جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دستاورد جدید صنعت نیروگاهی کشور؛ بهره‌برداری از نخستین نیروگاه ۴۲ مگاواتی گروه مپنا

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، گفت: خوشبختانه با کمک متخصصان داخلی به خودکفایی و خوداتکایی کامل در صنعت نیروگاهی رسیده‌ایم، به گونه‌ای که در تمامی سطوح و مقیاس‌های کوچک تا بزرگ توان طراحی، احداث، نصب و بهره‌برداری نیروگاه را داریم.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، گفت: خوشبختانه با کمک متخصصان داخلی به خودکفایی و خوداتکایی کامل در صنعت نیروگاهی رسیده‌ایم، به گونه‌ای که در تمامی سطوح و  مقیاس‌های کوچک تا بزرگ توان طراحی، احداث، نصب و بهره‌برداری نیروگاه را داریم.

“عباس علی‌آبادی” در نشست خبری روز یکشنبه 15 اردیبهشت در ساختمان مرکزی گروه مپنا، اظهار داشت: با وجود شرایط بین‌المللی جدید، به موفقیت‌های مختلفی نائل شده‌ایم که نمونه اخیر آن دستیابی به توربین MGT- 40 است که با همکاری متخصصان صنعت و دانشگاه به مرحله تولید رسیده است.

وی توربین گازی را از پیچیده‌ترین مصنوعات ساخت بشر دانست و افزود: توربین گاز در عمده عرصه‌های صنعتی از جمله صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی و … به کار می‌رود.

علی‌آبادی تصریح کرد: توربین 42 مگاواتی MGT- 40 در مقیاس متوسط و در کلاس C قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک محرک مکانیکی نیازهای متناسب برق را تأمین کند و توانایی فعالیت پایدار و مقاوم در شرایط اقلیمی نامساعد، ارتفاع و دمای بالا را دارد.

وی با اشاره به جایگاه کشورمان در میان هفت کشور دارای بیشترین تولید گازهای فلر گفت: ما امیدواریم با برنامه‌های جامع وزارت نفت بتوانیم بر مشکل گازهای فلر غلبه نماییم تا هم از این گازها به عنوان سوخت در نیروگاه استفاده کنیم و هم مشکلات محیط زیستی را کاهش دهیم.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به انتشار برخی خبرها در طول ماه‌های اخیر در زمینه توربین MGT-40 تصریح کرد: ما درصدد بودیم تا همه مراحل تست با موفقیت پشت سر ‌گذاشته شود و تأکید می‌کنم امروز یک محصول با قابلیت کامل تأمین نیازهای صنایع کشور آماده است و بر خلاف برخی توربین‌ها، صد در صد از مسیر تحقیق و توسعه و در مراکز داخلی طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری شده است.  

وی از هزینه‌کرد حدود ۴۰ میلیون یورو برای مقدمات و ایجاد زیرساخت تا طراحی و نصب و البته هزینه‌های پرسنلی پروژه MGT – 40 خبر داد و در عین حال گفت: یقینا دستاورد حاصل شده مافوق هزینه‌های صورت گرفته است.

مدیر عامل گروه مپنا اظهار داشت: در دنیا برخی کشورها بخشی از تجهیزات نیروگاهی را تولید می‌کنند، با این حال گروه مپنا در تمام مقیاس‌های نیروگاهی به خودکفایی رسیده است. اکنون در تولید مواد اولیه تا طراحی ماشین نیروگاه و ساخت تجهیزات و از سیستم‌های کنترل تا سیم و کابل و از توربین تا ژنراتور و بویلر و تجهیزات دیگر به مدد استعدادهای درخشان و مهندسان متخصص و اهالی دانشگاه به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری مپنا با زیمنس تأکید کرد: شرکت زیمنس از شرکای قدیمی ما است و همچنان نیز با یکدیگر همکاری داریم، حتی با شرکت جنرال الکتریک نیز همکاری و تفاهم‌نامه‌ای داشتیم و از طرف ما هیچ مشکلی وجود ندارد.  دکتر علی‌آبادی در زمینه حضور مپنا در پروژه‌های نیروگاهی کشور سوریه یادآور شد: گروه مپنا تاکنون دو نیروگاه تشرین و جندر را در سوریه با ظرفیت جمعا هزار مگاوات برق احداث کرده است، البته در خلال این خدمت رسانی به مردم سوریه، هفت نفر از پرسنل متخصص ما در حوادث آن کشور اسیر شدند که دو نفر از آنها به شهادت رسیده و پنج متخصص دیگر بعدا آزاد شده و به کشورمان بازگشتند.وی افزود: ما در انتظار هستیم که فرصت ادامه کار مجدد در سوریه فراهم شود در آن کشور، دیگر پروژه‌های‌مان را انجام دهیم.

وی درباره فعالیت شرکت ترکیه‌ای یونیت در ایران برای احداث نیروگاه به خبرنگاران گفت: یونیت به عنوان سرمایه‌گذار وارد ایران شده، اما هنوز پروژه‌ای به نتیجه نرسیده است. البته ما در گروه مپنا از ورود سرمایه‌‌گذاران خارجی استقبال می‌کنیم، با این حال تاکید ما آن است که هر نیروگاهی که احداث می‌شود، اولویت استفاده از تجهیزات آن، استفاده از تجهیزات داخلی و ایجاد اشتغال برای کارگران و متخصصان داخلی باشد، نه اینکه به بهانه سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به واردات تجهیزات شود.

دکتر علی‌آبادی با ابراز تأسف از واردات بسیاری از تجهیزاتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد، تأکید کرد: مشابه خارجی توربین MGT – 40  مپنا، اکنون در کشور در حال استفاده است و در حالی که محصول جدید مپنا از لحاظ قیمت نیز با مشابه خارجی رقابت می‌کند انتظار می‌رود در آینده واردات این توربین قطع شود.

وی راندمان توربین 42 مگاوات گروه مپنا را بالای 32 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان راندمان در توربین‌های کلاس C بین‌المللی در سطح مطلوب محسوب می‌شود. کار طراحی و ساخت MGT – 40 نیز از سال 1391 با آغاز مطالعات و تحقیق و توسعه کلید خورد و از هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوال دیگری در زمینه ساخت لوکوموتیو در گروه مپنا، لوکوموتیو را دستگاهی کِشنده عنوان کرد که تنوعی از تکنولوژی‌ها در آن استفاده می‌شود و افزود: لوکوموتیو یک ماشین پیچیده است که در دنیا تعداد محدودی توان ساخت آن را دارند. خوشبختانه مپنا امروز لوکوموتیوهای مسافری، باری و تونلی را تولید می‌کند و تاکنون علاوه بر ساخت 150 دستگاه لوکوموتیو مسافری ایران سفیر، هفت دستگاه لوکوموتیو باری را نیز ساخته‌‎ایم که در شبکه ریلی راه‌‎آهن فعالیت می‌کند و 25 دستگاه دیگر را تا شهریور ماه با سرمایه‌گذاری خودمان و به صورت اجاره‌ای تحویل خواهیم داد، ضمن آنکه شش دستگاه لوکوموتیو تونلی نیز تاکنون تحویل شده است.

مدیرعامل گروه مپنا، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران در زمینه خودروهای برقی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که به جای واردات خودروهای برقی، خودروهای موجود را برقی کنیم؛ ما توانایی آن را داریم که در خودروهای بنزین‌سوز، یک موتور انرژی برق نیز ایجاد کنیم و به عبارتی به دنبال خودروهای پلاگین و دو توان هستیم. در این راستا، نخستین ایستگاه شارژ خودروی برقی گروه مپنا در آینده‌ای نزدیک در محل برج میلاد به‌بهره‌برداری خواهد رسید که در مدت زمان حدود 15 تا 20 دقیقه شارژ، متناسب با نوع و میزان باطری، امکان طی مسافت حدود 200 تا 400 کیلومتر را فراهم خواهد کرد و به زودی خط تولید باطری لیتیومی مپنا برای استفاده در خودروهای برقی نیز ایجاد خواهد شد.

دکتر علی‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه‌های تمام شده قیمت انرژی تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم که روزانه حدود 200 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور عرضه و مصرف می‌شود و متوسط قیمت بنزین و گازوئیل عرضه شده در کشور 700 تومان است، در حالی که این رقم به طور متوسط در اروپا 1.5 یورو است، به عبارت دیگر تجارت سالانه عرضه روزانه 200 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل ارزش تجاری بالایی دارد.

وی گفت: قیمت حامل‌های انرژی در ایران به مقدار بسیار زیاد غیرواقعی است، به عنوان نمونه حدود 300 میلیارد کیلووات ساعت برق در طول سال می‌فروشیم که قیمت هر کیلووات ساعت در اروپا بین 20 تا 30 یورو سنت است، در حالی که در کشور ما به مراتب قیمت پایین‌تر و حدود 65 تومان عرضه می‌شود و حتی افزایش 16 درصدی بهای فروش برق نیز این فاصله را جبران نمی‌کند.

دکتر علی‌آبادی در خصوص تبدیل انرژی اولیه به انرژی ثانویه اظهار داشت: ما امکان تولید محصول از برق را داریم و می‌توانیم از برق محصولات جدیدی از جمله آلومینیوم، مس، فولاد و دیگر محصولات که در  زنجیره ارزش پایین دستی قرار می‌گیرند استفاده کنیم. هم‌اکنون در کشور ما بخش قابل توجهی از تولیدات برق اختصاص به صنعت ندارد در حالی که مناسب است این رویکرد تغییر نماید. 

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به سوال پایانی خبرنگاران در زمینه وضعیت مطالبات مپنا از وزارت نیرو گفت:  خوشبختانه وزارت نیرو با وجود اوضاع سخت اقتصادی، با ما همکاری خوبی داشته و انصافا همه تلاش خود را در زمینه پرداخت مطالبات به کار برده است. در مجموع من وضعیت مالی را بهتر از قبل ارزیابی می‌کنم.

ویژگی‌های نخستین نیروگاه 42 مگاوات گازی ساخت گروه مپنا

شایان ذکر است، نخستین نیروگاه 42 مگاوات گازی ساخت گروه مپنا، در تاریخ یازدهم اردیبهشت 1398 در حومه شهر زاهدان با توان نامی به بهره برداری رسید و برگ زرین دیگری در کارنامه پر افتخار گروه مپنا رقم خورد.

این نیروگاه که مجموعه‌ای از دستاوردهای ارزشمند و نوین از پروژه‌های تحقیق و توسعه گروه مپنا از جمله نخستین توربین گاز ساخت داخل در رده 40 مگاوات، نخستین ژنراتور 45 مگاوات  و سامانه برق و کنترل پیشرفته بومی است، به طور کامل توسط متخصصان داخلی از شرکت‌های گروه مپنا طراحی، ساخته، نصب و راه‌اندازی شده است.

در قلب نیروگاه گازی 42 مگاواتی مپنا، نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مپنا به نام MGT40 جای گرفته است. پس از مطالعات و بررسی کلیه روش‌های موجود برای طراحی توربین، بنای طراحی و ساخت تجهیزات این واحد در شهریور 1391 و طی پروژه مشترک معاونت پژوهش و فناوری گروه مپنا و واحدهای تحقیق و توسعه مستقر در شرکت‌های مپنا پایه‌گذاری شد. با تعریف پروژه، فاز مطالعاتی آن بلافاصله آغاز و با توسعه دانش‌های فنی مورد نیاز، تجهیزات اولین واحد طراحی و ساخته شد.

نیروگاه 42 مگاواتی گازی مپنا به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر استفاده از گاز طبیعی، قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد. از طرف دیگر این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارا بوده و در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) هم قابل کاربرد است.

طراحی توربین پیشرفته MGT40 حاصل تلاش متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) است که قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارا است و به دلیل ضریب اطمینان بالای 99 درصد، علاوه بر استفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پر کاربردی خواهد بود. توان این توربین در شرایط ایزو 42.2 مگاوات و راندمان آن بالای 32 درصد است.

علاوه بر توربین، ژنراتور نیروگاه با ظرفیت 45 مگاوات و سامانه پیشرفته برق و کنترل آن به صورت کامل و به ترتیب توسط متخصصان شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی، ساخته و به اجرا در آمده است. سایر تجهیزات جانبی توربین و ژنراتور نیز توسط متخصصان شرکت‌های گروه مپنا طراحی و ساخته شده است.

مجری و نصب‌کننده اولین واحد از نیروگاه گازی 42 مگاوات مپنا (نیروگاه 42 مگاواتی زاهدان)، شرکت نصب‌نیرو از مجموعه شرکت‌های گروه مپنا و مدیریت پروژه بر عهده بخش برق شرکت مپنا بوده است همچنین راه‌اندازی واحد توسط شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا (O&M) صورت گرفته است.

از مزایای این پروژه می‌توان به قابلیت سریع زمان ساخت، نصب و راه‌اندازی اشاره کرد. گرچه نیروگاه‌های مقیاس بزرگ، پاسخگوی نیاز تعداد انبوه‌تری از مشترکان برق هستند، اما ساخت، احداث و راه‌اندازی آنها فرایندی چندساله است، از این رو احداث نیروگاه مقیاس کوچک 42 مگاواتی که از توان تأمین برق برای 40 هزار مشترک در هر شبانه روز برخوردار است راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق است.

عملیات احداث و راه‌اندازی اولین واحد از این محصول، از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از 10 ماه محقق شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تجربیات کسب شده، این زمان در پروژه‎‌های بعدی به کمتر از 6 ماه می‌تواند تقلیل یابد.

از دیگر مزایای نیروگاه جدید گروه مپنا، قابلیت احداث و نصب آن در زمینی به ابعاد حدود 50 در 60 متر است و هر گاه که محدودیت‌های زمان، هزینه و فضای احداث وجود داشته باشد نیروگاه جدید گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملا بومی، جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب خواهد شد. 

از طرف دیگر این محصول، توان بالایی در زمینه قابلیت‌های تولید جزیره‌ای و خارج از شبکه دارد.  

توسعه محصول جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان از اهداف راهبردی گروه مپنا است و توربین پیشرفته MGT40، علاوه بر آنکه محصول قابل اطمینانی برای صنعت برق کشور خواهد بود، به دلیل رعایت استانداردها و الزامات صنایع نفت و گاز، یکی از گزینه‌های مطلوب این صنایع جهت برآورده شدن نیازمندی‌های برق و یوتیلیتی از قبیل تولید بخار نیز به شمار می‌رود.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا