جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور اجرایی می‌شود

به دنبال اجرای موفق نیروگاه گازی نجف و نیروگاه گازی الصدر بغداد، قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره نیز به گروه مپنا واگذار شد.

به دنبال اجرای موفق نیروگاه گازی نجف و نیروگاه گازی الصدر بغداد، قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره نیز به گروه مپنا واگذار شد.    

قرارداد گروه مپنا و شرکت اردنی– عراقی شامارا جهت احداث “نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی رمیله” در حومه شهر بصره  عراق به تأیید دولت عراق رسید.

بر اساس مفاد این قرارداد، دولت عراق برای نخستین بار در تاریخ این کشور، راساً این قرارداد را در قالبSOVERIGN GUARANTEE تضمین نموده است. گروه مپنا نیز در این پروژه، مسئولیت “مهندسی، تأمین تجهیزات و نصب(EPI) ” را برعهده  دارد.

ارزش این پروژه بین‌المللی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

نیروگاه سیکل ترکیبی رومیله (Rumaila) به ظرفیت سه هزار مگاوات در حوالی شهر بصره در جنوب کشور عراق احداث می‌شود و مراحل اجرای آن طی ۴ فاز به انجام خواهد رسید. این نیروگاه بزرگ حرارتی، دارای ۱۲ واحد توربین گاز و ۶ واحد توربین بخار خواهد بود.

همه امور ساخت و تأمین توربین‌‌های گازی ۱۸۰ مگاواتی از نوعMAP2B و بخار ۱۶۰ مگاواتی از  نوع E – TYPE، پره‌های بخش داغ توربین‌های گاز، ژنراتورها، سیستم برق و کنترل و بویلرهای بازیاب حرارتی (HRSG)، به ترتیب در کارخانجات شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، پره‌توربین مپنا (پرتو)، ژنراتور مپنا (پارس)، برق و کنترل مپنا (مکو) و تجهیزات و بویلر مپنا صورت خواهد گرفت و مدیریت پروژه نیز با بخش برق گروه مپنا خواهد بود و تنها امور مربوط به عملیات ساختمانی احداث (Civil Construction) این پروژه توسط کارفرما انجام می‌شود.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه می‌توان به حجم صادرات آن اشاره کرد که در مقیاس ملی پروژه‌ای کم‌نظیر تلقی شده، بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور محسوب می‌شود و از نظر تجهیزات و فناوری‌های به کار گرفته شده نیز کاملاً مطابق با فناوری‌های روز دنیا است.

با امضای این قرارداد، انتظار می­رود، زمینه­های همکاری و حضور “مپنا” در صنایع نیروگاهی سطح منطقه و بین‌الملل بیش از پیش گسترش یابد.

همچنین با در نظر گرفتن حجم عملیات مورد نیاز برای ساخت تجهیزات و احداث این نیروگاه، پروژه نیروگاه سه هزار مگاواتی رمیله تأثیر مثبتی بر روند اشتغال‌زایی به ویژه در دو کشور ایران و عراق داشته و به دلیل بین‌المللی بودن طرح، میزان قابل توجهی درآمدزایی ارزی نیز در بر خواهد داشت.

وزارت برق عراق در نتیجه کمبود مداوم برق و تاثیر شدید آن براقتصاد این کشور، در حال برنامه­ریزی برای افزایش بیش از دو برابری ظرفیت کنونی از ۸٫۵۰۰ مگاوات به ۲۰٫۰۰۰ مگاوات تا سال ۲۰۱۶ است و نیروگاه سیکل ترکیبی سه هزار مگاواتی رومیله بصره، تأثیرات قابل توجهی در جبران کمبودهای برق کشور همسایه خواهد داشت. کمبود برق، دلیل اصلی توقفتوسعه اقتصادی عراق در ۲۰ سال اخیر بوده و بسیاری از مناطق آن کشور هنوز هم به مدت طولانی بدون دسترسی به برق سپری می­کنند. هزینه کمبود برق برای اقتصاد عراق حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می­شود.

شایان ذکر است، صبح امروز دوشنبه پنجم مرداد ماه در همین خصوص نشست خبری با حضور مدیران عامل شرکت‌های شامارا و مپنا و جمعی از مدیران ارشد دو شرکت با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی برگزار شد که مشروح آن تا ساعاتی دیگر از نظرتان می‌گذرد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا