جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سیستم های یکپارچه برق و کنترل توربین های گاز و بخار

سیستم کنترل توزیع شده پلنت

سیستم کنترل توزیع شده پلنت

با توجه به نیاز بالای اتوماسیون و کنترل پروسس‌های مختلف در سایت‌های صنعتی به خصوص نیروگاهی و نفت و گاز، توانایی ارائه راه‌کارهای مختلف از جمله سیتسم‌های تحت لیسانس SPPAT2000-3000 و همچنین سیستم کنترل توزیع شده بومی MAPCS در شرکت ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) ایجاد شده است.

سیستم‌های DCS مورد اشاره و استفاده شده در این شرکت حداقل از یک یا چند نوع تکنولوژی Field Bus نظیر Foundation Field Bus، DeviceNet و Profibus پشتیبانی می‌کنند و قابلیت اتصال به آنها را دارند. با استفاده از Field Bus در این روش می‌توان تعداد زیادی Instrument/Actuator را با استفاده از تنها یک کابل رابط به کنترلرها متصل کرد و حجم کابل‌کشی را به شکل قابل‌توجهی کاهش داد.

در سطح میانی، کنترلرها قرار دارند. هر کنترلر متصدی اداره یک قسمت از Plant است و معمولاً به همین شکل نیز نام‌گذاری می‌شود. کنترلرها از طریق یک شبکه ارتباطی با یکدیگر و نیز با سطح بالاتر در ارتباط هستند، این شبکه دارای پشتیبان یا Redundant است. شبکه ارتباطی بین کنترلرها، Plant Bus نام دارد و از فیبر نوری به دلیل سرعت بالا و عدم نویزپذیری الکتریکی به‌عنوان رابط فیزیکی استفاده می‌گردد.

روش‌ ارتباطی، Ethernet با ‌عنوان استاندارد IEEE802.3 می‌باشد، که با ترکیب کابل‌های زوج به هم تابیده برای اتصال نقاط انتهایی شبکه و فیبر نوری برای اتصال‌های اصلی (Back bone) سایت در یک سطح گسترده، استفاده می‌شود.

ایستگاه مهندسی یا ES کامپیوتری است که نرم‌افزار طراحی و مهندسی سیستم DCS روی آن نصب می‌شود و کلیه عملیات مهندسی سیستم شامل Download کردن برنامه در کنترلرها، تغییر در منطق برنامه و انجام اصلاحات و تغییرات در صفحات گرافیکی سیستم مانیتورینگ از طریق آن صورت می‌گیرد ES در اطاق کنترل مرکزی نیروگاه نصب می‌شود و به هر دو Bus سیستم اعم از Terminal Bus و Process Bus متصل است.

پیمایش به بالا