جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه‌اندازی ۲ واحد توربوکمپرسور گروه مپنا در ایستگاه آبپخش / انعطاف‌پذیری شبکه گاز در خوزستان و غرب کشور افزایش یافت

تست 72 ساعت (Trial Run) پکیج‌های توربوکمپرسور واحد اول و دوم تاسیسات تقویت فشار گاز ایستگاه شهید اخلاقی (آبپخش)، چهارم مهرماه 1403 با موفقیت انجام و این ایستگاه آماده بهره‌برداری شد.

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: ایستگاه آبپخش روی خط لوله ششم سراسری گاز با ظرفیت طراحی روزانه ۱۰۷ میلیون متر مکعب با چهار توربین MGT-30 ساخت شرکت مپنا با توان ۲۵ مگاوات و به ظرفیت کل ۱۰۰MW در کیلومتر ۲۸۹ خط لوله ششم سراسری احداث و آزمون ۷۲ ساعته ۲ واحد توربوکمپرسور آن با موفقیت تکمیل شد.

“سام سرانی اصل” با اشاره به مشکلات خاص این تاسیسات، مواردی از جمله مدیریت و تخصص پرسنل شرکت مپنا و سایر شرکت‌های فعال در این پروژه را راهگشای موانع راه‌اندازی این تاسیسات دانست و گفت: این ایستگاه یکی از نخستین تأسیسات در مسیر خط لوله ششم گاز سراسری است، بنابراین برای راه‌اندازی آن به‌دلیل فشارهای عملیاتی بالا و شرایط خاص ایستگاه و خط دچار چالش‌هایی بودیم که با درایت تیم مدیریت پروژه گروه مپنا، پیمانکار و مشاور با همراهی بهره‌بردار منطقه بر مشکلات فائق آمدیم.

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز تصریح کرد: این تأسیسات با اجرای خطوط رابط، قابلیت برداشت گاز از خطوط پنجم و ششم سراسری را امکان‌پذیر می‌کنند که این موضوع مزیتی عملیاتی به‌شمار می‌رود، ضمن آنکه تجهیزات به‌کاررفته در این ایستگاه به همت سازندگان ایرانی ساخته و نصب شده که این مهم، سبب تسهیل در فرایند تأمین و خدمات گارانتی و پس از فروش شده است.

راه‌اندازی 4 واحد توربوکمپرسور تاسیسات دوراهان به‌علاوه 2 واحد اخیر تاسیسات آبپخش با راهبری شرکت نیرپارس مپنا و همکاری شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) و مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) به عنوان ثبت “رکورد راه‌اندازی شش واحد توربوکمپرسور ایستگاهی در فاصله زمانی شش ماهه” برای گروه مپنا و شرکت نیرپارس مپنا به شمار می‌رود و راه‌اندازی و تحویل موقت توربوکمپرسورهای مذکور با توجه به شرایط ویژه ایستگاه از نظر فشار و Flow rate گاز ورودی به کمپرسورها، وارد شدن حجم زیادی آب به خط گاز ورودی و … به عنوان یکی از پر چالش‌‎ترین عملیات راه‌اندازی در ایستگاه‌های تقویت فشار به شمار می‌رود.

تاسیسات تقویت فشار گار آبپخش در استان بوشهر و بر روی خط لوله گاز سراسری پنجم واقع شده است و با توجه به راهبردی بودن این خط که از خطوط انتقال گاز کشور به شمار می‌رود، تاثیر مهمی در تقویت شبکه گاز سراسری دارد. این تاسیسات ظرفیت انتقال روزانه 90 میلیون متر مکعب گاز را دارد و آرایش آن 3+1 است. همچنین طرح تأسیسات تقویت فشار، انعطاف‌پذیری شبکه انتقال گاز برای ارسال گاز تولیدی از پالایشگاه‌های عسلویه به مناطق خوزستان و غرب کشور را تضمین می‌کند و تلاش‌ها بر آن است تا پیش از آغاز فصل سرد در کشور، همه تأسیسات احداث ‌شده به‌صورت کامل و با ظرفیت نهایی خود عملیاتی شوند تا این پروژه نقش و کمک مؤثری در پایداری شبکه انتقال گاز داشته باشد.

برگرفته از شانا

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا