جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیام مدیرعامل گروه مپنا به مناسبت روز مهندسی

به نام خدا در آستانه نوروز و در آخرین ماه سال 1400، تقویم رسمی کشور فرصتی را فراهم آورده است تا ایرانیان روزی را به افتخار دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندس گرامی بدارند، درباره اهمیت مهندسی بیاندیشند و در این باب تأمل کنند که چه میزان از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم ساخته و پرداخته مهندسان است؟ معتقدیم که نخست مهندس عالم، پروردگاری است که می‌فرماید: خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ. آسمان‌ها را بی هیچ ستونی که آن را ببینید خلق کرد و در زمین کوه...

به نام خدا
در آستانه نوروز و در آخرین ماه سال 1400، تقویم رسمی کشور فرصتی را فراهم آورده است تا ایرانیان روزی را به افتخار دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندس گرامی بدارند، درباره اهمیت مهندسی بیاندیشند و در این باب تأمل کنند که چه میزان از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم ساخته و پرداخته مهندسان است؟
معتقدیم که نخست مهندس عالم، پروردگاری است که می‌فرماید:
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّهٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ.
آسمان‌ها را بی هیچ ستونی که آن را ببینید خلق کرد و در زمین کوه‌های استوار بیفکند تا [مبادا زمین] شما را بجنباند و در آن از هر گونه جنبنده‌ای پراکنده گردانید و از آسمان آبی فرو فرستادیم و از هر نوع [گیاه] نیکو در آن رویانیدیم.
خلق جهان از پس دقیق‌ترین و منظم‌ترین مهندسی عالم بوجود آمد و ما که در ساختاری مهندسی شده از عالم وجود، نعمت زندگی یافته‌ایم خود نمونه‌ای از یک شاهکار مهندسی در آفرینشیم.
از میان آدمیانی که در این کره خاکی نعمت حیات یافتند و از میان اقوام و ملل گوناگون، ایرانیان را جزء ملل پیشتاز در علم مهندسی می‌دانند؛ چنان‌که در تاریخ پیشینیان آورده‌‌اند بنای آبراهی که بعدها به کانال سوئز شهرت یافت توسط ایرانیان به پایان رسید. همچنین مهندسان باستانی ایران، برای استفاده بهینه از بادهای سیستان، آسیاب‌های بادی طراحی کردند که تا دهه‌هایی پیش مورد استفاده مردم بود.
اما دیگر اثر مهندسی معماران ایرانی که هزاران سال است مورد استفاده مردمان این سرزمین قرار دارد، قنات یا کاریز است که از آن با عنوان شاهکار مهندسی آب و خاک یاد می‌‌شود. این شبکه آبیاری کهن، برای سده‌های متمادی توانست به گونه‌ای پایدار، امنیت غذایی و معیشت خانواده‌های ایرانی از جمله کشاورزان را تأمین کند و آن‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و بومی منطقه خود راهکاری برای استفاده پایدار از منابع آبی پیش پای مردم گذاشتند. این راهکار با توجه به شرایط موجود و توانمندی‌های داخلی در درازای تاریخ، ایرانیان را از مصائبی از جمله خشکسالی و قحطی حفاظت کرد.
آنچه امروز در گروه مپنا سرلوحه کار مهندسان این مجموعه است، اتکا به توان داخلی و مقابله با تهدیدات اقلیمی و پیرامونی است. ما امروز در گروه مپنا به خود می‌بالیم که فرزندان نیاکان معمار و مهندس توانمند و دقیقی هستیم.
گروه مپنا از بدو تأسیس تلاش کرده تا به مدد جوانان و مهندسان خود به عنوان «بنگاه حل مسئله»، بازوی صنعتی کشور در حل مسائل و چالش‌های حوزه‌های راهبردی و زیرساختی در حوزه‌های کسب و کار باشد. در سال‌های اخیر، مپنا کوشیده همواره به عنوان کانون تجمع نخبگان صنعتی و مدیریتی، در ورود رویکردهای جدید علمی و فناورانه به کشور جریان‌ساز و پیشرو باشد. با تأسی از همان دیدگاه‌های مهندسی باستانی ایرانیان، مهندسان پرتلاش گروه مپنا اهتمام خود را بر هوشمندسازی زیرساخت‌ها، برقی‌سازی سامانه‌های حمل و نقل، ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، لوکوموتیوهاى مسافرى و بارى، مهندسی نفت، تجهیزات ببیمارستانی، تولید همزمان برق و آب و …قرار دادند. همه این‌ها نمونه‌ای از تلاش‌های متخصصان گروه مپنا برای درک و حل مسئله بوده است. در این راستا، گذار از بنگاه حل مسئله به نهاد خلق آینده، استراتژی نوین مپنا برای ورود به دهه جدید محسوب می‌شود.
فرارسیدن روز مهندس را به شالوده دانش بنیان گروه مپنا تبریک و تهنیت می‌گویم. امیدوارم در سال‌ پیش رو، شاهد به بار نشستن بیش از پیش شعار “خودباوری” در عمل باشیم و در گروه مپنا و دوشادوش همۀ فعالان عرصه‌های آبادانی و اعتلای میهن اسلامی، در عین مشارکت در فرآیند رشد علمی و مهندسی کشور، گام‌های بزرگ‌تر و محکم‌تری در توسعۀ صنعت و اقتصاد ملی برداریم.
در سالی که گذشت، سازمان مدیریت صنعتی، رتبه‌بندی سال 1400 شرکت‌های برتر ایران را برای بیست و چهارمین سال متوالی اعلام کرد و بر این اساس، شرکت گروه مپنا، به‌عنوان هشتمین شرکت برتر ایران انتخاب شد. همچنین شرکت مپنا رتبه نخست گروه شرکت‌های پیمانکاری شرکت‌های برتر ایران را از نظر میزان فروش بر اساس صورت‌های مالی سال 1399 به خود اختصاص داد. کسب این جایگاه ارزشمند جز با تلاش شبانه روزی مهندسان و سایر همکاران و متخصصان گروه مپنا امکان پذیر نبود. ضمن تبریک مجدد روز مهندس، برای آنان که به پیشرفت و اعتلای کشور می‌اندیشند آرزوی توفیق روزافزون دارم.
عباس علی‌آبادی 

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا