جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اتریش برای سرمایه‌گذاری در توسعه مزرعه بادی کهک آمادگی دارد

سرمایه%E2%80%8Cگذاری-در-توسعه-مزرعه-بادی-کهک

نمایندگانی از وزارت اقتصاد اتریش در بازدید از مزرعۀ بادی کهک برای همکاری در توسعه این نیروگاه اعلام آمادگی کردند.

هیأتی چهار نفره شامل رئیس ادارۀ پروژه‌های اقتصاد خارجی و صادرات فناوری در وزارت فدرال علوم، تحقیقات و اقتصاد، رئیس بخش صادرات فناوری این وزارتخانه، نمایندۀ بخش توسعۀ تجارت بین‌الملل در موسسه فناوری اتریش و رایزن سیاسی – اقتصادی سفارت اتریش  به تازگی در سفرشان به ایران از بزرگ‌ترین مزرعۀ بادی کشور در ۱۹۴کیلومتری پایتخت بازدید کردند تا از نزدیک با فعالیت‌های زیست‌محیطی این مزرعه و دیگر فعالیت‌های گروه مپنا آشنا شوند.

در ابتدای این بازدید، مهندس پیام کریمائی، کارشناس شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا به معرفی گروه مپنا و زیرمجموعه‌های نیرو، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، و سرمایه‌گذاری آن پرداخت تا میهمانان اتریشی با حوزه‌های فعالیت و اهداف این گروه بیشتر آشنا شوند.

وی پس از تبیین رویکردهای معطوف به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در گروه مپنا با تمرکز بر فعالیت‌های “شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر” تاکید کرد: «عدم مصرف سوخت‌های فسیلی، صرفه‌جویی موثر در مصرف آبِ نیروگاه‌های حرارتی و عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای از جملۀ این مسئولیت‌ها به شمار می‌رود که شرکت ما بر این اساس با  دارا بودن گواهی‌نامه معتبر از UNFCCC و قابلیت فروش (Certified Emission Reduction(CER طبق پیمان کیوتو، به بهترین نحو پروژه نیروگاه کهک را مدیریت می‌کند.»

کریمائی با ارائه نقشه جغرافیایی ایران، بخش‌های بادخیز کشور به منظور ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به نمایش گذاشت و به تشریح ۱۲ پروژۀ نیروگاه بادی با مسئولیت گروه مپنا پرداخت. او اظهار کرد: «علاوه بر کهک، ۱۱ پروژۀ دیگر در استان‌های خراسان، آذربایجان، هرمزگان و قزوین تعریف کرده‌ایم که شامل پروژه‌های کوهین، سراب، جرندق، امام تقی، فرهادگرد، بینالود، سیاهپوش، خواف، نشتیفان، جزیره قشم و فریمان می‌شود. در پروژۀ مزرعۀ بادی کهک ۳ فاز برنامه‌ریزی شده است که به ترتیب، شامل فاز یک به ظرفیت ۵ مگاوات، فاز ۲ به ظرفیت ۲۰ مگاوات و فاز ۳ به ظرفیت ۳۰ مگاوات برق پاک می‌شود. پروژه‌های بعدی مپنا در بخش انرژی‌های بادی شامل توسعه فاز ۴ کهک به ظرفیت ۵۰ مگاوات، آق‌کند با ظرفیت ۵۰ مگاوات و نشتیفان  با ظرفیت ۵۰ مگاوات است.»

این کارشناس شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا سپس به معرفی کامل پروژۀ مزرعه بادی کهک پرداخت و در جریان توضیحات خود از میهمانان اتریشی درخواست کرد که پرسش‌های خود را مطرح کنند. او گفت: «در این پروژه با توجه به تولید ۱۰۰ مگاوات برق پاک، از انتشار ۲۵۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای و مصرف ۹۰ میلیون لیتر گازوییل جلوگیری و در مصرف ۲۱۰ میلیون لیتر آب صرفه‌جویی می‌‌شود که این رویکرد به صورت نمادین با کاشت ۱۱ میلیون درخت برابری می‌کند.» این بخش از سخنان کریمائی با توجه بیشتر مخاطبان روبه‌رو شد و آنان را به تحسین واداشت.

بخش دیگر این مراسم به معرفی مشخصات فنی توربین‌های بادی مزرعۀ کهک اختصاص داشت که این کارشناس توضیح داد: «در این مزرعه از توربین‌های ۲/۵ مگاواتی بهره برده‌ایم که از توربین‌های کلاس ۲ و مناسب با وزش باد در این منطقه به شمار می‌روند.»

تشریح کامل مشخصات روتور، گیربکس، ژنراتور، موتور، تاور و وزن توربین‌های بادی از دیگر بخش‌های این بازدید بود. پس از آن، هیأت اروپایی دربارۀ نوع همکاری در موضوع ساختِ توربین‌های بادی پرسشی مطرح کرد و این‌طور پاسخ شنید که «تامین توربین‌های بدون گیربکس یا همکاری در تأمین سیستم کنترل توربین‌های بادی می‌تواند موضوعات مناسبی برای همکاری وزارت اقتصاد اتریش و گروه مپنا باشد.»

در ادامه، رئیس اداره پروژه‌های اقتصاد خارجی و صادرات فناوری در وزارت فدرال علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش از مسئولان مزرعه بادی کهک درخواست کرد تا زمینه‌های مشخص همکاری به صورت مکتوب ارائه شود تا پس از بررسی رسمی، سرمایه گذاری اقتصادی اتریش در مزارع بادی گروه مپنا آغاز گردد.

پس از ارائه تصاویری از مراحل نصب و راه‌اندازی توربین‌ها، هیأت اتریشی در محل نصب یکی از توربین‌های بادی حضور یافتند و یکی از تکنسین‌های بهره‌برداری در داخل توربین، توضیحاتی در این باره ارائه کرد. احسان نوربخش گفت: «امروز سرعت باد ۳/۵ متر بر ثانیه است که با این سرعت، پره‌های توربین شروع به چرخش می‌کند. این روال تا سرعت ۱۱ متر بر ثانیه ادامه می‌یابد و به تولید ۲/۵ مگاوات منجر می‌شود. البته اگر سرعت باد بیشتر شود، مثلا به ۲۵ متر بر ثانیه برسد، به صورت اتومات، پره‌ها از حرکت باز می‌ایستد. تمامی این امور به وسیله مانیتورینگ فنی در داخل هر توربین با دقت و با توجه به استانداردهای روز انجام می‌شود.»

رئیس هیئت اتریشی دربارۀ بازه‌های زمانی بازدید از پره‌ها و تجهیزات در ارتفاع ۸۰ متری زمین پرسشی را مطرح کرد که نوربخش پاسخ داد: «مونیتورینگ توربین‌ها بسیار دقیق است اما بر اساس موارد خاص امکان دارد هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار بازدید مستقیم از پره‌ها با بالا رفتن از توربین صورت پذیرد. البته بالا رفتن از توربین با آسانسور ده دقیقه زمان می‌برد و برای این کار مهارت و آموزش کافی نیاز است که تمامی تکنسین‌های سایت مزرعه بادی کهک شرایط آن را کسب کرده‌اند.»

پس از بازدید میدانی از توربین‌های بادی، هیئت اتریشی با علاقۀ فراوان به همراه مسئولان سایت کهک عکس یادگاری گرفتند و پس از آن نیز هر کدام به تنهایی یا همراه دوستان خود به گرفتن عکس‌های سلفی با توربین‌ها پرداختند که علاقه‌مندی آنان به مزرعه بادی کهک را نمایان می‌ساخت. هیئت اتریشی در سفر خود به ایران مهمان دفتر معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بودند و در بازدیدشان از مزرعه بادی کهک، تنی چند از مسئولان این دفتر، آنان را همراهی کردند.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا