جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گروه مپنا رتبه نخست پژوهش‌های توسعه‌ای جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرد

شرکت مهندسی و ساخت پره‌توربین مپنا (پرتو) رتبه نخست پژوهش‌های توسعه‌ای جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرد.

شرکت مهندسی و ساخت پره‌توربین مپنا (پرتو) رتبه نخست پژوهش‌های توسعه‌ای جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرد.

شرکت پرتو با ارائه طرح دستیابی به فناوری انجماد جهت‌دار برای ساخت پره‌های DS توربین، رتبه نخست بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی را به دست آورد.

دکتر مجید بهمنی به عنوان مدیرعامل وقت شرکت پرتو در هنگام تعریف و اجرای پروژه توسعه این فناوری، با حضور در محل برگزاری جشنواره خوارزمی، لوح تندیس و تقدیر را از وزیر علوم دریافت کرد.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی که بزرگ‌ترین و معتبرترین رویداد علمی و پژوهشی کشور است، با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور، وزیر علوم، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و جمع دیگری از مسئولان، روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد و از ۱۷ طرح برتر داخلی و خارجی تقدیر به عمل آمد.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همه ساله با هدف تقدیر از محققان و ارائه دهندگان طرح‌های برتر فناورانه، اقدام به برگزاری جشنواره بین‌المللی خوارزمی می‌کند. شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی، ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، مخترعان، نوآوران و فناوران، ایجاد بستری برای همکاری‌های علمی و فناوری میان مراکز علمی و پژوهشی، تعامل و گفت‌وگو میان اندیشمندان داخلی و خارجی و حمایت‌های مادی و معنوی از برگزیدگان از جمله اهداف جشنواره‌های بین المللی خوارزمی است.

در این دوره از جشنواره ۵۹۴ طرح ارسال شده که از این تعداد ۲۴۳ طرح از سوی محققان خارجی و ایرانیان مقیم ۴۷ کشور در ۱۶ گرایش بوده است. بیشترین طرح‌های ارسالی در حوزه زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی با ۸۰ طرح بوده و پس از آن گرایش برق و کامپیوتر و کشاورزی و منابع طبیعی با ۶۹ طرح قرار دارد و کمترین تعداد طرح‌های ارسالی نیز مربوط به گرایش هوافضا با ۱۰ طرح است.

در بخش مکانیک این دوره از جشنواره ۶۲ طرح، صنایع شیمیایی ۵۸ طرح، علوم پایه ۴۵ طرح، علوم پرشکی ۳۵ طرح، فناوری نانو ۳۰ طرح، مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات ۲۳ طرح، مواد و متالورژی و انرژی‌های نو ۲۲ طرح، عمران ۲۰ طرح، مکاترونیک ۱۷ طرح، صنایع و مدیریت فناوری ۱۴ طرح و هنر و معماری ۱۳ طرح عرضه شده است.

در میان برگزیدگان طرح‌های داخلی دکتر علی‌اکبر صالحی، با طرح «تدوین دانش فنی و ایجاد کارخانه تولید سوخت صفحه‌ای راکتور تهران برای تولید رادیو دارو» از سازمان انرژی اتمی و دکتر مجید بهمنی با طرح «دستیابی به فناوری انجماد جهت‌دار برای ساخت پره‌های توربین گازی» از شرکت مهندسی و ساخت پره‌ توربین مپنا – پرتو به رتبه اول پژوهش‌های توسعه‌ای دست یافتند.

دکتر فرهادی وزیر علوم در این مراسم با اشاره به تاکید کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در زمینه ایجاد یک مرکز علمی، تجاری‌سازی و ثبت اختراع گفت: بر اساس بیانیه اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو جنبش عدم تعهدکه هفته گذشته در تهران برگزار شد، اعضا خواستار همکاری‌های علمی و تاسیس یک قطب علمی، فناوری، نوآوری، انتقال فناوری، تجاری‌سازی و ثبت اختراع در قالب گروه نمایان شدند که این موضوع مورد تاکید رئیس جمهوری نیز بود و براین اساس طرح راه‌اندازی این مرکز بین‌المللی علمی، فناوری تصویب شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

فرهادی همچنین افزود: جشنواره بین‌المللی خوارزمی امروز در سطح جهانی مطرح است و حضور ۴۷ کشور در این دوره از جشنواره نشان دهنده رشد و بلوغ این رویداد علمی است.

عبدالرضا صمیمی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی حضور کشورهای خارجی در این جشنواره را زمینه‌ای مناسب برای همکاری‌های علمی دانست و یادآور شد:‌ در این دوره از جشنواره ۴۷ درصد طرح ها از قاره آسیا، ۴۲ درصد طرح‌ها از قاره اروپا، پنج درصد طرح‌ها از قاره آمریکا، چهار درصد از اقیانوسیه و دو درصد از قاره آفریقا بوده‌اند. به گفته وی در این دوره از جشنواره تعداد طرح‌های ارسالی خارجی صددرصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این جشنواره با حمایت مرکز انتقال فناوری در آسیا و اقیانوسیه، کمیسیون علوم و فناوری برای توسعه پایدار در جنوب، کمیته دائمی سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه همکاری‌های علمی و فنی، سازمان اکو، موسسه فرهنگی اکو، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک، مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری – اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دفتر منطقه یی یونسکو در تهران و سازمان توسعه‌ صنعتی ملل متحد برگزار شد.

شایان ذکر است در پروژه توسعه فناوری ساخت پره‌های DS، تعداد ۹۴ نفر از همکاران مهندسی گروه مپنا از شرکت‌های پرتو، توگا،  موادکاران مشارکت داشته‌اند.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا