جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازدید وزیر برق عراق از کارخانجات گروه مپنا

گروه مپنا، روز پنجشنبه 18 بهمن، میزبان وزیر برق جمهوری عراق بود. در این دیدار "لوی الخطیب" از نزدیک با بخشی از دستاوردها و توانمندی‌های این مجموعه دانش بنیان آشنا شد.

گروه مپنا، روز پنجشنبه 18 بهمن، میزبان وزیر برق جمهوری عراق بود. در این دیدار “لوی الخطیب” از نزدیک با بخشی از دستاوردها و توانمندی‌های این مجموعه دانش بنیان آشنا شد.  
آقای الخطیب صبح پنجشنبه، همراه با هیأتی از مقام‌های حوزۀ انرژی عراق، به بازدید از کارخانجات گروه مپنا در حومۀ کرج رفت و مورد استقبال “عباس علی‌آبادی” مدیرعامل گروه مپنا، “همایون حائری” معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی و نیز جمعی از مدیران ارشد مپنا قرار گرفت.
وزیر برق عراق به همراه معاون و مدیران کل وزارت برق و کاردار سفارت این کشور در تهران، از کارخانه‌های شرکت‌های مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، پره توربین مپنا (پرتو)، برق و کنترل مپنا (مکو) و ژنراتور مپنا (پارس) دیدار کرده و از نزدیک با فعالیت‌های این مجموعه‌های صنعتی دانش‌بنیان آشنا شدند.
در جریان این بازدید، در مورد محورهای همکاری گروه مپنا و صنعت برق عراق و نیز راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.
مشاهدات غیر قابل تصور در بازدید از کارخانجات مپنا   
وزیر برق عراق در پایان بازدید و در جمع نمایندگان رسانه‌های مکتوب و تصویری ایرانی و عراقی، با ابراز خرسندی از حضور در مپنا اظهار داشت: آن‌چه که امروز در کارخانجات مپنا مشاهده کردم، برای بنده غیر قابل تصور بود و من اعلام می‌کنم که تکنولوژی تجهیزات موجود در ایران با تکنولوژی‌های پیشرفته روز جهان که در اروپا مشاهده می‌شود را کاملا قابل قیاس می‌دانم.
لوی الخطیب، با اشاره به بازدید چند ساعته از سالن‌های تولید در کارخانجات گروه مپنا، تصریح کرد: صراحتاً اعلام می‌‍کنم که این میزان تکنولوژی که امروز دیدم، غیر قابل وصف و تصور بود.
وزیر برق عراق، اظهار امیدواری کرد که از این ظرفیت‌ها در توسعه روابط و زیرساخت‌های انرژی در کشور متبوعش عراق استفاده شود و افزود: عراق طی سال‌های گذشته، همواره وارد کننده تکنولوژی و تجهیزات نیروگاهی بوده است، از این روی ما امیدواریم که با مشارکت متخصصان ایرانی از جمله گروه مپنا بتوانیم تأمین‌کننده تجهیزات صنعت برق با تکنولوژی بالا در کشورمان باشیم.
الخطیب، تأکید کرد: هدف قطعی ما آن است که دیگر مصرف‌کننده صرف نباشیم، بلکه امیدواریم با وجود ظرفیت‌های موجود در کشور ایران و با مشارکت متخصصان ایرانی به این هدف مهم دست یابیم.
وی افزود: در این زمینه، قصد همکاری با شرکت مپنا مورد تأکید ما است، چرا که مپنا در سطحی از آمادگی قرار دارد که هم‌اکنون آماده انتقال تکنولوژی به کشور عراق است.
وزیر برق عراق، در پایان تصریح کرد: کارخانجات صنعتی مپنا که امروز بازدید کردم هرگز تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است و به اعتقاد من کشورهایی که ایران را تحریم کردند، خودشان را از استفاده از این ظرفیت‌ها و مشارکت‌ها محروم کرده‌اند.
مپنا توان پوشش نیازهای خدمات فنی و مهندسی کشورهای منطقه را دارد
مدیرعامل گروه مپنا نیز با اشاره به برنامه‌های مختلف مپنا برای انتقال تکنولوژی به عراق، خطاب به نمایندگان رسانه‌ها اظهار داشت: ما برنامه پشتیبانی از صنعت برق، همچنین احداث نیروگاه‌های برق را در عراق داریم و باید اعلام کنم که گروه مپنا برای بازسازی زیرساخت‌های صنعت برق عراق از آمادگی کامل برخوردار است.
“عباس علی‌آبادی” گفت: مپنا هم‌اکنون مجوز احداث سه هزار و پانصد مگاوات نیروگاه در عراق را دارد که از این میزان، تاکنون هزار و پانصد مگاوات به بهره‌برداری رسیده است و مابقی نیز در دست احداث است.
وی خاطرنشان کرد: برای انتقال تکنولوژی و ارائه خدمات نیروگاهی به عراق هیچ مشکلی وجود ندارد، علاوه بر این در زمینه تأمین تجهیزات نیروگاهی و بهره‌برداری و نگهداری نیز به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.
مدیرعامل گروه مپنا در خصوص تأثیر شرایط بین‌المللی پیرامونی بر صنعت برق کشورمان، تصریح کرد: در صنعت برق به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و علی‌رغم مشکلات بیرونی، ما هیچ مشکلی در زمینه احداث نیروگاه‌‎های برق نداریم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همان‌طور که وزیر برق عراق امروز در بازدید از کارخانجات گروه مپنا اعلام کرد، شرایط امروز به گونه‌ای رقم زده شده است که برخی کشورها خودشان را از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعتی کشور ما محروم نموده‌اند.
دکتر علی‌آبادی از توان ظرفیت احداث سالانه حدود هشت هزار مگاوات برق در گروه مپنا خبر داد و اظهار کرد: در شرایط کنونی نیاز کشور سالانه حدود سه هزار و پانصد تا چهار هزار مگاوات است، بنابراین می‌توانیم افزون بر این نیاز را برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه تحت پوشش قرار دهیم، البته در حال حاضر نیز به بسیاری از کشورهای منطقه صادرات تجهیزات و خدمات فنی مهندسی را داریم.
شایان ذکر است، “لووی الخطیب” وزیر فعلی برق جمهوری عراق و بنیانگذار موسسه انرژی عراق است. او پیش‌تر مشاور ارشد مجلس عراق در حوزه توسعه اقتصادی و انرژی بوده است.
وزیر کنونی برق عراق، بیش از بیست سال سابقه مدیریت، مشاوره و توسعه کسب و کار در جایگاه های اجرایی در مقام مدیر و مشاوره ارشد را دارد و در شرکت‌های بین‌المللی بسیاری از جمله Credit Suisse، British Gas و شرکت Shell E&P International  را دارد. همچنین، او از طریق موسسه انرژی عراق و در همکاری با هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (UNAMI)، پارلمان عراق و دولت‌های منطقه نقش فعالی در در بحث و بررسی اصلاحات اقتصادی و قانونی با تمرکز بر فدرالیسم، اشتراک درآمدها، سیاست‌های حوزه هیدروکربن‌ها، سازوکارهای مالی و …داشته است.
او از اعضای فعال موسسه سلطنتی روابط بین‌الملل بریتانیا (چتهام هاوس) و اندیشکده بروکینگ (شاخه دوحه) بوده است. آقای خطیب نویسنده و داور مقالات پژوهشی و گزارش‌های تجاری بسیاری در حوزه انرژی، اقتصاد و سیاست در منطقه است. او دارای مدرک افتخاری از دانشگاه کینگستون انگستان است و دکترای خود را در حوزه سیاست‌های نفتی از دانشگاه سالفورد انگلستان اخذ کرده است.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا