جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کلنگ‌‌زنی احداثِ بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، کلنگِ احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی (توس) را که سرمایه‌گذاری و اجرای عملیات آن بر عهدۀ گروه مپناست، بر زمین زد.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، کلنگِ احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی (توس) را که سرمایه‌گذاری و اجرای عملیات آن بر عهدۀ گروه مپناست، بر زمین زد.
مراسم کلنگ‌زنی احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی با سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومانی، پنج‌شنبه گذشته، دهم دی‌ماه با حضور عالی‌ترین مدیران وزارت نیرو و گروه مپنا و استاندار خراسان رضوی برگزار شد.
وزیر نیرو را مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه‌های حرارتی، مدیرعامل شرکت توانیر و مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان همراهی می‌کردند و از گروه مپنا نیز مدیرعامل گروه، مدیران عامل بخش‌های پروژه‌های سرمایه‌گذاری، برق و تولید در این مراسم حضور داشتند.
ظرفیتِ نیروگاه گازی فردوسی که شامل شش واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی در شرایط ایزو است، پس از ارتقاء و تبدیل آن به نیروگاه سیکل ترکیبی به میزان ۴۸۰ مگاوات ساعت افزایش خواهد یافت. این افزایشِ ظرفیت تولید برق بدون نیاز به مصرف سوختِ بیشتر محقق خواهد شد و منجر به افزایشِ راندمان نیروگاه تا حدود ۵۰ درصد خواهد شد.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا و علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی از سخنرانان کلیدی این مراسم بودند. دکتر علی‌آبادی با تاکید بر بهره‌برداری گروه مپنا از نیروی متخصص داخلی و دستیابی به فن‌آوری‌های جدید برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور، ابراز امیدواری کرد که حمایت دولت از تکمیل پروژه‌های سیکل ترکیبی افزایش یابد و منابع مالی لازم به آنها اختصاص یابد.
مهندس چیت‌چیان نیز از تلاش وزارت نیرو برای جبران کسری بودجه و تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی سخن گفت و از گروه مپنا به عنوان یکی از ارکان توسعه صنعت نیروگاهی کشور یاد کرد و گفت: «ما هیچ‌گاه مپنا را جدای از وزارت نیرو ندیده‌ایم.»
قرارداد احداث نیروگاه گازی فردوسی که در کیلومتر ۱۵ جاده مشهد- قوچان و در مجاورت نیروگاه قدیم توس قرار دارد، سال ۱۳۸۳ با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شد و چهار سال بعد، شش واحد گازیِ این نیروگاه وارد شبکۀ برق کشور شد. هم‌اکنون و با کلنگ‌زنیِ احداثِ بخش بخار این نیروگاه، عملیات اجرایی برای افزودنِ ۳ واحد بخار و تبدیلِ آن به نیروگاهِ سیکل ترکیبی به صورت رسمی آغاز شد و انتظار می‌رود تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا