جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حضور فعال شرکت حفاری مپنا در چهارمین کنگره بین‎المللی صنعت حفاری ایران

شرکت حفاری مپنا در چهارمین کنگره و نمایشگاه بین‎المللی صنعت حفاری ایران که با رویکرد “توسعه میدان‌محور” در روزهای ٣٠ بهمن و اول اسفندماه جاری در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، حضوری فعال داشت.

شرکت حفاری مپنا در چهارمین کنگره و نمایشگاه بین‎المللی صنعت حفاری ایران که با رویکرد “توسعه میدان‌محور” در روزهای ٣٠ بهمن و اول اسفندماه جاری در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، حضوری فعال داشت.
در افتتاحیه این کنگره، مدیرعامل شرکت حفاری مپنا، با تشریح “کمی و کیفی وضعیت موجود شرکت‌های خدمات دهنده و الزامات و چالش‌های رشد و توسعه”، اظهار داشت: حوزه بالادست را به سه دوره پیش از تحریم، تحریم و پسا تحریم تقسیم کردیم و با روش تحلیلی SWOT راهبردهای لازم مشخص شده است.
“محمدرضا پارساپور” حضور فعال شرکت‌های بین‌المللی در بازار داخلی، عدم وجود ظرفیت‌های پیمانکاری داخلی در حوزه بالادست، ثبت رکوردهای مثبت به جا مانده در حوزه طراحی و اجرا، توان مناسب مالی کارفرمایان از جمله شرکت ملی نفت ایران، تقاضای بالا برای استفاده از انرژی فسیلی و عدم تمایل به انتقال دانش فنی به کشورهای در حال توسعه نفتی به علت انحصاری بودن را از جمله ویژگی‎‎‎‌ های دوران “پیش از تحریم” دانست.
وی گفت: دوران بعدی را می‌توان دوران “تحریم” نامید که برخی از ویژگی‌های آن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تأسیس شرکت‌های پیمانکار داخلی، به‌کارگیری این شرکت‌ها در توسعه میادین، پیشرفت شرکت‌های پیمانکاری در حوزه خدماتی و توفیق در بومی سازی برخی تجهیزات کلیدی است.
وی ادامه داد: از سویی شاهد رشد سریع در این دوران بودیم که منجر به عدم توجه کافی به ارتقاء دانش مدیریت پروژه به ویژه در حوزه ریسک شده که نیازمند جبران است. از سوی دیگر بالا رفتن هزینه تمام شده و زمان اجرای پروژه به دلیل عدم دسترسی به منابع و عدم توجه به کنترل هزینه‌ها و به وجود آمدن فاصله قابل توجه در به کارگیری تکنولوژی روز دنیا در پروژه‌های داخلی است که باعث شکاف عمیقی شده است.
پارساپور گفت: در دوران “پساتحریم” پیش‌بینی می‌شود که بازار بکر و جذاب برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت و گاز بوجود آید و البته تاکنون هم مورد توجه زیادی از سوی شرکت‌های خارجی قرار گرفته است.
وی حضور مجدد پیمانکاران معتبر بین‌المللی با امکان دستیابی به منابع مالی، تغییر فرمت قراردادهای نفتی، عدم وجود منابع مالی کافی در داخل کشور، کاهش تقاضا برای انرژی فسیلی و استفاده از انرژی های نو و رکود بازار نفت و گاز را از دیگر ویژگی های این دوره دانست.
مدیرعامل شرکت حفاری مپنا “فرصت‌هایی که در دوران پسا تحریم” ایجاد خواهد شد را شامل برنامه دولت برای افزایش تولید با توسعه میادین جدید با اولویت میادین مشترک و بالا بردن ضریب بازیافت از مخازن با بکارگیری تکنولوژی‌های EOR و یا IOR دانست و ادامه داد: افزایش تقاضا در بخش حفاری و خدمات فنی، کمبود منابع مالی و جهت گیری وزارت نفت به سمت تأمین مالی پروژه‌ها توسط پیمانکاران با توان مالی مناسب، پررنگ شدن نقش پیمانکاران داخلی در قراردادهای جدید با الزام استفاده از منابع و شرکای خارجی، ارتقای سطح مدیریت و فناوری و امکان حضور در بازارهای جهانی خواند و “تهدیدها” را از جمله رکود قابل توجه در بازار نفت، کاهش نرخ رشد جهانی، عدم وجود منابع مالی، حضور رقبای خارجی ، آشنا نبودن پیمانکاران داخلی با علم روز و پایین آمدن نرخ ارایه خدمات خواند.
وی همچنین به “ضعف‌های دوران پسا تحریم” اشاره کرد و گفت: شکاف عمیق فناوری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی، عدم برخورداری از فناوری‌های نوین در حوزه عملیات، ساخت و مدیریت پروژه و ضعف در جذب و به کارگیری شریکان مناسب و “نقاط قوت” از جمله توسعه دارایی‌های استراتژیک در دوران تحریم، امکان تأمین فناوری‌های نوین صنعت نفت و گاز و امکان جذب شرکای خارجی توسط شرکتهای دارای زیرساخت‌های مالی و تکنولوژی است.
وی در پایان با تمرکز بر الزامات و چالش‌ها به برخی از راهبردها اشاره کرد و گفت: پیاده‌سازی فرآیندهای مدیریت پروژه به خصوص مدیریت ریسک، پیاده سازی سیستم روز مدیریت، توجه به شرکت‌های داخلی با توان مالی مناسب، حمایت مالی از سازندگان داخلی، تاسیس پژوهشکده‌های مرتبط با صنایع بالادستی، تربیت نیروی انسانی و رشد دانش در تمامی حوزه‌ها مخصوصا دانش عملیاتی، سرمایه‌گذاری در طرح‌های ازدیاد برداشت با مشارکت شرکت‌های صاحب تکنولوژی، کمک به شکل‌گیری شرکت‌های E&P داخلی، شناسایی محدودیت‌ها و اولویت‌های بخش بالا دستی، بهبود بازار فناوری، ایجاد انگیزه و مدیریت عملکرد عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان و بکارگیری از آخرین تکنولوژی‌ها بدون تعصب و با حمایت تولید داخل از جمله موارد است.

وی موضوع “مدیریت پروژه” را در جهت ارتقای شرکت‌های داخلی موضوعی مهم خواند و گفت: امیدواریم که به موضوعاتی از جمله مدیریت پروژه و مدیریت ریسک بیشتر پرداخته شود، چرا که نیاز شرکت‌های حفاری کشور است و برای رقابت با شرکت‌های خارجی این موضوع باعث شکاف عمیقی میان شرکت‌های داخلی و خارجی شده است و زیرساخت‌های لازم در این خصوص در شرکت‌های ایرانی وجود ندارد.
شایان ذکر است، این کنگره بزرگترین گردهمایی فعالان صنعت بالادست نفت در کشور به شمار می‌رود که هر ساله با حضور مسئولان، مدیران و کارشناسان ارشد بخش خصوصی و دولتی در صنعت حفاری برگزار می‌شود.
برای برگزاری این رویداد ۳۰ کمیته فنی و مهندسی و ۱۰ کارگروه مدیریتی، بیش از ۱۵۰ جلسه تخصصی با حضور بیش از ۳۸۰ عضو از کارشناسان حوزه صنعت نفت کشور برگزار نمودند که نتایج بحث و بررسی‌های آن‌ها در جریان کنگره در قالب پانل‌ها و سخنرانی‌ها ارایه شد.
همزمان با برگزاری این کنگره، نمایشگاه صنعت حفاری ایران با حضور شرکت‌های فعال در این حوزه برپا شد که هدف از برپایی آن ارایه و معرفی آخرین دستاوردها و فرصت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری در این صنعت عنوان شده بود.
لازم به ذکر است، نمایندگان تعدادی از شرکت‌های اکتشاف و تولید خارجی نیز در این کنگره حضور داشتند.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا