جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیرعامل گروه مپنا: ایران در میان شش کشور سازنده توربین‌های گازی در جهان

مپنا – مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به وضعیت تامین برق کشور در تابستان ۹۳ اظهار داشت: در تابستان سال آینده با افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان روبرو خواهیم بود و برای تامین برق پایدار، لازم است بیش از پنج هزار مگاوات وارد مدار شود که برای دو هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده و سه هزار مگاوات باقی مانده باید از سوی مردم مدیریت شود.

مپنا – مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به وضعیت تامین برق کشور در تابستان ۹۳ اظهار داشت: در تابستان سال آینده با افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان روبرو خواهیم بود و برای تامین برق پایدار، لازم است بیش از پنج هزار مگاوات وارد مدار شود که برای دو هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده و سه هزار مگاوات باقی مانده باید از سوی مردم مدیریت شود.

دکتر “عباس علی‌آبادی” در سومین همایش کاربران واحدهای سیکل ترکیبی و گازی ۷۹۴.۲  در نیروگاه پرند اظهار داشت: برای تامین این پنج هزار مگاوات، حدود دو هزار مگاوات از طریق به مدار آمدن واحدهای نیروگاهی تامین خواهد شد و مابقی باید با مدیریت مصرف و مصرف بهینه تامین شود.

وی با اشاره به تلاش دولت و فعالان صنعت برق در جهت تامین برق پایدار کشور، ادامه داد: مهندس چیت‌چیان با وجود آنکه مدت کمی است که به عنوان وزیر نیرو انتخاب شده، فعالیت‌های گسترده‌ای در این عرصه در مجلس و دولت داشته و اقداماتی از جمله تلاش برای دریافت سهم ارز صادرات از جمله این موارد است.

علی‌آبادی افزود: در حال حاضر، صنعت برق کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و رفع این مشکلات، نه تنها همت تمام صنعتگران بلکه کمک عموم مردم و مدیریت مصرف را می‌طلبد. البته صنعت برق کشور امروز در زمره بهترین‌ها در کشور قرار دارد، بنابراین باید قدر این موفقیت‌ها را دانسته و دستاوردهای عظیمی را که به دست آورده‌ایم پاس بداریم و اجازه ندهیم به راحتی خدشه‌‎دار شود.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا مانند عراق، هند، پاکستان، سوریه، ترکیه و حتی برخی کشورهای ثروتمند مانند امارات، دغدغه اساسی، مشکل تامین برق است، ولی در کشور ما به لطف خدا و با تلاش‌های صورت گرفته در تامین این کالای مهم و استراتژیک با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

وی گفت: با وارد مدار شدن فازهای ۱۲،۱۵،۱۶،۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در سال آینده تا حدودی نگرانی ما از لحاظ تامین سوخت برطرف می‌شود و لی کافی نیست.

ایران در میان شش کشور سازنده توربین‌های گازی در جهان

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: هم‌اکنون صنعت برق کشور ما در نقطه‌ای قرار گرفته که از لحاظ تکنولوژی و زیرساختی به خودکفایی رسیده و ما جزء شش کشور سازنده توربین‌های گازی در جهان هستیم.

وی افزود: ساخت نیروگاه و یا صادرات خدمات و تجهیزات صنعت برق از دیگر افتخاراتی است که تاکنون به دست آمده و زبانزد خاص و عام است.

وارد مدار شدن حدود ۳۳۵۰ مگاوات نیروگاه جدید تا سال آینده

مدیرعامل گروه مپنا ادامه داد: تا سال ۹۳ قرار شده که حدود سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۳۵۰ مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی وارد مدار شود که برای تامین این میزان برق نیازمند دو میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستیم و با وجود مشکلات مالی، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا به بهترین شکل این برنامه را عملیاتی کنیم.

وی افزود: بنا بر آن است که برای تابستان ۹۴ تعداد ۴۴ توربین بخار از محل ماده ۱۹ قانون به سیکل ترکیبی تبدیل شوند که با عملیاتی شدن این اقدام مهم، حدود پنج تا شش درصد به راندمان نیروگاه‌های کشور اضافه می‌شود و راندمان نیروگاه‌ها به ۴۳ درصد خواهد رسید.

وزارت نیرو در حال برداشتن گام‌های بلند

مدیرعامل گروه مپنا اظهار داشت: خوشبختانه وزارت نیرو با آغاز به کار دولت جدید با اراده جدی در حال حرکت است و در بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی در حال برداشتن گام‌های موثری است.

وی مپنا را یک بنگاه ملی دانست و تصریح کرد: گروه مپنا از تمامی ظرفیت‌های ملی در جهت تامین نیازهای ملی در هر نقطه از کشور که نیاز باشد استقبال و سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: باید سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم تا پول خود را وارد صنعت برق کنند و در طرح تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی مشارکت کنند.

وی با اشاره به مطالبات بیش از پنج هزار میلیارد تومانی مپنا از وزارت نیرو تاکید کرد: با وجود این مسایل، این گروه همیشه تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا صنعت برق کشور بدرخشد.

نصب بیش از ۱۵۰ توربین در کشور

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ توربین نصب شده در کشور وجود دارد و بیش از ۲۰ تا ۳۰ توربین هم هنوز نصب نشده است. ضمن آنکه نگهداری مناسب از این توربین‌ها و همچنین ارتقا و بهبود آنها از جمله اقداماتی است که در اولویت فعالیت‌های گروه قرار گرفته است.

ورود توربین‌های جدید تا پایان سال جاری

وی با اشاره به اینکه حدود یک سوم توربین‌های ۷۹۴.۲  در دنیا توسط گروه مپنا ساخته شده است، گفت: امیدواریم که گروه مپنا تا پایان سال جاری توربین‌هایMAP2A  را ارتقا داده و به MAP2B برساند که با عملیاتی شدن این اقدام، شاهد قدرت ۱۸۵ مگاواتی این توربین‌ها و راندمانی به مراتب بالاتر و قدرت خروجی و اجرایی بیشتری خواهیم بود. برای خدمت‌رسانی به این توربین‌ها شبکه گسترده‌ای از تامین‌کنندگان ایجاد شده تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

مدیرعامل گروه مپنا یادآور شد: در حال حاضر ۱۰۴ واحد توربین بخار در کشور وجود دارد که می‌تواند به سیکل ترکیبی تبدیل شود و اگر این اقدام صورت گیرد می‌توانیم راندمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. ضمن آنکه با تبدیل واحدهای بخار به سیکل ترکیبی می‌توانیم سالانه حدود هشت میلیارد لیتر سوخت را صرفه‌جویی کنیم.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر دارنده بزرگترین کارخانجات توربین‌سازی در جهان هستیم و بزرگترین شبکه تامین برق را در منطقه در اختیار داریم، تصریح کرد: تلاش فراوانی صورت گرفته که با وجود حدود ۱۴ هزار مهندس متخصص، ظرفیت‌های متفاوتی در گروه مپنا ایجاد شود و امیدواریم که با ادامه این روند بتوانیم به بهترین شکل، صنعت برق کشور را همراهی کنیم.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا