی بر محیط زیست، حفظ منابع طبیعی و ارتقای تعادل اکولوژیکی است.

پایداری اجتماعی: این امر بر حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهای اجتماعی و جامعه، از جمله شیوه های کار منصفانه، حمایت از حقوق بشر، و ارتقای برابری و رفاه اجتماعی تمرکز دارد.

پایداری اقتصادی: این امر به دوام اقتصادی فعالیت‌ها و حصول اطمینان از اینکه رشد اقتصادی فراگیر، مسئولیت‌پذیر است و به جامعه کمک می‌کند، اشاره دارد.

 

تفاوت اصلی بین CSR و پایداری در دامنه و تمرکز آنها نهفته است. CSR  مجموعه خاصی از اقدامات و ابتکارات است که توسط مشاغل برای کمک به جامعه و رسیدگی به مسائل اجتماعی و زیست محیطی انجام می شود. این بخشی از تلاش‌های کلی یک شرکت برای پایداری است.

از سوی دیگر، پایداری مفهومی گسترده‌تر و فراگیرتر است که برای افراد، سازمان‌ها و حتی دولت‌ها کاربرد دارد و هدف آن رویکردی متعادل و مسئولانه برای برآوردن نیازهای حال بدون به خطر انداختن آینده است.

به طور خلاصه، CSR زیرمجموعه‌ای از پایداری است و نشان دهنده اقدامات و ابتکارات انجام شده توسط شرکت‌ها برای مسئولیت پذیری اجتماعی و کمک مثبت به جامعه و محیط زیست است. از سوی دیگر، پایداری، رویکردی کل نگر است که تأثیر گسترده‌تر و دوام طولانی‌مدت اقدامات و عملکردها را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در نظر می‌گیرد.

مدل پایداری در گروه مپنا

گروه مپنا بر اساس مدل پایداری مسئولیت اجتماعی خود با جدیت و مبتنی بر رویکرد سیستمی متعهد به جامعه و محیط زیست در کنار توسعه کسب و کار و سودآوری خود به عنوان یک بنگاه اقتصادی است.

مپنا خود را شرکتی مسئول در قبال جامعه و پویایی‌ آن دانسته و به دنبال توسعه و بهبود کیفیت زندگی مردم است و به عنوان بنگاه حل مسئله همواره به دنبال ارائه راه‌کارهای جامع و نوین در خصوص حل مسائل اساسی جامعه که به کیفیت زندگی مردم گره خورده، بوده است.

اقدامات گروه مپنا در حوزه مسئولیت اجتماعی

مسائلی همچون مدیریت و تولید انرژی، مدیریت منابع آب، کاهش آلودگی هوا، حفاظت از محیط زیست، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از مهمترین مسایل کسب و کاری گروه مپنا به عنوان یک شرکت مسئول در سطح جامعه است.

توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در پروژه‌هایی مانند نیروگاه‌های بادی کهک قزوین، خواف، میل نادر و …، تولید همزمان آب و برق در قشم و تامین آب کلیه روستاهای جزیره قشم، پروژه آب شیرین کن لیان بوشهر و تصفیه‌خانه ذوب آهن اصفهان، پروژه نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی آفتاب شرق،  افزایش بازدهی نیروگاه‌ها با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، بهینه‌سازی سیستم‌های خنک از جمله اقدامات مهم مپنا در این خصوص است.

توجه به سلامت جامعه و توسعه بهداشت با ایجاد زیر ساخت‌های فنی و تامین و استقرار تجهیزات تصویر برداری در بسیاری از مراکز خدماتی در سطح کشور با محوریت خدمات‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار از دیگر فعالیت‌های مپنا در این حوزه است.

توسعه حمل و نقل ریلی، برقی سازی ناوگان‌های شهری، ایجاد زیرساخت‌های برقی‌سازی همچون ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی از رویکردهای گروه مپنا در توسعه مسئولانه بخش حمل و نقل است.

مپنا در کنار فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلف صنعت نفت و گاز در پروژه‌های با رویکرد مسئولیت اجتماعی اقدام به جمع آوری بخارات بنزین در سطح کشور نیز نموده است.

گروه مپنا همچنین در راستای رویکرد مسئولانه به توسعه کسب و کارهای خود اقدام به ساختارمندسازی موضوع انفاق و کمک‌های خیریه در قالب نهادی رسمی ثبت شده با عنوان طرح انفاق مپنا نموده است که با اقدامات متنوعی در راستای توانمندسازی کودکان و نوجوانان و اقشار کم برخوردار جامعه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های آموزشی با این محور است.

شفافیت کسب و کار و رضایت عموم ذی‌نفعان

شاخص ESG یکی از اصطلاحاتی است که طی یک دهه اخیر درباره آن بسیار گفته و شنیده می‌شود. امروزه کسب‌وکارها با تصمیم‌های دشواری مواجه‌اند که می‌تواند تأثیری ماندگار بر سوددهی آنها داشته باشد. در گذشته، این تصمیمات بدون در نظر گرفتن تأثیر آن‌ها بر محیط زیست یا عدالت اجتماعی اتخاذ می‌شد. اما اکنون، کسب‌وکارهای بیشتری متوجه می‌شوند که هنگام تصمیم‌گیری باید عوامل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) را در نظر بگیرند. بنابراین امروزه دانستن مفهوم ESG  برای هر کسب‌وکاری ضروری است.

نام شاخص ESGاز سه حرف اول کلمات محیط‌زیست (Environment)، جامعه و وظایف اجتماعی (Social) و حاکمیت و مدیریت (Governance) گرفته شده است. موضوع شاخص ESG و ویژگی‌های آن، در حوزه اخلاق کسب و کار قرار می‌گیرد و دانستن آن برای کارفرمایان و سرمایه‌گذاران اهمیت زیادی دارد. در واقع این شاخص، معیاری برای سنجش وجدان کاری شرکت‌های کسب و کار در زمینه محیط زیستی، مسئولیت اجتماعی و چند و چون سلامت ساختار قدرت در حاکمیت شرکت است.

 

در جهانِ پر رقابت امروز، تلاش برای خوش‌نامی، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفی و کمّی در بنگاه تولیدی معظم و معتبری مانند گروه مپنا در گرو توجه به نیازهای متنوع و متفاوتی است که گروه‌های مختلف مخاطبان و ذی‌نفعان در فضای پیرامونی طرح می‌کنند. هرچند رضایت مشتریان و سهامداران می‌تواند در توسعۀ کسب و کار و رشد اقتصادی یک بنگاه، تاثیرات روشن و آشکاری داشته باشد؛ اما افزایشِ رضایت عموم ذی‌نفعان و نه فقط بخشی از آن‌ها، و ایفای مسئولیت‌های متنوع اجتماعی، رسالت و ماموریت اصلی ما در گروه مپناست.

ما در مپنا همچون بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر به انجام مسئولیت‌های اجتماعی فردی و سازمانی خود در قبال رعایت قوانین و اصول متعارف اجتماعی متعهد هستیم. مروری بر بیش از سه دهه فعالیت صنعتی مپنا نیز مشخص می‌سازد که این سازمان همواره احترام به ملاحظات مختلف قانونی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را مورد توجه قرار داده و کوشیده است ضمنِ گسترشِ دایرۀ ذی‌نفعان خود، در مسیر تحقق درخواست‌های منطقی و متوازن عمومِ ذی‌نفعان و مدیریت رضایت آن‌ها حرکت کند.

با باور به اهمیتِ رضایتمندی و خرسندی گروه‌های مختلف اجتماعی شامل نمایندگان رسانه‌ها و فعالان اجتماعی، کارکنان و تأمین‌کنندگانِ سازمان در کنار مشتریان و سهامداران و مالکان آن، ساختاری برای سنجش رضایت ذی‌نفعان و تحلیل مناسب نقاط قوت و قابل بهبود در گروه مپنا تدارک دیده شده است.

تماس با مپنا

در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره گروه مپنا نیاز دارید، و یا برای شرکت یا سازمان خود نیازمند راه‌حل یا محصولی هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

پیمایش به بالا