جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
حضور ایران با گروه مپنا در یکی از پاویون‌های اصلی اکسپو دوبی

ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده در نمایشگاه بین‌المللی دوبی 2021

نمایشگاه اکسپو دوبی 2020

با گسترش صنعتی شدن جوامع، مفهوم قدرت نیز تغییر کرده است. در دنیای امروز هم‌راستا بودن با فناوری‌های نو و تولید و گسترش آن‌ها بخشی از حیطه قدرت جوامع را تعیین می‌کند و ایجاد ملت‌هایی که در کنار هم جهانی نو را می‌سازند از مسیر به اشتراک گذاشتن دانش روز و فناوری‌های نوین میسر می‌شود.

همه ساله کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌هایی به این منظور در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود تا صاحبان فناوری، تولیداتشان را به نمایش و دست‌آوردهایشان را به بحث بگذارند. نمایشگاه بین‌المللی اکسپو که در کنار المپیک و جام جهانی فوتبال از بزرگ‌ترین رویدادهای بین‌المللی است، فرصت بزرگی به این منظور در اختیار کشورها قرار می‌دهد.

اکسپو  ۱۷۰ سال است که در نقاط مختلف جهان برپا می‌شود و میزبان آخرین فناوری‌های روز است. الکساندر گراهام‌بل در سال ۱۸۷۶ نخستین تلفن را در نمایشگاه فیلادلفیا به نمایش گذاشت و شروع عصر اطلاعات را برای جهانیان کلید زد و دنیا را یکسره دگرگون کرد. ساخته‌ای مثل تلویزیون در سال ۱۹۳۹ در اکسپو نیویورک به نمایش گذاشته شد و جهان را به سوی خود خیره کرد. تلویزیون کیفیت بالا معروف به اولترا اچ دی نیز در سال ۲۰۰۵ در ژاپن معرفی شد و عصر تازه‌ای را در نمایش خانگی رقم زد. بسیاری از ساخته‌های معماری از جمله برج ایفل، نوآوری‌ها در صنعت غذا و رایانه‌هایی که امروز آنقدر با زندگی روزمره ما گره خورده‌اند که تصور نبودشان غیرممکن است در طول برپایی این اکسپوها معرفی شدند و جهان را در شگفتی فرو بردند.

اکسپو 2020 دوبی که به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا با یک سال تأخیر برگزار می‌شود اولین نمایشگاه جهانی است که در خاورمیانه و جنوب آسیا برگزار ‌می‌شود و با میزبانی ۱۹۲ کشور و شعار «ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده» صحنه‌ای نو در تاریخ اکسپوهای بین‌المللی می‌آفریند.

این بیشترین تعداد کشورهایی است که تاریخ اکسپو میزبانش بوده است و فرصتی برای تبادل فرهنگی و صنعتی در طول شش ماه، از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ فراهم می‌آورد و جوامع را پس از مدتی دوری و انزوا به هم نزدیک‌تر می‌کند.

source: shiftprocesspractice.ir

گروه مپنا در روند توسعه پایدار

ایران نیز در پاویونی به مترا‌ژ ۲۰۱۴ متر مربع در هم‌جواری کشورهایی چون فرانسه، مکزیک و پرو و در یکی از هشت پاویون اصلی نمایشگاه حضور به هم می‌رساند. سالن صنعت این نمایشگاه با عنوان گروه مپنا نام‌گذاری شده است و نشانی از تأثیر این گروه دانش‌بنیان در توسعه صنعتی کشور و اهمیت آن در منطقه دارد.

“فرصت‌آفرینی، پویایی و پایداری” سه محور اصلی اکسپو دوبی محسوب می‌شوند و بر مفاهیمی همچون نوآوری و ایجاد فرصت‌های نو، برقراری ارتباط مداوم و توسعه پایدار صنعتی با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی و کاهش تخریب محیط زیست تأکید می‌کنند؛ محورهایی که در طول سال‌ها سرلوحه گروه مپنا در راستای توسعه صنعتی بوده‌اند.

به‌کارگیری نیروی جوان و متخصصان داخلی و ایجاد فرصت‌های شغلی یکی از ارکان گروه مپنا است. این گروه همواره ارتباط خود را با نخبگان دانشگاهی و موسسات دانش‌بنیان که بر پایه خلاقیت ذهن‌های جوان فعالیت می‌کنند، حفظ کرده است و میدان دادن به جوانان متخصص را بخشی مهم از مسئولیت اجتماعی خود می‌داند؛ چرا که نوآوری از دل این اجتماعات ریشه می‌دواند و با مراقبت و هم‌یاری به خلق ایده و محصول منتهی می‌شود. تحقیق و توسعه به عنوان زیرساخت تولید، بخش عظیمی از فعالیت‌های گروه مپنا را به خود اختصاص می‌دهد و نیروهای متخصص این گروه با مطالعه آخرین دست‌آوردهای فناوری در حوزه‌های مختلف نیرو، حمل و نقل، نفت و گاز و کسب و کارهای جدید پایه‌های استواری برای تولید و نوآوری صعنتی ایجاد می‌کنند.

ارتباطات اساس دنیای امروز است و توسعه جوامع را ممکن می‌سازد. بر همین اساس گروه مپنا گسترش راه‌های حمل و نقل در حوزه‌های ریلی و برقی‌سازی این حیطه را از فعالیت‌های مهم خود در سال‌های اخیر می‌داند.

برقی‌سازی خودروها و تولید و بهره‌برداری از اولین اتوبوس برقی کشور از دیگر فعالیت‌های مپنا به منظور توسعه حمل و نقل پایدار و کاهش مصرف انرژی و آلودگی‌های زیست محیطی محسوب می‌شود. فعالیت‌هایی از این دست اهداف بزرگی مانند ایجاد جامعه‌ای سالم‌تر و زمینی سبزتر را دنبال می‌کنند و بر ارتقای زندگی شهروندان و کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف سوخت و آگاهی نسبت به تغییرات اقلیمی تأکید دارند. پس از پرده‌برداری از اولین اتوبوس برقی و خودرو برقی‌ در کشور، ساخت لوکوموتیوهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه برقی‌سازی نیز در دستور کار گروه مپنا قرار گرفته است.

تحولات صنعتی و گسترش کارخانه‌ها و ساخت و سازهای کلان با تخریب محیط زیست و ایجاد تغیرات اقلیمی از جمله گرمایش زمین همراه بوده است. یکی از راه‌های جلوگیری از این روند پرسرعت و یا کاهش آن جایگزینی صنایع غیر پایدار با صنایعی است که آسیب کم‌تری برای طبیعت همراه دارند.

گروه مپنا با ورود به حوزه کسب و کارهای جدید، روند توسعه پایدار را به صورت جدی دنبال نموده و پروژه‌های مهمی را در این زمینه به سرانجام رسانده است. احداث و بهره‌برداری پروژه‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه بادی و خورشیدی کهک و نیروگاه بادی آقکند، تبدیل واحدهای نیروگا‌هی گازی به سیکل ترکیبی، برقی‌سازی و سرمایه‌گذاری در حوزه آب از جمله اقدامات این گروه برای گسترش صنایع جدید که تبعات کمتری برای طبیعت دارند بوده است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مدیریتی در طول تاریخ با بحران کمبود منابع آبی مواجه بوده و رفع این بحران همواره فکر متخصصان را به خود مشغول داشته است. گروه مپنا با طراحی و تولید آب‌ شیرین‌کن‌های حرارتی، غشایی و هیبریدی و نیروگاه تولید هم‌زمان آب و برق و ارائه راه‌حل‌هایی از جمله تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی و بازچرخانی آن برای مصرف صنایع و کشاورزی، گام‌های بزرگی برای حل این بحران برداشته است و برنامه‌های بلندمدتی برای ایجاد منابع آبی پایدار در کشور مدنظر دارد.

مپنا به عنوان یک گروه صنعتی پیشرو با فعالیت در حوزه‌های مختلف، چشم‌انداز روشن‌تری را برای کشور در نظر دارد و تصویر جامعه‌ای سالم و بهره‌مند از فناوری‌های روز را ترسیم می‌کند. چنین اهدافی این گروه را در جایگاه یکی از اصلی‌ترین شرکت‌کنندگان حوزه خاورمیانه در نمایشگاه دوبی ۲۰۲۱ نشانده و فرصتی را برای تشریح ایده‌ها و دست‌آوردهای مپنا در جامعه جهانی فراهم آورده است. فعالیت‌های این گروه هم‌راستا با شعار «ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده» در جهت توسعه ارتباطات طراحی شده‌اند چرا که تنها از این مسیر است که می‌توان دست به نوآوری زد و آینده را دگرگون ساخت. ایده‌های نو از خط‌های ارتباطی نامرپی که بین همه ما کشیده شده‌اند متولد می‌شوند و با خلق راه‌های تازه و تولیدات شگفتی‌آفرین، جهانی سبزتر را نوید می‌دهند.

اسکرول به بالا