جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا و وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه، 23 خرداد مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت نمایندگان مجلس، تصدی وزارت‌خانه صمت را به او سپردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند.
پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، به دستور رئیس مجلس تعرفه‌های رای‌گیری بین نمایندگان پخش شد و به این ترتیب، عباس علی‌آبادی با 187 رأی موافق، 58 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن، به عنوان وزیر صمت معرفی شد.
در این جلسه، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند.
هشت برنامه راهبردی
عباس علی‌آبادی، در جلسه رای اعتماد در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده کنیم.
او اظهار داشت: به عنوان کسی که از کف صنعت آمده‌ام راهبردهای ارایه شده در برنامه خود را راهبردهای باارزشی می‌دانم. حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی یکی از این راهبردهاست. برنامه راهبردی دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری با استفاده از دیپلماسی تجاری اقتصادی است.
او افزود: رزومه علمی من توسط صدها مرکز بررسی و تایید شده است که یکی از آنها همین کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. بنده تحصیل کرده دانشگاه‌های شریف، تهران و خواجه نصیر هستم و سال‌ها است در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم.
وزیر پیشنهادی صمت تاکید کرد: برنامه‌ من به کمک برخی نمایندگان مجلس تهیه شده و بنده در جلسات کارشناسی و تخصصی جزئیات آن را بیان کرده‌ام. این برنامه شامل هشت بخش راهبردی است. برنامه راهبردی اول تمرکز و تاکید بر صنعت صادرات محور است و هشت استراتژی بسیار مهم در این برنامه ذکر شده است که در برنامه‌های قبلی نبوده است. برنامه راهبردی دوم، توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری است. مبنای این برنامه آن است تا سمت روابط ژئو اکونومیک برویم و با برقراری رابطه اقتصاد صنعتی با کشورهای منطقه این برنامه را به پیش ببریم.
اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن با تمرکز بر کاهش تصدی‌گری دولت
او تصریح کرد: برنامه راهبردی سوم اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن با تمرکز بر کاهش تصدی گری دولت است. یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو نیز همین تصدی‌گری دولتی است که با کاهش آن راه برای رفع مشکلات باز می‌شود. اگر توفیق پیدا کنم و وزیر شوم حتما روی برقی سازی خودورها کار خواهم کرد و با استفاده از ظرفیت‌های داخل کشور می‌توان در این حوزه به پیش رفت.
علی‌آبادی ادامه داد: خودروسازی نیازمند یک طرح جامع است و بنده یک طرح جامع در این زمینه دارم که به زودی به مجلس ارائه می‌دهم.
باید از خام فروشی فاصله گرفت
او در ادامه راهبرد چهارم را موضوع رنجیره ارزش افزوده دانست و گفت: ما باید از خام فروشی به‌خصوص در صنایع معدنی فاصله گرفته و به سمت تولید محصولات باارزش افزوده برویم. موضوع بعدی استفاده از ابزارهای مالی بنگاه‌های تولیدی بااستفاده از سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی است. یکی از مشکلات ما عدم تامین مالی پروژه‌ها است امروز اقتضا می‌کند تا با استفاده از سرمایه‌های خورد مردم و تاسیس صندوق‌های پروژه تامین مالی پروژه‌ها را تضمین کنیم.
وی عنوان کرد:‌ موضوع مهم بعدی تجمیع شهرک‌های صنعتی کوچک در شهرک‌های صنعتی بزرگ است. ما باید با استفاده از پتانسیل مناطق، شهرک‌های صنعتی کوچک را تجمیع کنیم تا با حمایت شرکت‌های بزرگ به سمت چابکی و پیشرفت در این حوزه برویم. تنوع بخشی سبد صادراتی بسیار مهم است و برای این حوزه من ایده‌هایی دارم که این حوزه را با پیشرفت روبرو می‌کند. ما در مپنا این موضوع را تجربه کردیم و در حال صادرات توربین گاز به کشورهای پیشرفته هستیم و این مهم در رقابت با بهترین‌های دنیا بدست آمده است.


تاکید بر سرمایه‌گذاری خارجی
او با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی موضوع مهمی است، گفت: ما در گروه مپنا به این موضوع عمل کردیم و سال گذشته تاریخی‌ترین صادرات کشور را رقم زدیم. تدوین استراتژی توسعه تجارت خارجی هم بحث بسیار مهمی است که نیاز مند برنامه مدون است اما مقررات دست و پاگیر زیادی در این حوزه وجود دارد که نیازمند تسهیل‌گری است. ما در مپنا هم این مشکلات روبرو بودیم و بنده کامل به آن آشنا هستم.
او افزود: حمایت از نشان‌های داخلی و برندسازی از آنها از برنامه‌های مهم بنده است. امروز کشورما در حوزه تولید توربین‌های گازی یک برند است و این یک موفقیت بزرگ برای کشور است.
علی‌آبادی با بیان اینکه برنامه‌های بنده مغایرت چندانی با اسناد بالادستی ندارد،‌ تصریح کرد: برمبنای انتظارات رهبر انقلاب از وزارت صمت یک نقشه راهبردی و سند مقدماتی خوبی تهیه شده است که با کمک شما نمایندگان کامل خواهد شد.
طرح‌هایی برای تامین برق و‌ آب صنایع
او در پایان گفت: یکی از مشکلات صنایع، مشکل در تامین برق و آب است. ما طرح‌هایی را برای تامین برق و‌ آب صنایع با افزایش بهره وری و انرژی‌های پاک تعریف خواهیم کرد.
در ادامه با تشکر و درخواست رییس مجلس، اعضای دولت که در صحن حضور داشتند جلسه را ترک کردند و روند رای‌گیری برای صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت آغاز و تعرفه‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شد.
در نهایت با رای اعتماد مجلس، عباس علی‌آبادی با ۱۸۷ رای موافق وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا