جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گروه مپنا به دنبال توسعه مزارع توربین بادی

گروه مپنا – با توسعه نگرش‌های زیست محیطی، مسئولیت اجتماعی و راهبردهای صرفه جویانه در بهره برداری از منابع انرژی های فسیلی، استفاده از انرژی تجدید پذیر به ویژه بادی در مقایسه با سایر منابع انرژی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران در سال های گذشته رو به فزونی گذاشته است. در همین راستا احداث و بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر و تاسیس مزارع بادی با مشارکت بخش خصوصی در اولویت وزارت نیرو و سیاست های کلان انرژی کشور قرار گرفته است.

گروه مپنا – با توسعه نگرش‌های زیست محیطی، مسئولیت اجتماعی و راهبردهای صرفه جویانه در بهره برداری از منابع انرژی های فسیلی، استفاده از انرژی تجدید پذیر به ویژه بادی  در مقایسه با سایر منابع انرژی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران در سال های گذشته رو به فزونی گذاشته است. در همین راستا احداث و بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر و تاسیس مزارع بادی با مشارکت بخش خصوصی در اولویت وزارت نیرو و سیاست های کلان انرژی کشور قرار گرفته است.

بر همین اساس در قانون برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شد که تا پایان برنامه، ظرفیت انرژی های تجدید پذیر در کشور به ۲ هزار مگاوات برسد که از این رقم ۷۰۰ مگاوات آن توسط دولت و ۱۳۰۰ مگاوات  توسط بخش خصوصی تولید خواهد شد.  با توجه به این موضوع و پتانسیل های بالا در کشور در زمینه انرژی های تجدید پذیر، شرکت تولید انرژی های تجدید پذیر مپنا با هدف سرمایه گذاری در این زمینه به ویژه انرژی های بادی و خورشیدی مسئولیت اجتماعی گروه در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد.

از مزایای استفاده از این انرژی می توان به عدم نیاز توربین بادی به سوخت، قیمت مناسب فروش برق ، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و ایجاد سیستم پایدار انرژی، عدم نیاز به آب و نداشتن آلودگی محیط زیست اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت تولید انرژی های تجدید پذیر مپنا موافقت نامه اولیه ۷۵۰ مگاوات نیروگاه بادی را به روش BOO  در سه استان باد خیز قزوین، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اخذ نموده است. شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر مپنا با هدف خودکفایی در احداث مزارع بادی؛ با همکاری یک شرکت آلمانی و براساس جدیدترین تکنولوژی، احداث مزارع بادی فوق را آغاز نموده است.

اولین پروژه این شرکت مرزعه بادی کهک به ظرفیت ۲۰ مگاوات در نزدیکی شهرستان تاکستان در استان قزوین در حال احداث می باشد. انرژی تولیدی سالانه این مزرعه بادی حدود ۱۸۰ هزار مگاوات ساعت برآورد می گردد که توسط سازمان انرژی های نو ایران ( سانا) خریداری خواهد شد.

در سایت کهک و ۶ سایت دیگر دکل های باد سنجی نصب و یا در حال نصب می باشد. همچنین به دلیل عدم تولید دی اکسید کربن در نیروگاه های بادی، این نیروگاه ها دارای مکانیسم توسعه پاک (CDM) است که مزرعه بادی کهک و کوهین نیز از این قاعده مستثنی نیست و قرار داد CDM  این سایت منعقد شده و در سایت UNFCCC نیز به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر هم اکنون اقدامات اولیه در احداث و راه اندازی مزارع بادی دیگر از جمله اخذ مجوزات لازم در حال انجام است.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا