جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حضور شرکت توسعه ۲ مپنا در طرح ملی انتقال آب کشور

شركت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیكل تركیبی مپنا (توسعه دو) برنده مناقصه مهندسی، تامین و احداث سه ایستگاه پمپاژ آب به روش EPC در استان سیستان و بلوچستان مربوط به طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور شد.

پروژه ابلاغ شده به شرکت توسعه دو تحت عنوان احداث ایستگاه‌های پمپاژ شماره‌ 2، 3 و 4 (Ps2,Ps3,Ps4) در محدوده عملیاتی پروژه در استان سیستان و بلوچستان در ترازهای حدود 274 متر ،370متر و 640 متر از سطح دریا طراحی شده است.
هر ایستگاه پمپاژ آب شامل یک مخزن 40 هزار مترمکعبی بتنی، نصب و راه‌اندازی 10 الکترو پمپ 5 مگاواتی، ساختمان‌های جنبی همراه با تاسیسات و محوطه‌سازی و بهره‌برداری آزمایشی است. در زمانبندی پیش‌بینی شده اجرای پروژه 30 ماه شامل 18 ماه EPC و 12 ماه بهره‌برداری خواهد بود. خطوط انتقال آب در محدوده کاری این قرارداد نمی‌باشد.
شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) در سال1400 با هدف تأمین آب صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور تأسیس شد و مسئولیت اجرای طرح ملی نمک زدایی و سامانه انتقال آب دریا به استان‌های شرق کشور را برعهده دارد.

هدف طرح حاضر، نمک‌زدایی آب دریای عمان و انتقال آن جهت تامین آب صنایع و معادن استان‌های شرقی کشور است. به طور کلی مهمترین اهداف اجرای این طرح را می‌توان دستیابی به منابع آبی پایدار در شرق کشور و ایجاد زیرساخت‌های آبی به‌عنوان پیش‌نیاز توسعه، تأمین نیاز آبی صنایع و معادن، در استان‌های شرقی به‌ویژه صنایع بزرگ‌مقیاس چون سنگان خواف و فراهم کردن زمینه رشد صنایع معدنی و توسعه پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع در منطقه و اشتغال‌زائی، محرومیت‌زدایی و تثبیت جمعیت ساکن در منطقه شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت عنوان کرد.
همچنین تأمین کمبود آب شرب شهرها و روستاهای واقع در مسیر و کمک به بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی، توسعه اقتصادی سواحل مکران به‌عنوان گنج پنهان و توسعه متوازن ثروت در کشور، تداوم امنیت پایدار در مرزهای شرقی و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی به مراکز استان‌ها و نیز افزایش قدرت مذاکره به‌منظور دستیابی به حقابه‌های مرزی با کشورهای همسایه از دیگر اهداف اصلی این طرح است.

کشور ایران تحت تأثیر شرایط اقلیمی و محیط زیستی، همواره با کمبود آب عمدتاً در استان‌های شرقی کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی دست به گریبان بوده است.
عدم امکان تامین آب برای مراکز صنعتی معدنی منطقه و نیز عدم دسترسی به آب کافی در مناطق شهری و روستایی نوار مرزی شرق کشور باعث تخلیه این مناطق و متعاقب آن پیامدهای حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ شده است. تحقق برنامه‌های توسعه در استان‌های شرق کشور تنها در صورت دسترسی به منابع آب پایدار عملی خواهد بود و به دلیل عدم وجود منابع آب جدید و قابل استحصال در چنین حجمی در منطقه و حتی حوضه‌های مجاور داخلی، اجرایی نمودن طرح‌های تامین آب از دریا اجتناب ناپذیر می‌شود.
گفتنی است این اولین حضور گروه مپنا در طرح ملی نمک زدائی واحداث سامانه انتقال آب در کشور است.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا