جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تصویب تقسیم سود ۳۰۰ ریالی به هر سهم در مجمع سالیانه مپنا / رونمایی از قرارداد ۳۰۰۰ مگاواتی مپنا در عراق

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گروه مپنا، صبح روز چهار‌شنبه ۳۱ تیر ماه در سالن آمفی‌تئاتر هتل المپیک برگزار و تقسیم سود ۳۰۰ ریالی به هر سهم مپنا تصویب شد.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گروه مپنا، صبح روز چهار‌شنبه ۳۱ تیر ماه در سالن آمفی‌تئاتر هتل المپیک برگزار و تقسیم سود ۳۰۰ ریالی به هر سهم مپنا تصویب شد.

در این مراسم، دکتر علی‌آبادی از انعقاد قراداد گروه مپنا و شرکت شاماره جهت احداث نیروگاه سه هزار مگاواتی رومیلا در حومه شهر بصره عراق خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد این قرارداد که برای نخستین بار دولت عراق راساً ضمانت‌های آن را بر عهده گرفته است، گروه مپنا به عنوان تامین و نصب‌کننده تجهیزات این نیروگاه فعالیت می‌کند و ارائه خدمات معطوف به کنترل و نظارت بر ساخت و احداث نیروگاه نیز از جمله تعهدات شرکت مپنا در این قرارداد محسوب می‌شود.

وی افزود: مراحل اجرایی نیروگاه سه هزار مگاواتی رومیلا شامل ۴ فاز از جمله احداث ۱۲ واحد گازی و ۶ واحد بخاری است و تامین گاز این نیروگاه بر عهده وزارت نفت ایران و از محل صادرات خواهد بود.

سود شرکت مپنا

مجمع سال جاری گروه مپنابا حضور آقایان دکتر نوری رئیس هیات‌مدیره، دکتر علی‌آبادی، نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان (سهام عدالت)، محمدیان ناظر اول به نمایندگی شرکت توسعه تدبیر سرمایه رضوی، جولا ناظر دوم به نمایندگی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، میرزایی معاون اقتصادی مالی گروه مپنا به عنوان منشی جلسه، شمس به عنوان حسابرس قانونی، نماینده سازمان بورس، مدیران ارشد گروه مپنا، سهام‌داران و تنی چند از اصحاب رسانه برگزار شد.

ابتدا نماهنگی از بازدید مقام معظم رهبری از دستاوردهای گروه مپنا به نمایش درآمد و در ادامه دکتر علی‌آبادی با خیر مقدم به همه حاضران، گزارشی از فعالیت‌های هیأت مدیره برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ را ارائه داد و از اقدامات اقتصادی و استراتژی‌های تولیدی این گروه در سال گذشته و سال جاری سخن گفت و چشم‌انداز فعالیت‌های مپنا در آینده را برای حاضران تشریح کرد.

وی با تاکید بر اهمیت تحولات سیاسی، اداری و اقتصادی متعاقب جایگزینی دولت یازدهم، ضمن بر شمردن چالش‌های متعدد و جدی فراروی کسب و کار این بنگاه در این دوره، تلاش‌های مدیریت برای پیش‌بینی صحیح مسیر تحولات فوق و پویایی راهبردها در پاسخ به نیازهای محیط و نیز راهکارهای طراحی شده برای غلبه بر مشکلات متعدد پیش رو را برشمرد.

وی سپس به ارائه دستاوردهای این دوره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده و برنامه‌ها در این شرکت بورسی نیز سخن گفت.

مدیرعامل گروه مپنا، سود خالص تلفیقی گروه در سال ۹۳ را رقمی معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد و ۵۱۱ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: افزون بر این، سود شرکت اصلی مپنا در سال ۹۳ به حدود ۶ هزار و ۲۹ میلیارد و ۸۹۸ میلیون ریال بالغ شده که منجر به افزایش ثروت سهام‌داران شده است.

چالش‌ها و راهبردهای مپنا

دکتر علی‌آبادی به تفصیل، به تجزیه و تحلیل چالش‌های مپنا از جمله در حوزه‌های “ریسک، رکود بازار برق، قوانین و مقررات حاکمیتی، اقتصادی و تامین مالی، تکنولوژیک و پیمانکاران و رقبا” پرداخت و راهبردهای گروه را جهت فائق آمدن بر این چالش‌ها تشریح کرد.

وی چالش‌های سال ۱۳۹۳ را با سنوات قبل متفاوت دانست و با اشاره به تغییر در اولویت‌های نهادهای تصمیم‌گیر گفت: رویکردهای نوین از جمله“کاهش تورم، جلوگیری از توزیع پول و کاهش نقدینگی و مدیریت نرخ ارز و تقویت پول“ و نیز مسائلی مانند “کاهش تعرفه واردات و گمرک“، برای بنگاه‌هایی نظیر مپنا موضوعات قابل توجهی را به همراه دارد.

وی با بیان ویژگی‌های اقتصاد نابسامان ناشی از محدودیت در صادرات نفت، مواردی نظیر جبران مابه‌التفاوت قیمت برق از محل درآمدهای نفتی،  جبران این مابه‌التفاوت از محل هدفمندی یارانه‌ها، ناتوانی کارفرمایان دولتی در پرداخت دیون پیمانکاران و چالش بزرگ مپنا به عنوان بزرگترین پیمانکار و فعال اقتصادی عرصه برق کشور را برای حاضران تشریح کرد.

اقدامات اجرایی مپنا

وی در عین حال خاطرنشان کرد: درسال‌های اخیر ساز و کاری در گروه مپنا طراحی شده تا برنامه‌ریزی شرکت به صورت دینامیک صورت گیرد تا بر اساس الگوهای استراتژیک، مرتباً فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی و متناسب با توانایی‌ها و نقاط قابل بهبود تبیین و اجرایی شوند.

دکتر علی‌آبادی در ادامه گزارش، با اشاره به عملکرد مپنا در حوزه“مسئولیت‌های اجتماعی، وضعیت منابع انسانی، ترکیب نیروی انسانی، اطلاعات طرح‌های توسعه در دو حوزه سیستمی و تحقیق و توسعه“، از ۱۶۲۷ مگاوات تحویل موقت ۱۶ واحد نیروگاهی و ۲۲۶۱ مگاوات تحویل دائم ۱۴ واحد در سال ۹۳ توسط مپنا خبر داد و افزود: براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده، در سال ۹۴، تعداد ۲۲۷۰ مگاوات در ۱۷ واحد نیروگاهی تحویل موقت و ۸۰۹۹ مگاوات در ۵۷ واحد تحویل دائم خواهد شد.

وی گفت: اختصاص بخشی از ظرفیت‌های گروه مپنا برای ورود به سایر حوزه‌ها نظیر نفت و گاز شامل تأمین تجهیزات (توربوکمپرسور، فلومیتر، پمپ، توربین‌های صنعتی و …)، برق شامل آب شیرین‌کن، توربین‌های کوچک، حوزه سرویس و خدمات پس از فروش و …، بازاریابی بین‌المللی شامل سرویسLTE ،LTSA ،EPC در کشورهای هدف نظیر عراق، اندونزی، پاکستان، الجزایر، سوریه، عمان، هند و …ریلی شامل بازاریابی برای لکوموتیوهای مانوری و تونلی، بازاریابی برای اجرای پروژه های ریلی درون شهری و برون شهری، حوزه مدیریت پروژه، سیستمی و مهندسی و تحقیقاتی، استقرارIRIS، شبیه‌سازی شبکه برقی خطوط و … ، از جمله اقدامات اجرایی در زمینه چالش تبعی مپنا در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود.

تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو در زمینه اجرای بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با استفاده از بند ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۲،  مکانیزم مالی آن را ایجاد صندوق پروژه برای Equity و مابقی صندوق توسعه ملی دانست و افزود: اغلب تجهیزات مورد نیاز در زمینه تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی در دو سال گذشته در کارخانجات مپنا ساخته شده است.

وی تصریح کرد: امروز ۲۷ توربین در مپنا در حال ساخت است تا واحدهای گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شده و راندمان به ۵۰ درصد افزایش یابد.

۶۶ محصول گروه مپنا در بازار

دکتر علی‌آبادی در جمع‌بندی ‌چشم‌انداز بازار برق کشور گفت: برق کشور به دلیل توسعه صنعتی و رشد اقتصادی کشور، افزایش جمعیت و صادرات برق بسیار مطمئن است، اگر چه تکنولوژی‌های جدید در زمینه کنترل مصرف ممکن است تا حدودی شیب رشد مصرف برق را کنترل نماید.

وی تصریح کرد: امروز ۶۶ محصول گروه مپنا در بازار عرضه می‌شود، ضمن آنکه مپنا در سال‌های اخیر، تمرکز بر تحقیق و توسعه برای پاسخگویی به نیازهای تکنولوژیک را به عنوان راهبرد خود در مقابله با تحریم‌ها برگزیده که تکنولوژی پره‌های DS، تکنولوژی سیستم کنترل  MAPCS، تکنولوژی توربین‌های گازی MAP2+, MAP2A, MAP2B، تکنولوژی توربین‌های بخار ۳۲۵MW  و تکنولوژی توربین‌های صنعتی ۱۵MW  از جمله نتایج تمرکز مپنا بر تحقیق و توسعه بوده است.

دکتر علی‌آبادی، تمرکز بر صرفه‌جویی و کاهش منطقی هزینه‌ها، فراهم نمودن روش‌های جایگزین در مباحث مالی و پولی، حداکثرسازی ساخت داخل، داخلی‌سازی در گروه یا کشور از حد ۳۵ درصد به حد ۸۵ درصد و توسعه مشارکت با دیگر تولیدکنندگان را از دیگر راهبردهای گروه مپنا در مقابله با چالش تحریم‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: بر اساس آخرین ارزیابی‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کلیه شرکت‌های گروه مپنا در سال ۹۳ شرکت دانش بنیان معرفی و از تعرفه مالیاتی مناسبی برخوردار شدند

امضاء سند همکاری با زیمنس

دکتر علی‌آبادی در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه گروه مپنا و پس از پخش نماهنگی از دستاوردهای مپنا، فعالیت‌های بخش‌های برق، تولید، پروژه‌های سرمایه‌گذاری، حمل و نقل ریلی، نفت و گاز و سایر فعالیت‌ها مانند حوزه‌های مالی و اقتصادی، برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی، منابع انسانی، تحقیق و توسعه، سیستمی، بازاریابی و بازار و جامعه، بازرگانی، بازرگانی بین‌المللی در سال ۹۳ و برنامه‌های جاری و پیش رو در سال ۹۴ را تشریح کرد.

وی سال ۹۴ را نسبت به سال‌های قبل برای گروه مپنا سخت‌تر  عنوان کرد و افزود: البته با توکل بر خداوند متعال، در سال ۹۴ پروژه‌های بسیاری از جمله پروژه توربین‌های کلاسF را با همکاری زیمنس هدف‌گذاری نموده‌ایم، ضمن آنکه سندی با زیمنس به امضا رسانده‌ایم که زمینه‌های مشارکت راهبردی دو شرکت را فراهم می‌کند.

وی به اقدامات مناسب گروه مپنا در زمینه برند نیز اشاره و تصریح کرد: امروز کمتر کشوری است که نام مپنا در آن شناخته شده نباشد و با اقدامات مناسب، علاوه بر باز تعریف جایگاه برند مپنا، هم‌اکنون برند مپنا در ۱۷۰ کشور ثبت جهانی شده است.

مصوبات

متعاقب قرائت خلاصه گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل گروه، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت به ارائه گزارش تفصیلی خود از شرکت مپنا پرداخت و پس از پاسخ اعضای هیات مدیره به موارد مطروحه، مجمع در خصوص مواردی چند به بحث و اتخاذ تصمیم پرداخت. “تقسیم سود به مبلغ ۳۰۰ ریال به میزان ۵۰ درصد سود نقدی، انتخاب موسسه حسابرسی “دایار رهیافت” به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و “موسسه ایران مشهود” به عنوان بازرس علی‌البدل، انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی شرکت مپنا و تعیین پاداش اعضای هیات‌مدیره“ بخش بعدی این رویداد بود که با تایید سهام‌داران همراه شد. مجمع سهام گروه مپنا پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۳ را نیز به تصویب رساند.

پاسخ به سوالات

آقایان دکتر علی‌آبادی و میرزایی، علاوه بر شفاف‌سازی در زمینه موضوعات طرح شده از سوی حسابرس مستقل و بازرس قانونی، در پایان جلسه مجمع نیز با اختصاص زمان قابل توجهی به پرسش‌های مطروحه سهام‌داران در زمینه‌های گوناگون از جمله “برنامه‌های مپنا برای شرایط پسا تحریم، ورود شرکت‌های مپنا به بورس، افزایش نرخ برق و اثرات آن بر مپنا، مطالبات مپنا از دولت، مقایسه میزان سرمایه‌گذاری و درآمد مپنا در پروژه‌های برق، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی و … “پاسخ دادند./

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا