جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در آیین بهره برداری نیروگاه بادی آقکند مطرح شد؛ برقی سازی راهکار مناسب کاهش آلودگی‌های محیط زیست

نیروگاه بادی آقکند، به عنوان دومین مزرعه بادی گروه مپنا، روز چهارشنبه ششم آذر ماه 98 با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل گروه مپنا به بهره‌برداری ‌رسید.

نیروگاه بادی آقکند، به عنوان دومین مزرعه بادی گروه مپنا، روز چهارشنبه ششم آذر ماه 98 با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل گروه مپنا به بهره‌برداری ‌رسید.
نیروگاه بادی آقکند، مجهز به 20 توربین بادی 2.5 مگاواتی به ظرفیت مجموع 50 مگاوات در منطقه آقکند از توابع شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی با سرمایه‌گذاری و توسط گروه مپنا احداث شده است.
کلیه تجهیزات به‌کار رفته در نیروگاه بادی آقکند با درصد ساخت داخل بالای 80 درصد در کارخانجات گروه مپنا و توسط مهندسان و متخصصان ایرانی تولید شده است. در تأمین مالی این پروژه نیز هیچ گونه تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی اخذ نشده و منابع مالی آن توسط گروه مپنا تأمین شده است.
نیروگاه بادی آقکند، یک پروژۀ صنعتی مهم و سازگار با محیط زیست است و با احتساب درصد تشویقی ساخت داخل، خرید تضمینی برق آن از ویژگی‌های بارز این پروژه محسوب می‌‌شود.
پیش از این، نیروگاه بادی کهک تاکستان، به عنوان نخستین مزرعه بادی گروه مپنا، در استان قزوین به بهره‌برداری ‌رسیده است.

سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی احداث نیروگاه بادی آقکند

“عباس علی‌آبادی”، رئیس هئیت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، در جمع خبرنگاران و در حاشیه آیین بهره‌برداری از نیروگاه بادی آقکند شهرستان میانه، از اشتغال بیش از 300 نفر به صورت مستقیم و 600 نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه خبر داد و اظهار داشت: در فرایند تولید و احداث این نیروگاه، جمعیت زیادی مشغول به کار شدند و خانواده‌های زیادی سر این سفره نشستند و این پروژه افتخاری است که به دست سربازان و جوانان و مهندسان و کارگران غیور این مرز و بوم امروز افتتاح شد و امیدواریم در پروژه‌های آینده که از امروز کلید خواهد خورد، پروژه‌های بزرگتری بهره‌برداری شده و تعداد بیشتری از مهندسان و متخصصان در این پروژه‌ها مشغول کار شوند.
وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری در پروژه نیروگاه بادی آقکند، این رقم را حدود یک‌ هزار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: باید گفت که این میزان در مقابل اینکه جوانان ما می‌توانند چنین تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای را بسازند رقم ناچیزی است.

برقی سازی راهکار مناسب کاهش آلودگی‌های موجود محیط زیست

رئیس هئیت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، در پاسخ به سوال خبرنگاری در حوزه برقی ‌سازی خودروها گفت: این موضوع در دنیا رو به توسعه است و برای مدیریت آن باید به سمت برقی‌ سازی رفت، البته این موضوع برای گروه مپنا بسیار مهم است و ما نیز در این حوزه فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده‌ایم.
علی‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 82 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور وجود دارد که فقط در پیک تابستان این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که کمتر از 200 ساعت همه این ظرفیت را نیاز داریم یعنی از 8 هزار و 760 ساعت فقط 200 ساعت از این ظرفیت را استفاده می‌کنیم، بنابراین فرصت خوبی است تا از پتانسیل برقی سازی بیشتر و جدی‌تر استفاده کنیم.
وی افزود: همان‌گونه که می‌دانید شهرهای بزرگ از لحاظ محیط زیستی شرایط خوبی ندارند و برقی سازی می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی‌های موجود محیط زیست باشد و گروه مپنا نیز هم‌اکنون در تلاش است تا شبکه و ناوگان حمل و نقل شهری کشور را برقی سازی کند، به این معنا که نه تنها ماشین‌های برقی بسازیم، بلکه سیستم ماشین‌های فعلی و موجود را با تغییراتی تبدیل به برقی کنیم.
علی‌آبادی تصریح کرد: مپنا می‌تواند ماشین‌های موجود را برقی کند، ولی باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود؛ در حال حاضر ساخت تجهیزات شارژ سریع در گروه مپنا آغاز شده و نمونه‌های ایستگاه شارژ سریع انجام شده، در تهران در چند نقطه ایستگاه‌های شارژ خودرو نصب شده و به زودی در شهرهای کلان هم ورود خواهیم کرد، در این صورت ماشین‌ها قادر خواهند بود علاوه بر شارژ سریع در مدت کوتاه در ایستگاه‌های شارژ، در منازل هم شارژ شوند.
وی در ادامه با اشاره به ساخت نیروگاه بادی بعدی در میانه گفت: گروه مپنا جهت ساخت و بهره‌برداری نیروگاه‌های تجدیدپذیر، توانایی فنی کامل را دارا است و البته منابع مالی نیز مهم است. اگر ما هم مشابه شرکت‌های خارجی بتوانیم از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده کنیم کار خیلی ساده خواهد شد، ولی متاسفانه در حال حاضر این امکان وجود ندارد و اگر شرایط فراهم شود نه تنها یک نیروگاه بلکه به سرعت می‌توان نیروگاه‌های متعددی ساخت و منافع زیادی نصیب کشور کرد.
وی گفت: در این منطقه، کریدور جدیدی برای ساخت نیروگاه بادی دوم وجود دارد که چنانچه مقامات کشور درخواست داشته باشند گروه مپنا دست به‌کار خواهد شد. مهمترین قسمت کار تملک اراضی است و اگر همکاری‌های لازم صورت پذیرد من به مردم این استان قول می‌دهم که یک نیروگاه دیگر در این منطقه توسط گروه مپنا به زودی ساخته خواهد شد.
رئیس هئیت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا در ادامه سوال یکی از خبرنگاران در خصوص صادرات برق، با تاکید بر اینکه در مقابل 80 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده صادرات کشور عدد ناچیزی است، اظهار داشت: در حال حاضر صادرات برق به صورت متمرکز توسط وزارت نیرو انجام می‌شود، اما یکی از پتانسیل‌های بالای کشور صادرات برق به کشورهای همسایه است. از آنجا ‌که گاز طبیعی در کشور به وفور موجود است و همسایه‌های ما تقریبا از این نعمت برخوردار نیستند، این فرصت وجود دارد که ما به صادرات ورود بیشتری داشته باشیم و برق همسایگان را تامین کنیم.
وی در پایان اظهار داشت: البته شبکه اتصال توسط وزارت نیرو در حال توسعه است که این تبادلات بیشتر صورت پذیرد، کشور در حال حاضر بیش از  1500 مگاوات تبادل با کشورهای شرقی را دارد که می‌توان این ظرفیت را با همسایگان شمالی و همسایگان جنوبی و البته کشورهای غربی برقرار کرد و گروه مپنا اعلام آمادگی کامل برای اجرایی شدن این موضوع می‌کند و امیدواریم این مسیر برای بخش خصوصی فراهم شود تا این کار بزرگ ملی صورت پذیرد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا